ברי סחרוף ידוע כאחד שלא ממהר לערב את שמו במיזמים שהם לא מוזיקה גרידא. דווקא בשל כך סקרנה ההודעה על יציאת השיר "מן השוליים למרכז", סינגל בכורה שכולו שיתוף פעולה של סחרוף עם להקת אתגר. כל חברי הלהקה מתמודדים באמצעות המוזיקה עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, כדי להעביר מסר על קבלת השונה ושוויון הזדמנויות.



הסינגל נכתב על ידי איל באש, מנהל הלהקה, בוגר תואר שני בפסיכודרמה ומתופף, המשלב בעבודתו הטיפולית את המוזיקה ככלי המאפשר לחברי הלהקה לבטא את כישרונותיהם ויכולותיהם המיוחדות. סיפורם של חברי הלהקה ריגש את סחרוף. הוא התגייס לטובת המיזם, הלחין, ניגן וביצע איתם יחד את השיר.



סיפורה של הלהקה והמיזם הוא יצירה בפני עצמה; כבר לפני כ-28 שנה החליטו רמי ולודמילה דדשוב לתת מקום בלבם לילדים שנפלטו מהמסלול הרגיל - ואספו אל ביתם הפרטי 20 תינוקות שלהם תסמונת דאון, נוסף על שלושת ילדיהם.



אחרי שבע שנים מיוחדות עזבו רמי ולודמילה לבית משלהם, כדי לאפשר לעוד תינוקות וילדים להיקלט אצלם. כיום רשת מעונות אתגר מחזיקה שני הוסטלים, בית ספר ומעון (הוקם ביוני 2003).



מעון אתגר - שם הלהקה פועלת - שוכן בקיבוץ להבות חביבה, ומתגוררים בו כ-100 דיירים. ילדי המעון לומדים בבית הספר "נווה אתגר" את מקצועות הליבה, פלוס דגש חזק על אמנויות הבמה, פיתוח והעצמה אישית. הססמה של מעון אתגר: "לחיות את החלום".



"לפני שנתיים הבנתי שכדי לקדם את הלהקה, ולהביא את מסר השוויון והשייכות לכמה שיותר לבבות, עיניים ואוזניים, צריך לעשות שיתופי פעולה עם אמנים ידועים", באש אומר.



ברי סחרוף מופיע עם להקת אתגר. צילום: יח"צ
ברי סחרוף מופיע עם להקת אתגר. צילום: יח"צ



"לחברי הלהקה אין פלטפורמה ויכולת לבטא את מה שהם מרגישים וחושבים. לכן כתבתי שיר מנקודת המבט של החברים בלהקה. על הבסיס הזה העמדתי את המופע 'מן השוליים למרכז', המעביר מסר של שייכות ושוויון, ומראה איך, למרות כל האתגרים, אפשר להגשים חלומות. תוך כדי העבודה עם ברי סחרוף, חשבתי שיהיה נכון להפיק אלבום שלם שישתתפו בו מיטב אמני ישראל, כל אחד יבצע עמנו שיר, ויחד נרים מופעים משותפים ברחבי הארץ.



"ברי פתח לנו את הדלת למיזם, שאני קורא לו 'מן השוליים למרכז': פרויקט גיוס אמנים להקלטת אלבום והופעות עם להקת אתגר. אני כותב את השירים


מנקודת מבטם של המשתתפים בלהקה, מתוך היכרותי העמוקה וארוכת-השנים עמם, הן מבחינה טיפולית והן מבחינות אחרות. השירים הם הקול של חברי הלהקה המספר את סיפור חייהם, על כל המשתמע מכך. החלום שלי הוא לאפשר לקול של חברי להקת אתגר להישמע בכמה שיותר בתים בישראל.



"נכון להיום אנחנו עובדים על השיר השני במיזם - עם זמר ידוע - ומנסים לגייס עוד אמנים. כרגע הסיוע היחיד שמגיע הוא ממשרד הרווחה. אנחנו מופיעים כבר כמה שנים בכל הארץ מול קהלים מגוונים מאוד, בבתי ספר, בשיתופי פעולה עם צה"ל, באירועים, בכינוסים ועוד ועוד".



