בתחילת יולי פורסם בעיתון זה ראיון קורע לב שערך דודי פטימר עם המפיק והמנהל המוזיקלי סולו יורמן, ובו חשף המרואיין את מצבו הכלכלי והנפשי הקשה, כולל מחשבות אובדניות, בעקבות החובות הכבדים שרובצים עליו כבר הרבה זמן ואשר דרדרו את חייו לפי תהום. עכשיו, כמעט שלושה חודשים אחרי כן, כמה ממיטב האמנים בארץ - שעם רובם עבד יורמן בתקופה הנפרשת על פני כארבעה עשורים - מתגייסים למענו לערב התרמה שייערך מחר במועדון ה"בארבי" בתל אביב.



רשימת האמנים בלתי נגמרת: אושיק לוי, אסף אמדורסקי, אריק סיני, גלי עטרי, דנה ברגר, ורד קלפטר, טל גורדון, יצחק קלפטר, ישראל גוריון, מיקי גבריאלוב, "נקמת הטרקטור", קובי אשרת, קורין אלאל, רונה קינן, רותי נבון וכמובן דודי לוי המנהל האמנותי של הערב ולהקת "אור כשדים" - שבה היה אחד מחברי ההרכב.



"בתקופה האחרונה אני משתתף במופע מחווה לשמוליק קראוס, בהפקת סולו. כשעלה הרעיון למופע ההתרמה הזה והיה צורך שמישהו יקבל על עצמו את האחריות לנהל את האירוע אמנותית, באופן טבעי נשלחתי למשימה, כי חוץ מהעובדה שאני מוזיקאי ויוצר, הפקה מוזיקלית וניהול אמנותי הם דברים שנמצאים עמוק בנפשי, ואני שמח על ההזדמנות שנפלה בחלקי לתרום את כל כולי לערב הזה", דודי לוי מסביר. "המטרה הייתה ליצור מופע שיתבסס על אנשים שסולו עבד איתם במשך השנים. בסופו של דבר נוצרה רשימה אקלקטית וגדולה של אמנים, שלדעתי היא הניצחון הגדול של המהלך הזה".



"שמח על ההזדמנות". דודי לוי צילום: אריאל ון סטרטן, יח"צ



אני מניח שלא יהיה פה קו מוזיקלי אחיד.


"הרצון היה, קודם כל, לעשות הרבה כבוד לאדם שאחראי לכמה מנכסי צאן הברזל הכי גדולים שיש, וליצור ערב כמה שיותר מגוון ועשיר".



השם של סולו לא מוכר לרוב אוהבי המוזיקה בארץ. מה לדעתך התרומה הכי גדולה שלו למוזיקה הישראלית?
"אנשים, באופן כללי, לא מכירים את מי שלופועל מאחורי הקלעים. התפקיד שסולו מילא כמנהל אישי השתנה מאמן לאמן. אפשר בהקשר הזה לתת שתי דוגמאות שונות: אריק סיני וגלי עטרי, שאת הקריירה שלהם הוא ממש עיצב במו ידיו ועשה איתם כברת דרך ארוכה. סולו, לדוגמה, הוא שחיבר בין גלי עטרי לשיר 'אין לי ארץ אחרת' שכתב אהוד מנור והלחינה קורין אלאל. שיר שהפך לחלק מהזהות ומהדנ"א הישראליים.



"המופע הזה יהיה על טהרת שיתופי פעולה מעניינים בין האמנים המשתתפים. מצד אחד כאלה שלא קרו הרבה זמן, כמו השילוב בין רונה קינן לטל גורדון, שכידוע הוציאו יחד אלבום משותף בזמנו; מצד אחר, אני מתכנן ביצוע משותף של גלי וקורין ל'אין לי ארץ אחרת'; ואריק סיני יבצע את 'דרך הכורכר' עם קורין, שהלחינה את הטקסט של יעקב גלעד".



