כששלמה ארצי שר אי שם באייטיז, ב"תחת שמי ים התיכון", ש"חצי עולם כבר שר יוון", הוא למעשה ביטא בדיוק אותנטי את השפעתה העצומה של המוזיקה היוונית על המוזיקה הישראלית. זה החל במחתרת של מועדוני סלוניקאים בתל אביב הישנה בשנות ה־50, הרים ראש והפך קונצנזוס עם אריס סאן וטריפונס וקיבל לגיטימציה צברית־ישראלית באייטיז בדמותם של זוהר ארגוב, חיים משה ויהודה פוליקר, ש"גיירו כהלכה" את הלחנים היווניים, הפכו אותם ישראלים לכל דבר וכך הניחו את אבני היסוד למה שמכונה כיום בעגה העממית – "מוזיקה ים־תיכונית".



אחד המלחינים היווניים הראשונים ששיריהם חדרו עמוק־עמוק למיינסטרים הישראלי הוא כריסטוס ניקולופולוס: וירטואוז בוזוקי ואחד המלחינים הגדולים והנודעים ביוון, ששיריו המתורגמים לעברית - "אלינור", "אמא, אמא", "האסיר", "קללת הים" ו"פומה פומה" - הפכו ללהיטי ענק על ידי זוהר ארגוב, ג'קי מקייטן, חיים משה ויהודה פוליקר. "יש לי היכרות רבת־שנים עם כריסטוס ניקולופולוס", מספר יהודה פוליקר ומוסיף: "אני מעריך אותו מאוד כמוזיקאי וכמלחין. הוא הבוזוקאי והווירטואוז הטוב ביותר בעולם".



ניקולופולוס, שהלחין למעלה מ־1000 שירים לגדולי אמני יוון כסטליוס קזנג'ידיס, יורגוס דאלארס, גליקריה ועוד, נולד למשפחה ענייה בצפון יוון ב־1947. בגיל 16 עזב את הבית ועבר לאתונה, כדי להפוך למוזיקאי. בגיל 22 פגש את קזנג'ידיס, שהתלהב מנגינתו ושיריו, והקליט את שירו הראשון Ipraho - שזכה להצלחה ובמקומותינו הפך ל"אלינור" של זוהר ארגוב.



אחרי להיט כזה, הצלחתו של ניקולופולוס פרשה כנפיים והפכה אותו לאבן דרך במוזיקה היוונית השורשית והאותנטית, המבטאת את רחשי העם. כל זאת לצד שיטת נגינתו המיוחדת על הבוזוקי, שהפכה אותו לנגן אולפנים מבוקש עד עצם היום הזה. "ניקולופולוס עבד עם סטליוס קזנג'ידיס, גדול זמרי יוון, והחיבור ביניהם הביא שירים מיוחדים מלאי רגש, כאלה שתופסים אותך מיידית בשמיעה ראשונה ולחנים שנשארים לנצח", מספר חיים משה על האייקון היווני ומוסיף: "זכיתי לראות אותו בהופעה בניו יורק עם דאלארס במדיסון סקוור גארדן, ולמזלי זכיתי להקליט כמה מהלחנים שלו, שעד היום אני מבצע בהופעות שלי. מדובר בשירים בני 20 שנה ומעלה".



הקהל הישראלי אוהב את לחניו של ניקולופולוס, והוא עצמו חובב ישראל מובהק, שהופיע בעבר בארץ, ואת יום הולדתו ה־70 בחר לחגוג בישראל במסגרת פסטיבל האביב בהופעה מיוחדת שתיערך בלייב פארק בראשון לציון, ובה יארח את הזמרים היווניים סטליוס דיוניסיו, פיצה פאפאדופולו, אפרודיטי וכן את הזמר הישראלי אסי יחיאל, שפיתח קריירה נאה גם ביוון.



אסי, מתי התוודעת לראשונה למוזיקה של ניקולופולוס?


"כשהייתי ילד קטן, ובבית של סבי וסבתי ז"ל, יוצאי סלוניקי, היו קלטות וידיאו וקסטות ששמעתי כל הזמן. אני זוכר שכשנכנסתי לביתם וברקע התנגן השיר Ipraho, וצלילי הבוזוקי של ניקולופולוס - שכתב וניגן אותו - היו יוצאי דופן ביופיים ופשוט התאהבתי".



כיצד הוא השפיע עליך?


"השפעתו עלי מתבטאת בסגנון השירה שלי – 'הלאיקה' (היוונית העממית), התחברתי למוזיקה שכתב, וכשאני שר בהופעותי שירים שכתב, הקהל, למרות שלא תמיד מבין את המילים, מתחבר אליהם ושר אותם מכל הלב".



תאר את המפגש הראשון שלכם.


"ניקולופולוס ראה אותי מופיע בתוכנית מוזיקה פופולרית ביוון. ככה נוצר בינינו הקשר. הפגישה הראשונה הייתה בבית קפה קטן בפרבר באתונה. אני זוכר שהתרגשתי עד עמקי נשמתי. כשהוא הבין שאני דובר את השפה ומבין על מה אני שר, פתאום הכל הפך לטבעי והתגלה לי אדם מדהים עם נשמה ענקית, המון מוטיבציה ורעיונות חדשים, ותוך דקות הפגישה הפכה מעסקית לקשר עמוק ביותר. הוא גם כתב לי שמונה שירים חדשים לגמרי ומפיק לי את הדיסק החדש, שאקליט באולפן שלו ביוון".



מה אתה הולך לבצע בפסטיבל האביב?


"שילוב מלהיטיו המפורסמים, יחד עם שירים מקוריים שכתב במיוחד בשבילי ודואט עם דיוניסיו". 



כריסטוס ניקולופולוס, 25.5, חמישי, 20:30, לייב פארק, ראשון לציון