עבודה עם אנשים עם מוגבלויות שכליות קשה ומפרכת. איך אתה מצליח להתמודד?
"קודם כל, חשוב לציין שמדובר באנשים שלהם בעיות התנהגות מורכבות מאוד. כל דייר מוקף באנשי צוות רב־מקצועי. כל דייר הוא עולם ומלואו, ולהביא 21 דיירים לתפקד יחד כלהקה, ולהופיע בכל הארץ - זאת משימה כמעט בלתי אפשרית. תעצומות הנפש הדרושות מאיתנו בלתי נדלות. קשה להסביר במילים מה עובר עלינו עד שאנחנו מגיעים להופעה. לפעמים מה שעוצר אותנו מלהתקדם לא קשור בכלל ליכולותיהם ולכישרונותיהם של חברי הלהקה, אלא קשור לבעיות התנהגות. אני מלמד את המתופפים בסבלנות, בסובלנות ובאמפתיה כיצד לפרק את התפקידים לחלקים, כדי שיהיה אפשר להרכיב מהם את הפזל השלם. החברים בלהקה מוכשרים בצורה יוצאת מגדר הרגיל, ורגעי האושר של ההצלחה ממלאים בכוחות להמשיך לחזור על התפקידים, כי אני יודע שבסופו של תהליך, יהיו לנו תוצאות מדהימות ומרגשות".



מה התגובות?
"אני שומע את תגובות האנשים על השיר שלנו ועל המיזם ומתמלא בהמון מוטיבציה. זה ושווה כל רגע של קושי ותסכול בדרך. המצב הזה מאפשר להם לחוש ביטחון, ועל כן הם נפתחים ומעזים לצאת מהקופסה - ומנסים להתמקצע בעוד תחומים. גילינו שלכמה מחברי הלהקה יש עוד יכולות שלא ידענו עליהן לפני; נועה בקר, סולנית המקהלה, התגלתה ככישרון גדול בתיפוף. ויויאן מגבו, מתופפת בלהקה, התגלתה ככישרון גדול בריקוד, ולאחרונה גם בשירה. חזי יעל, שחקן מוכשר מאוד, התגלה כזמר מדהים. בת־אל מוצפי המתופפת, התגלתה כשחקנית מוכשרת ועוד ועוד. העבודה עם מוגבלות שכלית־התפתחותית היא התמסרות מוחלטת שדורשת התחייבות, מחויבות, אמונה, והכי חשוב - אהבה".



מתי נכנס סחרוף לתמונה?
"פניתי לברי בהצעה להכיר את הלהקה, ואולי לעשות שיתוף פעולה. הוא נענה מיד, והגיע לבקר אותנו במעון אתגר בקיבוץ להבות חביבה. הצגנו לפניו כמה קטעים מהמופע שלנו. הוא התרגש מאוד, התחבר, וחשב שיהיה נכון לעשות יחד משהו משותף.



"שלחתי לו את השיר שכתבתי, 'מן השוליים למרכז', וביקשתי שילחין אותו. תיארתי לו איך, פחות או יותר, הייתי רוצה שהשיר יישמע. בתוך זמן קצר הוא שלח אלי סקיצה. כשהקשבתי לה בפעם הראשונה, עברו בי צמרמורת ותחושה של התרגשות ושמחה שאין לתאר. ברי קלע בול לבקשה שלי ממנו. הוא הבין אותי לגמרי, ויצר יצירת מופת מדהימה, כפי שרק ברי יודע לעשות".



איך עבדתם על השיר?
"בחרנו את נועה בקר לשיר סולו. דבר ראשון לימדנו אותה את המילים. בהמשך הגיעה הזמרת סמדר אקראי, ולימדה את נועה שיעורי פיתוח קול. יחד בנינו את השיר, בהתבסס על הסקיצה שברי שלח. אחרי עבודה אינטנסיבית, כשנועה והמתופפים היו מוכנים, הגיע ברי אלינו, למעון אתגר, לחזרה הראשונה. יחד בנינו את מבנה השיר, וכשהכל היה מוכן, הוא הלך והמשכנו לעבוד על השיר עם נועה והמתופפים עוד שבועיים.



"אחרי זה נפגשנו לעוד חזרה אחת לפני ההקלטות, כדי לסגור פינות ולשייף קצוות. באחת ההפסקות בחזרה הראשונה ברי אמר לי שהוא הלחין את השיר כדי שנועה בקר תשיר אותו. הוא שמע אותה שרה את השיר לראשונה - ונדהם לגלות שזה בדיוק כפי שהוא שמע אותה בראש שלו כשהלחין את השיר".