אחרי מבול השמות הגדולים שירד על ארצנו הקטנטונת, ועל פארק הירקון בפרט, בחודשיים האחרונים, קשה לתלוש את שערות ראשנו בהתלהבות מול הגעתה גם של להקת רדיוהד ארצה. אבל מול האדישים והמצקצקים, מעריצים רבים, כמה עשרות אלפים לפחות, הבינו שהופעה של הלהקה הנועזת והחד־פעמית הזו היא־היא האירוע האמיתי של הקיץ. יותר מ־20 שנה היא קיימת, אך היא מרגשת ורלוונטית יותר מתמיד ומשמשת השראה לאמנים רבים במוזיקה האלטרנטיבית, ולא רק.





הערב תעלה לבמת גבעת המופעים הלוהטת בפארק הירקון להופעה אחת בלבד, להקה, שלשם שינוי נוחתת בארץ, כשהיא בשיאה המוזיקלי.



זה התחיל לפני 25 שנה פלוס מינוס. Creep היה הלהיט הידוע מתוך אלבומה הראשון של הלהקה שנקרא "פאבלו האני", יצא לאור בשנת 1993 והפך להצלחה מסחררת בישראל, גם בזכות הפרסומת המפורסמת לקסטרו עם יעל אבקסיס, ליאור מילר והמעיל, שנשאה את השיר. האגדה מספרת שהשיר נכתב לאחר שחברה של יורק לספסל הלימודים, בה היה מאוהב, שברה את לבו. כך או כך, הפך Creep להמנון לכל שבורי הלב והאאוטסיידרים באשר הם.



בשנותיה הראשונות הצליחה הלהקה הבריטית בעיקר בגבולות הממלכה המאוחדת, אלא שבעקבות האהדה הלא צפויה בישראל (ו־Creep שהפך ללהיט אצלנו עוד בטרם תפס בעולם), הלהקה הגיעה ארצה להופעה באותה השנה, ושנתיים לאחר מכן הופיעה כאן שוב כלהקת החימום של .R.E.M. עד כה, היא ביקרה בארץ שלוש פעמים ונתנה שמונה הופעות, כשהפעם האחרונה הייתה בשנת 2000, אז הופיעה פעמיים בסינרמה ופעם אחת בקיסריה.



רדיוהד
רדיוהד




A Moon Shaped Pool הוא שם האלבום האחרון ועטור השבחים שיצא בשנה שעברה, וחברי הלהקה מגיעים עמו במסגרת סיבוב ההופעות המיוחד של אחד האלבומים הטובים שיצאו ב־2016. האלבום הוכיח שבעשור השני של המאה ה־21 אפשר לוותר על מוזיקה ממוסחרת וקונבנציונלית, על מבנה שירים סדור וקבוע ועל התמה המקובעת שאחרי כל בית מגיע פזמון. לרדיוהד, שבתחילת הדרך קראו לעצמם


on a Friday – והחליפו את השם כמחווה לשיר של טוקינג הדס, מעולם לא היה פזמון אחיד. הלהקה עברה מסע של שינויים שגרמו לה להתפתח מאלבום לאלבום. יתרה מכך, היא מעולם לא ניסתה ליישר קו עם המתחרים בז'אנר, שניסו תמיד להתחנף לקהל. אגב, יורק עצמו אמר לא פעם שהוא שונא את הקול שלו.



לרדיוהד היה מסע מוזיקלי מרתק שהחל בגראנג' בריט פופי קליט והרטיט את מבקרי המוזיקה בעולם, עם The Bends ועם אלבומי המופת OK Computer - שתיאר את הניכור האנושי ההולך וגדל עם התחזקות הטכנולוגיה, ונחשב לאחד האלבומים הגדולים בהיסטוריה - ו־Kid A האלקטרוני. הלהקה הוכיחה שהיא מוותרת על המסחרה המוזיקלית ונשארת נאמנה לעצמה.