פלטינה כפולה

יורמן (66) ניהל את הקריירות של כמה מהאמנים הגדולים בארץ, והפיק אלבומים ומופעים בולטים. באמנים ובלהקות שעבד עמם: גידי גוב, מיקי גבריאלוב, מאיר בנאי, יעל לוי, "החברים של נטשה", אריק סיני, גלי עטרי, חוה אלברשטיין, יצחק קלפטר, טל גורדון ודני רובס. הוא גם הפיק פרסומות עם קובי אשרת, יוריק בן דוד, אריק איינשטיין ואורי זוהר, שיצרו במשותף כמה מהפרסומות המוכרות והאהובות של שנות ה־80.



לאריק סיני הפיק יורמן שישה אלבומים לאורך שנות ה־80, ולגלי עטרי הפיק שלושה אלבומים; הראשון שבהם היה "אמצע ספטמבר", בהפקה מוזיקלית של אילן וירצברג, שהיה עמוס להיטים כמו שיר הנושא, "הכל עומד במקום", "סתיו ישראלי", ו"סוף העונה".



"נקודת המפנה בקריירה שלי התרחשה בזכותו של סולו, ואין ספק שיחד פיצחנו, איכשהו, את הקוד ללב הקהל", גלי עטרי קובעת. "האלבום הבא שעבדתי עליו עם סולו, 'צעד אחד לפני הנהר', הגיע למקום הראשון במכירות ב־1988".



האלבום, בהפקתו המוזיקלית של וירצברג, נחשב למצליח ביותר של עטרי, וכלל להיטים כמו "עוד מעט", "קסמים", "רק אתמול", "נפאל" ו"מֵקִיץ אל החלום". האלבום הנ"ל זיכה את עטרי בפלטינה כפולה, והוא קדם במכירות לאלבומים כמו "רק בן אדם" של שלום חנוך ו"חום יולי אוגוסט" של שלמה ארצי.


ספרי קצת על העבודה עם סולו.



"עזר לי למצוא את עצמי". גלי עטרי צילום: גיא כושי ויריב פיין, יח"צ



"הגדולה של סולו הייתה לחפש ולמצוא שירים שיתאימו לאישיות שלי. היום ברור לי שהוא השכיל והקדים לראות דברים שאני לא הבחנתי בהם. את 'אין לי ארץ אחרת' ו'אמצע ספטמבר', סולו הביא לי על קלטת בביצוע של זמר אחר, והחלטנו ללכת על זה. סולו היה גם מי שהביא לי שיר מדהים כמו 'מקיץ אל החלום'. אני בטוחה היום, יותר מאי־פעם, שהיה לי מזל למצוא אדם כזה שלא היה כמוהו, שעזר לי למצוא את עצמי וליצור משהו שבו השלם גדול מסך חלקיו".



מתרגשת לקראת הערב המיוחד?
"בהחלט. גיליתי על המצב של סולו דרך קישור לכתבה ששלחו לי בוואטסאפ. הייתי בשוק מוחלט שדבר כזה יכול לקרות. כשפנו אלי לבוא לערב הזה, מובן שהסכמתי. מעבר לזה, מובן שמלהיב אותי לשוב ולשתף פעולה עם קורין, שבעבר הרחוק התארחנו זו בהופעותיה של זו".



דודי לוי מוסיף: "אנחנו חיים במדינה קטנה ובה שוק תרבות קטן ומפולח מאוד. לפעמים קורה שאדם בסדר גודל של סולו, נקלע לסיטואציה קשה. המעט שאנחנו יכולים לעשות הוא להעניק לו מופע גדול כזה, בתקווה שהקהל יצביע ברגליים, ויבוא לפרגן לאחד האנשים הכי חשובים שפעלו כאן, ולאלה שחרצו את החריץ שלהם בהיסטוריה של התרבות המקומית שלנו".



"ערב חד פעמי": עוזרים למפיק סולו יורמן. מנחה: יואב קוטנר. שלישי (27.9) ב־21:00, "בארבי", תל אביב