עוד לפני היי פייב ורוני סופרסטאר דואני, שהציגו פופ ציוני מהונדס לעילא ולעילא, היו פה ללדין. הרכב של שלוש צעירות נאות, שיודעות לשיר ולזוז ועובדות לפי הנוסחה המסחרית, שהוכיחה את עצמה לפני ללדין וגם אחרי: מוזיקה עדכנית פלוס גימיק כלשהו פלוס יחסי ציבור מכאן ועד הודעה חדשה שווה הצלחה.



זה התחיל בסוף 1993. המפיקים המוזיקליים הצעירים יאיר שדה וגרי ולודבסקי החליטו להקים הרכב בנות. השניים חיפשו אחר הפנים החדשות והנכונות, ואיתרו שלוש זמרות: לימור עופר, לימור עזרא ודינה אברג'יל. מראשי התיבות של שמותיהן רקחו המפיקים את השם "ללדין", וכך יצאה לדרך העבודה על אלבום הבכורה של ההרכב המתהווה.



22 שנה חלפו מאז וכדי לגלות מה עלה בגורל חברות ההרכב, החלטתי לנסות לאתר אותן. לא היה פשוט למצוא את השלוש, שמאז שנות ה־90 הספיקו להינשא ולהקים משפחה ואשר בשנים שחלפו מאז התפרקות הלהקה, לא שמרו על קשר ביניהן.





אז איפה הן היום? דינה אברג'יל היא היום דינה אדרי, שעבדה במשך שנים רבות כמנהלת שיווק של קופת חולים מאוחדת ובימים אלה מחלקת את זמנה בין לימודים לתואר בחינוך ופסיכולוגיה ללימודי ציור. לימור עופר נישאה לשחקן והמדבב יוסי טולדו ומשחקת בהצגות ובמחזות זמר. לימור עזרא הפכה לאחר נישואיה ללימור מור ומתברר שאחרי פירוק הלהקה הספיקה לנסוע לאוסטרליה כדי לברוח מהפרסום, להקליט שם אלבום ולגנוז אותו, לחזור לארץ, להצטרף ללהקת בנות יעקב, הספין אוף של ללדין, פרי מוחם של ולודבסקי ושדה, לעבור לארצות הברית, להקליט שם עוד אלבום ולגנוז גם אותו, לעבוד כנומרולוגית, מתקשרת וקואוצ'רית בקרב הקהילה היהודית בלוס אנג'לס, להקים מגזין ישראלי בשם "אנחנו באמריקה" ולחזור לאחרונה לישראל. בימים אלה היא עובדת על שירים חדשים ומייחלת לפריצה מחודשת.



"את לימור עופר הכרתי בגיל 13, כששתינו היינו בלהקה הייצוגית של פתח תקווה, להקת פיקוד מלבס", משחזרת עזרא. "בצבא הייתי סולנית להקת פיקוד מפח"ש, ולאחר השחרור, הבמאי והמפיק עופר שפריר יצר איתי קשר והציע לי לגשת לאודישנים לפרויקט. אני זוכרת שלבחינות הגיעו מעל אלף נבחנות, ואני הייתי הראשונה שהתקבלה. אחרי התקבלה דינה, שבדיוק השתחררה מלהקת הנח"ל ואחריה לימור עופר. זו הייתה הפתעה עבורי להופיע איתה שוב. הייתה בין שלושתנו כימיה נהדרת מההתחלה. את כל החזרות עשינו בהרצליה פיתוח באולפן שנמצא בווילה היפהפייה של גרי ולודבסקי, ומריטה, אשתו של גרי, הייתה מאוד אמהית כלפינו. אני זוכרת שעשינו שעות על גבי שעות חזרות באולפן ומאוד פינקו אותנו. זאב נחמה, שעבד גם באולפן ועיבד את 'יעקב', היה בשלן נהדר. ישבנו בארוחות צהריים עם אתניקס והיה מאוד שמח".



"בשלן נהדר". זאב נחמה. צילום: פלאש 90
"בשלן נהדר". זאב נחמה. צילום: פלאש 90



יעקב ב־MTV


שהשתתפו בכתיבת האלבום היו איש התקשורת והרדיו ד"ר משה מורד, אשר חיבר את שיר הנושא, גרסה מעוברתת ללהיט של דיאנה רוס והסופרימס, "Love Child"; אהוד מנור ז"ל, ששיתף פעולה עם זאב נחמה ותמיר קליסקי מאתניקס בשיר "עוד מבט"; ואייל לאון, שכתב את "שלי שלו".



עם צאתו, האלבום זכה להצלחה גדולה: הוא הגיע למקום השני במצעד המכירות, והקליפ של "יעקב", הלהיט הגדול של ההרכב, שבו שיתפו פעולה עם שי אביבי, הגיע למקום השני במצעד הקליפים של MTV. "יעקב", אגב, חזר לתודעה לפני כמה שנים בזכות קאבר שביצעה שני יצהרי. כמו כן, שיר הנושא, "הלילה", הופיע בפסקול הסרט ההוליוודי "סטריפטיז" בכיכובה של דמי מור, שיצא לאקרנים לאחר שהלהקה כבר התפרקה.