עומדים בפרץ
לצערנו, מובן שבעידן הנוכחי, אי אפשר להגיע להופעה בארץ מבלי להיות חשוף לקריאות של אמנים שונים וציבור רחב להחרים את ישראל. בשנים האחרונות זוכים אמנים רבים להצקות חוזרות ונשנות של תנועת החרם BDS בדרישה לבטל את הופעתם בארץ, אך רדיוהד ספגה גל עצום במיוחד, שהחל לפני כמה חודשים בראשותו של רוג'ר ווטרס, שעם מוזיקאים בריטים נוספים חתמו על עצומה שנועדה למנוע את המופע. לפני קצת יותר מחודש, כחלק מראיון במגזין המוזיקה "רולינג סטון", לכבוד 20 שנה לצאת OK Computer, התייחס יורק לעצומה הקוראת ללהקתו לבטל את הופעתה בארץ: "זה מאוד מטריד. יש המון אנשים שלא מסכימים עם BDS, כולל אנחנו. אני לא מסכים עם החרם התרבותי כלל וכלל, וכך גם ג'יי. קיי. רולינג, נועם חומסקי ואחרים. סוג השיח שהם מעוניינים בו הוא כזה של שחור ולבן. יש לי בעיה עם זה".



עוד הוסיף כי הוא מוטרד מכך שאת כל הזעם מפנים כלפיו וכלפי להקתו: "במקום לפנות אלינו באופן אישי, הם בוחרים לזרוק עלינו חרא בפומבי. זה מאוד לא מכבד להסיק שאנחנו מקבלים אינפורמציה לא נכונה ואנחנו לא מיודעים מספיק, או שאנחנו כאלה טיפשים שאנחנו לא יכולים לקבל החלטות בעצמנו. זה מתנשא באופן קיצוני וזה פוגע. אני לא מבין מה הבעיה בלקיים הופעת רוק".



רדיוהד
רדיוהד




״ב־12 בפברואר שלחתי מכתב ליורק, ובו הבעתי את דאגתי מכך שרדיוהד עומדים לעבור על קווי ה־BDS", סיפר ווטרס במכתב פתוח למגזין בתגובה לראיון. "בתוך שעה קיבלתי תשובה זועמת מיורק, שראה את הפנייה שלי כאיום. עשיתי כל מאמץ כדי להגיע אליך אישית ואני עדיין אשמח לשוחח איתך. לא לדבר זו לא אופציה״. ווטרס שוב נתקל בסירוב.



גם הבמאי הבריטי קן לואץ' כתב מאמר למגזין "אינדיפנדנט", שבו תקף את יורק ולהקתו בעקבות הראיון המדובר ב"רולינג סטון", והפציר בהם לבטל את ההופעה בישראל. "בין שזו דרום אפריקה, מדינת האפרטהייד בעבר, או ישראל, מדינת האפרטהייד בהווה, כאשר קהילה מודחקת מבקשת מאמנים בינלאומיים מוערכים לא לתת את שמם הטוב לכובשיהם ובכך לנקותם מהפרה בוטה של זכויות אדם, זוהי חובתנו המצפונית לענות לדרישותיהם", כתב.



רדיוהד
רדיוהד




בתגובה לדברים הללו, יורק לא נותר חייב וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "להופיע במדינה מסוימת זה לא אותו דבר כמו לתמוך בממשלתה. ניגנו בישראל יותר מ־20 שנים שלאורכן התחלפו ממשלות שונות, אחרות ליברליות יותר מאחרות - כמו באמריקה. אנחנו לא תומכים בנתניהו יותר משאנחנו תומכים בטראמפ, אבל אנחנו עדיין מופיעים באמריקה. הרעיון מאחורי מוזיקה, אמנות והשכלה הוא לחצות גבולות ולא להציב כאלה, ראשים פתוחים ולא סגורים, לחלוק אנושיות, דיאלוג וחופש ביטוי". הפוסט זכה לכמעט 9,000 לייקים ולמגוון תגובות, שרובן אינן מפרגנות.



