הרבה ניסיונות נעשו לאורך השנים לפענח את הנעלם בנוסחה להצלחת שירים. כשלא פעם (ולא פעמיים), מדד ההצלחה לא מסונכרן עם ממד הזמן. אחת הלהקות שלמדו זאת על בשרן היא להקת "יציאת חירום", שבימים אלה מציינת 20 שנה. הלהקה, שנוסדה ב־1997 על ידי שני חברים - יוסי ברוש ואלכס טופל - הוציאה באותה שנה אלבום בכורה ("יציאת חירום"), שנכשל כישלון מסחרי צורב בזמן אמת, למרות שירים כ"נהדרת" ו"קחי לך זמן" - שבלטו מתוכו - מה שגרם, בסופו של דבר, לפירוקה הראשון.



עם זאת, כעשור אחרי שחברי הלהקה חדלו מלהקליט חומרים חדשים, הם חזרו להופיע ונוכחו לתדהמתם כי במשך השנים שבהן "נעלמו" לכאורה, צברו קהל רב של מעריצים הממלמל בעל פה את מילות השירים, שנדמה היה כי צללו אל מצולות השכחה. הסיבה, על פי חברי הלהקה, נעוצה בעובדה שהאלבום הופץ ספונטנית על ידי ישראלים שטיילו במזרח הרחוק ובדרום אמריקה, ובהדרגה צברו פופולריות מפה לאוזן, כמעט בלי פידבק תקשורתי לאורך השנים.





ההצלחה המפתיעה גרמה למייסד הלהקה, אלכס טופל, לאחד מחדש את ההרכב ולהקליט אלבום חדש, "צעקה אחת ארוכה" (2008). אלא שבניגוד גמור לציפיות חברי הלהקה, האלבום נכשל ועמו, לדברי ברוש, שותפו לתחילת הדרך, גם החברות ביניהם: "אחרי האלבום השני, שבו לא השתתפתי, חברי הלהקה קראו לי לחזור ללהקה. אבל אחרי סיבוב ההופעות הסתכסכנו, ואלכס החליט לעזוב ולהקים להקה מתחרה הנושאת את אותו שם ומבצעת את אותם חומרים ישנים. מאז אנחנו לא בקשר, ואני לא רואה שום אופק לאיחוד כוחות".



יציאת חירום. צילום: קובי ריכטר
יציאת חירום. צילום: קובי ריכטר



לאחרונה הוציאה "יציאת חירום" של ברוש סינגל חדש מאלבום חדש, "משוגע עלייך": בלוז רוקי בועט שכתבה והלחינה עפרי גולדשטיין, חברת הלהקה, בהשראת טרגדיה משפחתית של ברוש. "השיר מגולל את הדיאלוג הדמיוני ביני לבין אחותי, רגע לפני התאבדותה, ולמעשה מספר את סיפור חייה ומותה הפתאומי", מספר ברוש.



ההרכב החדש, בלי טופל והקלידן עדי חייט, כולל את שאר חברי ההרכב המקוריים: יאיר מיכאל (גיטרות), דורון פיקר (קלידים), אלי בן שושן (תופים) ואילן אביב (בס), שבשלוש השנים האחרונות התקבצו באולפן לעבוד על חומרים חדשים, בתקווה לשחזר את הקסם מחדש.





יוסי, איך מעריצי הלהקה קיבלו את הסאונד החדש?
"דבר ראשון, לא הייתי קורא להם 'מעריצים', אלא יותר אנשים שאוהבים את המוזיקה שלנו. דבר שני, השיר החדש מתקבל בחיבוק ובאהבה, וזה ניכר בעיקר ברשתות החברתיות".



מה השתנה בלהקה ב־20 שנה?
"לא השתנה הרבה, מעבר לעובדה ששיתפנו פעולה עם הרבה יוצרים ומוזיקאים חדשים ומגוונים. במקביל, השתדלנו לשמור על הגוון הייחודי של הלהקה".



ומתי אלבום חדש?
"מקווה שבקיץ הזה".



מה דעתך על סצינת הרוק העכשווית?
"יש דבר כזה? אני מרגיש שאנחנו אחרוני המוהיקנים שעושים רוקנרול".



להקת "יציאת חירום", 28 ביולי, חמישי, 21:00, לגנסקי פאב, נתניה