"בתור חובב גדול של מוזיקה שחורה, ברגע ששמעתי את השלישייה ואת ההרמוניות שלהן נדלקתי ואמרתי לגרי 'קח את זה לכיוון של סול, מוזיקה שחורה, תעשה גרסה חדשה של שלישיות הנשים של פעם, של הסופרימס", מספר מורד. "ואז, תוך כדי דיבור, עלה לי הרעיון לכתוב מילים בעברית לשיר שתמיד אהבתי - 'Love Child' של הסופרימס. אני חושב שתוך יומיים הבאתי לגרי את המילים. השיר המקורי מדבר על ילד שנולד מחוץ לנישואים, ובהתחלה התלבטתי אם לתרגם או לכתוב מילים חדשות. אבל אז אמרתי לעצמי שהפרובוקטיביות שהייתה בשנות ה־60 לרעיון של ילד מחוץ לנישואים כבר פחות רלוונטית ושעדיף ללכת על מילים אחרות. כך נולד 'הלילה'. ההפתעה הגדולה באה אחר כך, כשמפיקי הסרט ההוליוודי 'סטריפטיז' בכיכובה של דמי מור החליטו להשתמש בגרסה שלנו בפסקול הסרט. ובאמת 'הלילה' מלווה את הריקוד של אחת החשפניות במועדון, חשפנית ישראלית שקוראים לה שרונה".


"האלבום נחרש ברדיו, הביקורות היו מפרגנות, והקהל העריץ אותנו מהרגע הראשון", נזכרת עזרא. "אני זוכרת שמיד כשיצא 'יעקב' קם מועדון מעריצים ענק".



על אף ההצלחה ללדין התפרקה זמן קצר לאחר צאת האלבום מסיבות שלא פורטו, אך נטען כי חילוקי דעות בין שלישיית הבנות למפיקים הביאו לפירוק.



"זה היה היסטרי"


למרות השנים הרבות שעברו, הן עדיין זוכרות את תקופת התהילה הקצרה. "לא יכולנו ללכת ברחוב", מספרת אברג'יל. "באחת ההופעות לא נתנו לנו לצאת מהבמה לבד לכיוון הוואן, כי המעריצים חסמו את הדרך, ועד שהגענו סוף־סוף לוואן, לא יכולנו לנסוע כי המעריצים הקיפו אותנו. זה היה מרגש ומפחיד באותה מידה".



עזרא: "אני זוכרת את זה, הקהל התחיל להזיז לנו את הוואן כי התלהבו וחיכו שנרד מהוואן. שמונה מאבטחים היו צריכים לעזור לנו לברוח מאחורי הקלעים. רק היום, בדיעבד, אני מודעת לגודל ההצלחה".



עופר: "זכור לי שפעם אחת, בהופעה ליד לוד, קבעתי עם הורי שיאספו אותי אחרי ההופעה כדי שנלך לאכול, אולם מיד אחרי ההופעה עלו לבמה משהו כמו 6,000 איש ולא יכולתי לפגוש את הורי, אז עליתי לוואן ואחרי שהורי נסעו לפאתי העיר, עברתי מהוואן לאוטו של הורי, זה היה היסטרי".



האלבום "הלילה" של ללדין. צילום: יח"צ
האלבום "הלילה" של ללדין. צילום: יח"צ



אז למה התפרקתן?
עזרא: "היום, כשאני מפרשת את זה מהפן הרוחני, אני חושבת שזה בגלל שכל העיניים היו עלינו, ההצלחה הייתה מטאורית, זה עלה בבום אחד בזמן כה קצר. היינו מאוד צעירות. אני חוששת שלא עיכלנו את ההצלחה ועשינו שטויות. הם רצו לעשות מאיתנו הספייס גירלז הישראליות. היו סגורות לנו מאה הופעות באירופה ופספסנו את זה בגלל בלגן עם עורכי דין".



אברג'יל: "לדעתי זה היה בגלל חוסר תקשורת וחוסר הבנה, ואולי גם חוסר מזל. נראה לי שהקדמנו את זמננו".


עופר: "היינו צעירות ומבולבלות, והמפיקים ניצלו את זה. אם אני מפורסמת ולא יכולה ללכת לבד ברחוב, אבל אין לי כסף לסנדוויץ', אז משהו פה לא בסדר. אני חושבת גם שפגענו ברגשותיהם של היוצרים ופשוט הלכנו לאיבוד".



על טענותיה של עופר אומר המפיק ולודבסקי: "ללדין זכתה להצלחה מסחררת בישראל בקנה מידה שטרם נראה כמוהו עד אותה תקופה. כמפיקים השקענו ממיטב כספנו, מרצנו וקשרינו על מנת לקדם את הלהקה. בין היתר הפקנו את אחד הקליפים המרהיבים שידעה התעשייה, קידמנו שיתוף פעולה עם להקת אתניקס, קידמנו הופעות טלוויזיוניות רבות ועוד. במקביל הנחנו את היסודות לפריצת הלהקה בחו"ל באמצעות פרויקט משותף שהיה מתוכנן עם להקת Salt־N־Pepa.



"לצערי, בנות הלהקה ובראשן הגברת לימור עופר, לא השכילו להתמודד עם ההצלחה והחלו להסתכסך בינן לבין עצמן אך לא רק. סכסוכים נתגלעו גם בינן לבין ההפקה כאשר הבנות דרשו שינויים בחוזה תוך ניצול מעמדן ככוכבות ולו לרגע. צר לי מאוד, ופוגע בי, כי גם במרחק של 20 שנה עופר בוחרת לומר שנוצלה. החוזה היה מעבר להוגן וסביר. עד עצם היום הזה אני נמצא בקשרים טובים עם שתי חברות הלהקה האחרות".



שדה אמר כי "אני בוחר לא להתייחס לטענות. הייתי מסכם את העבודה עם ללדין כתקופה קצרה של הרבה עבודה כיפית עם הרבה כישרונות מסביב והצלחה גדולה".



מה עם קאמבק?
עזרא: "אני מאוד מתגעגעת ואשמח לעשות זאת שוב".


עופר: "האמת היא שלפני 15 שנה היה דיבור על זה, אבל כל אחת הייתה במקום אחר. מי יודע, אולי זה יקרה".


אברג'יל: "לא חשבנו על זה ביחד, אבל בעצם זה רעיון לא רע".