חמש שנים חלפו מאז שחברו רביב בן מנחם (רביבו), אחיו, ניר בן מנחם ואלירן צור והקימו - בספונטניות ומתוך אהבה טהורה לשירי הנוסטלגיה הישראליים מהז'אנר המסולסל - את "הפרויקט של רביבו", שהפך לסיפור הצלחה ולאחד ההרכבים הפופולריים והמשמחים בשנים האחרונות, שהוציא, נכון לרגע כתיבת שורות אלו, שמונה אלבומים – והתשיעי בדרך - וסלל את הדרך לעוד הרכבים תואמים המפיחים חיים בשירים היפים של פעם.



"כל אחד מאיתנו ייחל בתחילת הדרך לשפע של הצלחה, אבל לא חשבנו שהפריצה תהיה כל כך מטאורית", מספר אלירן צור על ראשית הדרך. "לכל זמר יש חלום להצליח לכבוש יעדים וקהלים בזכות המוזיקה שלו. כך קרה גם אצלנו. אמונה תמיד הייתה שם".





את ההופעה הראשונה הם לא ישכחו לעולם. "אני זוכר שבמכירת הכרטיסים, שעתיים לפני המופע, המקום היה מפוצץ ועוד היו 200 איש שחיכו בחוץ ולא יכלו להיכנס. אז הבנו שקורה משהו היסטרי", משחזר ניר בן מנחם. "ברגע שראינו שבאים שניים ושלושה דורות כמשפחה יחד להופעה, הבנו שההצלחה שלנו נמדדת בכך שאנחנו מדברים לכל גיל ולכל המשפחה".



אחרי אותה הופעה בלתי נשכחת יצא אלבום הבכורה של ההרכב - "מה נותר מאלה", שכלל מחרוזות לשירים שחברי הפרויקט גדלו עליהם. העיבודים העשירים, ההרמוניות הקוליות והעובדה שהשלושה תמיד דואגים לחייך ולשדר אנרגיות חיוביות, הפכו אותם לחביבי הקהל.



"עד כמה שזה יישמע קלישאתי, אנו נוהגים לומר זאת בלא מעט מופעים שלנו: אהבת חינם. להאמין במה שאתה עושה. כבוד ופרגון. זה המוטו שלנו וזה המוטו שאנחנו מעבירים לקהל שלנו בחיוך ובאהבה. יגעת ומצאת - תאמין. זאת הסיבה שלאנשים כל כך קל להתחבר אלינו", מסביר צור.



הפרויקט של רביבו
הפרויקט של רביבו



על אף שלאורך השנים יצרו לעצמם ולאחרים שירים מקוריים ועדכניים, הפרויקט עדיין מזוהה עם הנוסטלגיה שלא נס לחה, עם השירים שנהגו לחרוך את הרדיו בשנות ה־60, ה־70 וה־80, ורואים בעבודתם, חוץ מהפרנסה, גם שליחות חשובה. "האוריינטליות שיש במוזיקה הנוסטלגית משדרת עוצמה, מלודיה ייחודית ובכלל, מביאה את הדור הצעיר להכיר וללמוד שבעצם הייתה פה אחלה מוזיקה בעבר, ואין שום סיבה שדור אחר או חדש לא ייסחף או יאהב את הקסם שיש בשירים הישנים. זאת המסורת שלנו", מוסיף רביב בן מנחם.



לאחרונה יצא לתחנות הרדיו "תני לי סימן", סינגל חדש מתוך אלבומה התשיעי של השלישייה, גרסת כיסוי עכשווית לשיר נשכח של זמר כמעט אלמוני בשם שימי גל. "זה שיר יפהפה בטעם של פעם ובעיבוד אנרגטי, סוחף ועדכני שמאפיין אותנו", מסביר צור. "על אף ששימי גל ביצע אותו במקור, טרם יצא לנו להשמיע לו את השיר או לפגוש אותו, אבל אני בטוח שזה עשה לו טוב שזוכרים".



לא מרגישים שאתם בעצם פרויקט למחזור חומרים?
ניר: "מוזיקה עושים כבר מאות ואלפי שנים. זה אולי המחזור הכי גדול שיש בעולם. לכל אדם יש כמיהה לסטייל של המוזיקה שהוא אוהב, ואף אחד לא יכול להגיד לו מה כן ומה לא לאהוב. אני אתן לך סקופ: הזיקה לנוסטלגיה לא תיגמר לעולם. בעוד 20־30 שנה, המוזיקה של היום תהיה גם נוסטלגית, וגם אותה ימחזרו".



מה דעתכם על ההרכבים שקמו אחריכם במטרה לחקות את הצלחתכם?
רביבו: "מעולם לא הרגשנו תחרותיות מול אף אמן או הרכב שקמו. תמיד התמקדנו בעשייה שלנו ובמקום שלנו. אם אנחנו מודל לחיקוי, זה כבוד גדול ומחמיא. אין שום מונופול או בלעדיות בכל מה שקשור לתעשיית המוזיקה. כל אחד יכול להתחבר למה שעושה לו טוב".



מה צפוי באלבום התשיעי?
רביבו: "הוא עתיד להיות מורכב משירים מחודשים וגם מקוריים. הקלטנו כבר כמה שירים מתוכו, ומה שאני יכול להבטיח הוא שהאלבום הזה יהיה מאוד מיוחד, תוסס ומרגש". 



"הפרויקט של רביבו", 9 באוגוסט, רביעי, 22:00, מועדון הגריי, יהוד