לואץ' לא נח, ובחודש האחרון הוא מנסה, לדבריו, לפנות כמעט בכל דרך אפשרית למנהלי הלהקה במטרה ליזום מפגש עם אמנים פלסטינים, אך נתקל בחוסר מענה מצדם. "אינני יודע מי מייעץ לרדיוהד, אבל סירובם לשוחח עם המבקרים הרבים של הופעתה הפסולה בתל אביב גורם לי לחשוב שהם רוצים לשמוע רק צד אחד, זה שתומך באפרטהייד", כתב. "יורק הטיח בנו כי אנחנו זורקים את המילה אפרטהייד ללא הקשר, אך ההגדרה מתאימה יותר מדי. גברים, נשים וילדים פלסטינים מוצאים מבתיהם רק כדי לראות מתנחלים משתכנים בהם, הם רואים את בתיהם מושמדים כשבנייה לא חוקית ליהודים בלבד מתרחשת באדמה כבושה".





בשבוע שעבר נערכה הפגנה פרו־פלסטינית מתוכננת מראש במהלך הופעתה של רדיוהד בסקוטלנד. כשדגלי אש"ף ושלטי מחאה הופנו אל הבמה, שלח יורק אצבע משולשת כלפי המפגינים וכינה אותם "אנשים מחורבנים", אקט שגרם לרוחות במקום לסעור עוד יותר.



החדשות המעודדות הן ששלשום כתב מייקל סטייפ, סולן R.E.M, בחשבון האינסטגרם שלו: ״תומך בהחלטת רדיוהד להופיע בישראל. בואו נקווה שהדיאלוג ימשיך, ישים קץ לכיבוש ויוביל לפתרון של שלום".



הפוסט הגיע בעקבות פרסום הודעה נוספת מצד ווטרס בעמוד הפייסבוק שלו, שבה כתב: "אני יודע שיורק מתבכיין על כך שהוא חש עלבון. אנשים טוענים שאין לו מושג מה קורה שם. ובכן, תום, אתה לא צריך להיעלב. אני התחננתי בפניך, שלחתי לך כמה מיילים, שמתחננים בפניך שננהל שיחה, כפי שעשה גם בריאן אינו. התעלמת מכולנו, אתה לא מוכן לדבר עם אף אחד על שום דבר. בידוד מהסוג הזה לא עוזר לאף אחד״.



רדיוהד
רדיוהד



שומרים על שוויון
BDS בצד, בעשור האחרון עסקו חברי הלהקה בפעילות שוטפת, לצד קריירות סולו שפיתחו יורק וגיטריסט הלהקה, ג'וני גרינווד (שנשוי לישראלית שרונה קטן). יורק הוציא כמה אלבומי סולו ושיתף פעולה עם הרכבים מוזיקליים נוספים, ובהם דודו טסה ושי בן צור. חלק מהאלבומים הוקדשו לילדיהם של חברי הלהקה.



לארץ הם הגיעו אחרי שתי הופעות בגלזגו ובמנצ'סטר, שנערכו בתחילת יולי, במסגרת סיבוב ההופעות האירופי שכלל בין היתר הופעות באנגליה, צרפת, בלגיה ואיטליה.



בניגוד למה שהורגלנו בו עד עתה במופעי פארק בסדר הגודל הזה, לא יהיו הפעם מתחמי גולדן רינג, VIP או חלוקה כלשהי אחרת, החלטה אידיאולוגית של הלהקה. השערים ייפתחו בשעה 17:00 לקהל הרחב, שמשלם מחיר אחיד (479 שקלים) עבור כרטיס ומוזמן להגיע עם שמיכות, לתפוס מקום בקרבת הבמה או להתיישב על אחת הגבעות המשקיפות למעלה, איש־איש לפי רצונו.