"שלום", כך נקרא השיר החדש של השחקן והזמר החוזר בתשובה גילי שושן, מקדמה לקראת מופע מסקרן שבדרך. "לפני שאנחנו עושים שלום עם הזולת, אנחנו חייבים לעשות תחילה שלום עם עצמנו", אומר שושן – כיום תושב צפת, נשוי ואב לשישה - שיצר את השיר בהפקה המוזיקלית של גלעד בן־עמרם ("פאודה"), חבר נעורים מימי "הפינגווין" העליזים.



לעומת לא מעט אמנים, שאחרי חזרתם בתשובה נעלמים מהעין החילונית, שושן, בעל חזות חרדית כיום, ממשיך בקריירה כמצוות הרבי מליובוויטש, שהוא מקיים כחסיד חב"ד נאמן. "הרבי ראה את התכלית של כל החיים הרוחניים דווקא על הארץ", אומר שושן. "זאת בלי להתנתק מהעולם מסביב ובלי להתבודד בגטו, אלא דווקא בעולם הגשמי להפוך את החומר למואר. אלמלא הרבי, אולי היו מוצאים אותי היום באיזושהי מערה במדבר".



בהתאם להנחיית הרבי להמשיך בקריירה, שושן בוחר לעצמו את התפקידים שבהם הוא מופיע, בהם הרב אהרן ב"המשגיחים", סרטו של מני יעיש. כשאני מעיר לו כי באתר של חב"ד כתוב מתחת לצילום שלו "הרב גילי שושן", הוא מזדרז לתקן: "לא רק שאני לא רב, אלא שאני נוהג לתקן כל מי שפונה אלי בתור הרב ואומר שאני לא רב עם אף אחד. אני לא מתיימר ולא רוצה להיות רב. אני יהודי פשוט. הלוואי בינוני".




שושן (44) למד תיפוף מנעוריו. אחרי שירותו הצבאי למד משחק בסטודיו ניסן נתיב, משם המשיך ללימודי קולנוע ותסריטאות. במשך עשור, מאז פרץ ב־1996 בסדרה "הפוך" בתפקיד יששכר, שושן היה חזק על הגל והגלגל. בין סרטי הקולנוע בהם השתתף: "אהבה אסורה", "צומת וולקן", "בסמה מוצ'ו" ו"האסונות של נינה". בטלוויזיה כיכב, בין השאר, ב"הצל של החיוך" ו"שבתות וחגים".



סדרת מפגשים אקראית עם חברים שחזרו בתשובה, ביניהם השחקן מיכאל וייגל, ששיחק לצדו ב"הפוך" ולמד אתו בסטודיו ניסן נתיב, היא אחת הסיבות לחזרתו בתשובה. ב־2006 יצא במופע "גילוי תענוג הנצח", שבו שר וסיפר על חזרתו בתשובה ובעקבותיו הוציא את אלבומו "ראשון ואחרון". אחרי מופע זה העביר בצפת - שאליה עקר עם משפחתו - סדנה למדיטציה יהודית.



וכיום?
"כיום אני עוסק בהרצאות ברחבי הארץ על תורת הנפש על פי מקורות יהודיים, כולל בכל נגזרות צה"ל. שם אני מרצה על דברים הקשורים במודעות עצמית ברמה מאוד גבוהה, שליטה במחשבות, יכולת של ריכוז, דברים שתורמים ללחימה וליכולת החיים הרגילה. אני רואה בזה שליחות בלתי רגילה. בנוסף, אני מטפל באנשים שנפלו לחרדות, לדיכאונות ולכל מיני צרות כאלה".



מה הביא אותך לצפת עיר המקובלים?
"קודם כל אני הרפתקן מטבעי. אחרי שכל השנים חייתי בתל אביב, רציתי לעשות שינוי, להריח ניחוחות אחרים ולהתרכז ביצירה ובחיים רוחניים שלא התאפשרו במרכז".



איך אתה רואה היום את עולם השואו ביזנס שהשארת מאחוריך?
"אני רואה בו תופעה מבורכת של יותר ויותר התחברות למקורות שלנו ופחות ניסיון לחקות כל מיני דברים בסגנון חו"ל. נפתחו ארובות השמיים ורואים יותר תוצרת ישראלית הרבה יותר אמיתית".