ב-2011, כשהזמר אלון דה לוקו ניסה להביא לחבריו לווילה בלוס אנג'לס של "חי ב־LA LA לנד" האת בשורת הרגאטון, אף אחד מהם לא הבין על מה הוא מדבר. דודו אהרון, זהבה בן, אביהו שבת ויתר חבריו לעונה הראשונה של סדרת הריאליטי הסתכלו על הבחורצ'יק מבאר שבע כאילו התפלף. בזמנו, מוזיקת הפופ השמחה של ישראל עוד הייתה מורכבת ברובה מאווירה ים ־תיכונית וצלילים מזרחיים.

שש שנים קדימה, והמצעד המקומי מלא בצלילים המקפיצים ומנענעי הישבן של הז'אנר המשלב היפ הופ ומוזיקה לטינית עם השפעות קאריביות. מערבבים קצת אווירה לטינית, קצת ג'מייקנית, סוואג של היפ הופ, קמצוץ דאנסהול, ראפ ושירה בספרדית, ומקבלים את הז'אנר הקיצי המושלם לכל חתונה וחדר כושר. עד כדי כך פופולרי עכשיו הז'אנר בישראל, שהערב יתקיים בלייב פארק ראשון לציון פסטיבל הרגאטון הראשון בישראל, עם רשימה ארוכה של הופעות מהארץ ומחו"ל, שבראשן יעמוד לא אחר מאשר מלך הז'אנר - דדי יאנקי.

 
ראמון לואיז איילה רודריגז, זהו השם שאיתו נולד לפני 40 שנה בסן חואן, בירת פוארטו ריקו, התחיל לפעול כמוזיקאי בתחילת שנות ה־90. הוא שיתף פעולה עם DJ Playero, שהפיק סדרה של מיקסטייפים ששילבו היפ הופ, מקצבי רגאיי וראפ פריסטייל בספרדית. הקסטות האלה הסתובבו בשכונות הפחות טובות של סן חואן ועזרו להגדיר את מה שיהפוך בסופו של דבר לסאונד המאפיין של הרגאטון. אבל יקח עוד כמה שנים טובות עד שהסאונד שצמח באנדרגראונד של הבירה הפוארטוריקאית יגיע לכל מסיבה מדן ועד אילת. 
 
כמו סן חואן, רק על הכרמל

את השם רגאטון הגה די.ג'יי נלסון, אחד מחלוצי הז'אנר, באמצע שנות ה־90. נלסון היה חלק מקולקטיב מועדונים בשם נויז, שכלל די.ג'ייז, מפיקים ויחצנים, שעמד מאחורי ליין מסיבות פופולרי בסן חואן ותרם רבות להתפתחות ולעליית הז'אנר. הסאונד של הרגאטון התגבש ממש לקראת סוף אותו עשור, ופרץ החוצה, אל מחוץ לגבולות פוארטו ריקו, ואחר כך אל מחוץ לעולם הלטיני בכלל, בתחילת שנות ה־2000.

הפריצה הבינלאומית של יאנקי, והפריצה של הז'אנר כולו הגיעה ב־2004 עם הסינגל "גזולינה". הביט המסונתז והפזמון המנדנד הפכו את "גזולינה" ללהיט ענק שהדביק את העולם כולו בשגעת הרגאטון. מאז הספיק יאנקי לשתף פעולה עם אין ספור שמות גדולים, כמו פיטבול, אנריקה איגלסיאס, שון פול, פארל ויליאמס וסנופ דוג. בימים אלה הוא חורך רחבות ביחד עם כוכב הפופ הפורטוריקני לואיס פונסי בלהיט הלטיני הכי גדול של השנים האחרונות, "דספסיטו", אותו שמעתם בכל מקום, החל מבפלייליסט של גלגלצ ועד מערכון הכפכף ב"ארץ נהדרת", ושיצא גם ברמיקס של ג'סטין ביבר, שמנסה גם הוא לרכב על הגל.  

קרול ג'י. צילום מסך
 
באמצע העשור הקודם הרגאטון כבר היה צליל המועדונים החם בעולם כולו, ואמני מיינסטרים לטיניים, מג'ניפר לופז ועד ריקי מרטין, פלירטטו איתו. אחרי שנעלם מהשטח לכמה שנים, הז'אנר חזר בענק בשנתיים האחרונות, וכיום אפשר לשמוע רמיקסים של רגאטון למיטב הלהיטים של ג'סטין טימברלייק, ביונסה וכל כוכב פופ מצעדים אחר.
 
בשנתיים האחרונות הוא להיט בישראל – גם הרגאטון המיובא, וגם רגאטון מקומי, שבדרך כלל מעורבב גם עם ניואנסים ים־תיכוניים. מינוני הז'אנר משתנים משיר לשיר, הטקסטים כמובן מושרים בעברית ולא בספרדית, אבל אפשר לשמוע רגאטון בשירים של האולטראס הנתנייתים שהביאו לנו את "מסיבה בחיפה" – כמו בסן חואן, רק על הכרמל – וגם אצל אגם בוחבוט בת ה־13, שלהיטה "כמו בריו" הוא להיט ריקודים לטיני לוהט, וכמובן אצל יצרני הלהיטים הבלתי נלאים סטטיק ובן אל. אפילו דודו אהרון בינתיים נכנס לקטע. 

סטטיק ובן אל, יקירי הז'אנר בישראל. צילום. צילום: יח"ץ
סטטיק ובן אל, יקירי הז'אנר בישראל. צילום. צילום: יח"ץ

 
לחובבי הז'אנר יש עכשיו סיבה אמיתית להתרגש. בין היתר יופיעו בפסטיבל הרגאטון בראשון לני טבארז הפורטוריקני  וקרול ג'י הקולומביאנית, אחת הנשים הבודדות בסצנה המאוד גברית הזאת. ובגזרת המחממים הישראלים, יעלו לבמה האולטראס, גל מלכה, ריקו ומומי לוי.