שרת התרבות מירי רגב, נטשה הערב (שני) את טקס הענקת פרסי אקו"ם במחאה על הביצוע הצפוי של הזמרת מירה עוואד  משירו של מחמוד דרוויש. רגב אמרה במהלך נאומה : "משוררים ערבים אהלן וסהלן, דרוויש לא". כמו בריטואל צפוי מראש, הודיעה רגב כבר בתחילת הטקס, כי היא לא תכבד את האירוע ולא תישאר לשמוע את עוואד שרה את שירו של המשורר הפלסטיני השנוי במחלוקת. ״הוחלט הערב להציב בכוונה את מחמוד דרוויש והמיתממים מוזמנים להמשיך ולהיתמם".



"זו החלטה פוליטית. דווקא״ הוסיפה רגב. ״לא למחוא כפיים״ זעק אחד בקהל, אך רכים קיבלו את דבריה במחיאות כפיים. ״זכרו תמיד, מדינת ישראל יש רק אחת״ חתמה רגב ואחרי שיר או שניים עזבה את אולם הסינמה סיטי. ״אפשר להתחיל את הבלאגן״, אמר מנחה האירוע אורי גוטליב אחרי עזיבת השרה רגב.



מירי רגב בטקס פרסי אקו"ם. צילום: אבשלום ששוני



שרת התרבות ציינה בנאומה: "לצערי לא מעט יוצרים, דורשים מימון ציבורי, לדברים שהציבור איננו מעוניין בהם ואף נפגע מהם. גם כאן הערב הוחלט בכוונה, להציב על הבמה את מחמוד דרוויש. דווקא אותו. המיתממים מוזמנים להמשיך להיתמם, לי ולציבור גדול מאוד, ברור שזו אינה החלטה אומנותית, זו החלטה פוליטית. רוצים שירה ערבית בבקשה, אני זו שהגדלתי את התקציב של היוצרים הערביים, כפי שלא היה מעולם". 



רגב הוסיפה: "יש למוזיקה הערבית מה להציע לתרבות הישראלית והיא אכן מציעה: מגמות ושילובים מעניינים, מנסרין קדרי, לינא מח'ול ועד זמרים יהודים, החולקים כבוד למדינות המוצא של בית אבא. אבל דרוויש זו סאגה אחרת".


בהמשך הערב עלתה עוואד לקבל את הפרס מאקו"ם. "יש כאלה שלא רוצים לשמוע אותך, אנחנו מאד רוצים לשמוע אותך כי אצלנו באקו"ם כולם מוזמנים ואני רואה אותך נושאת המסר לשלום ודו קיום משותף"." אמרה לה נציגת הנהלת הפרס. 

"זה נראה כמו נשק, אתה בטוח שאתה רוצה שערבייה תחזיק את זה" התבדחה הזמרת עם גוטליב שנתן ל את פסלון הפרס והיא לא  התייחסה כמעט לצעד של השרה רגב. "תודה לכל מי שעמד איתי,  וגם למי שעמד בדרכי" הוסיפה עוואד. במהלך הערב הוענק פרס מיוחד למפיק שמואל צמח, המרותק לכיסא גלגלים, שהתקשה לברך את הקהל הנרגש.

המשורר והיוצר מחמוד דרוויש, שנפטר בשנת 2008, זכה בפרסים רבים על עבודתו הספרותית, ונחשב בעיני רבים למשורר הלאומי הפלסטיני. הוא כבר "אחראי" לכמה סערות ומהומות תרבות בעבר: שר החינוך יוסי שריד ביקש בשנת 2000 לשלב שנים משיריו בתוכנית הלימודים התיכונית בישראל והימין מחה, ובשנה שעברה זימן שר הביטחון אביגדור ליברמן את מפקד תחנת הרדיו גלי צהל, ירון דקל, לשיחת הבהרה בעקבות שידור תוכנית על שירתו של דרוויש במסגרת האוניברסיטה המשודרת.

מירה עוואד בטקס פרסי אקו"ם. צילום: אבשלום ששוני



"הכל כרגיל, ואני אשיר הערב בטקס את שירו הפייסני של מחמוד דרוויש 'חשוב על זולתך'", אמרה היום הזמרת מירה עוואד, שצפויה לקבל פרס מיוחד של אקו"ם על סך 15 אלף שקלים. 
"כל אחד יכול להיכנס לגוגל, להקשיב לשיר ולהחליט אם זה שיר אלים או נגד יהודים או נגד האנושות", המשיכה הזמרת, "השרה רגב אומרת כל הזמן שדרוויש כתב שהוא רוצה לאכול את בשרם של היהודים (מתוך השיר 'תרשום, אני ערבי' – יב"א). הציטוט המדויק הוא: 'אני לא שונא אנשים ואינני פולש. אבל אם אהיה רעב, בשרו של הכובש יהיה למאכל. היזהר, היזהר, מהרעב שלי, מהזעם שלי'. הייתי מניחה שהעם היהודי צריך להתחבר למילים האלה. כאשר יש קיפוח של עם, מתפתחת שנאה ואנשים מתמרדים בסוף. אם מירי רגב רואה את העם היהודי בשיר הזה, היא נותנת הודאה רשמית שהיא אכן הכובש. על זה יש פתרון מאוד קל - תפסיקי להיות הכובש".