חודש ינואר הוא חודש של התחלות: שנה חדשה באוויר, החורף בשיאו וגם בתעשיית המוזיקה - שלל אלבומים חדשים מגיחים לאוויר העולם ובהם שירים שיום אחד יכולים להפוך להיות חלק מפס הקול של החיים שלכם. כל מוזיקאי זוכר את הרגע שבו הוא התחיל את הקריירה שלו, את הרגע בו אלבום הבכורה שלו נולד והפך אותו מאלמוני מוחלט לאומן מוכר.



לכבוד חודש ינואר, ולכבוד השנה החדשה שנפתחה בקול תרועה, קבלו סקירה קצרה של כמה אלבומי בכורה שיצאו במהלך ההיסטוריה ממש בחודש ינואר, כל אחד מהם שינה משהו בתחומו, והשפיע על הז'אנר אותו הוא מייצג:



4/1/1967 The Doors – אלבום הבכורה של ה"דלתות" (דורס) נושא את שמם ויצא החודש לפני 50 שנה. הלהקה נולדה באמצע שנות ה-60 בעיר המלאכים לוס אנג'לס, ואפשר לומר שהזהות שלה עומדת בעיקר בזכות סולנה הכריזמטי ג'ים מוריסון, שהלך לעולמו ב-1971.



לאחר מותו היה ניסיון להשאיר את ההרכב פעיל – מה שלא באמת צלח. אלבום הבכורה של הדורס הצליח מאוד בכל רחבי העולם. לצד שירים קלילים וכיפיים, הוא מכיל גם כמה טקסטים קודרים ובוטים, ועל אף זאת - הפריצה שלו הייתה מהירה מאוד. לרגל התאריך החגיגי והעגול, חברי הלהקה הנותרים החליטו להוציא מארז מיוחד שיגיע לחנויות בסוף מרץ, ויכלול אוסף צילומים נדירים של חברי הלהקה, וכמובן את האלבום המקורי, גרסת ויניל שלו וגם דיסק בונוס בהופעה חיה. 



7/1/1978 פלונטר - רמי פורטיס: פורטיס התחיל את הרומן הארוך שלו עם המוזיקה דווקא בזכות להקת תמוז שלקחה אותו להיות עובד הבמה שלה. אך אריאל זילבר היה זה שנתן לו את ההזדמנות והציע לו לשיר בהפסקות בין ההופעות. אלבום הבכורה של פורטיס, פלונטר, נחשב לאחד הפרועים שיצאו בישראל, ובתחילת דרכו לא זכה לפרגון מתחנות הרדיו. יש שיאמרו שהאלבום הקדים את זמנו – גם בסאונד הפאנקיסטי הייחודי, וגם בתכנים החריגים שלו.

בזכות האלבום, זכה פורטיס לכינוי "המשוגע", שדבק בו ונותר עימו עד היום. בין הלהיטים הגדולים באלבום: המוות אינו מחוסר עבודה, רד מעל מסך הטלוויזיה שלי, שמש לך מצפים, וגם אינקובטור.

12/1/1969 Led Zeppelin: אלבום הבכורה של לד זפלין יצא שנה לאחר היווסדה של הלהקה הבריטית ששינתה את פני המוזיקה בעולם. הלהקה הוקמה על שרידיה של להקה חשובה נוספת The Yardbirds, וב-1968 כבר חתמה עם חברת התקליטים אטלנטיק רקורדס על חוזה על סך 200 אלף דולרים – שכר גבוה מאוד לאותה התקופה.

ג'ון פול ג'ונס וג'ימי פייג' בטקס פרסי Echo Music. צילום: רויטרס


הייתה זו הזמרת דאסטי ספרינגפילד שהמליצה לחברת התקליטים להמר על החבורה הבריטית - הימור משתלם בהחלט. לאחר סיבוב הופעות ראשון בארצות הברית, שיחרר ההרכב את אלבום הבכורה שלו שהוקלט במשך 36 שעות בלבד והצליח מאוד בכל העולם.

אך על אף ההצלחה, היו גם לא מעט ביקורות: במגזין רולינג סטון נכתב כי לד זפלין מחקה אומנים אחרים, וכי האלבום שלהם חסר כל דימיון. רק שנים לאחר מכן זכה האלבום להיות מדורג במקום ה-29 ברשימת האלבומים הגדולים בכל הזמנים של , ובכן - מגזין רולינג סטון. בין השירים המופיעים באלבום - Babe I'm gonna Leave You, Dazed and Confused, Good times bad times ואחרים.

12/1/1999 Baby One More Time - בריטני ספירס: 30 שנים בדיוק לאחר שיצא אלבומם המופתי של לד זפלין, שיחררה לעולם זמרת צעירה מאוד בשם בריטני ספירס את אלבום הבכורה שלה, אלבום פופי קליל וכיפי, שנחשב למצליח ביותר של הזמרת עד היום, עם מכירות של יותר מ-25 מיליון עותקים ברחבי העולם.

הביקורות הפושרות לא מנעו מהאלבום להצליח מסחרית ולהפוך את ספירס – אז בת 18 בלבד, לכוכבת בינלאומית ענקית. בין השירים באלבום ישנם להיטים שמושמעים עד היום כמו שיר הנושא - Baby One More Time, You drive me crazy, Born to make you happy, ועוד.

אם מתחשק לכם לשמוע עוד שירים מתוך אלבומי הבכורה של האומנים הכי גדולים – קבלו סט מושקע שערכו במיוחד בשבילכם ב-eco99music: