תשע שנים עבדה ריטה על האלבום החדש שלה, "ניסים שקופים", שיוצא היום. "תשע שנים שבהן אספתי מילה למילה, שורה לשורה, מעכלת, שרה, מקליטה, מוחקת, מקליטה מחדש, מעמיקה, שואלת, מתחרטת, מתלהבת, מתאהבת, שוב מוחקת, לפעמים אפילו כבר מתביישת בחוסר היכולת שלי להביא תוצאות יותר מהירות, ושוב הלוך וחזור", היא מספרת.

לקחת את הזמן.
"האלבום הקודם שלי, 'רמזים', יצא ב־2008, ומיד התחלתי לאסוף חומרים לאלבום הבא. הייתי בטוחה שהוא יצא הרבה יותר מהר, אבל ככל שנכנסתי לעומק העבודה, הבנתי שזה לא יהיה עוד אוסף של שירים יפים עם טקסטים מרגשים ולחנים נהדרים. רציתי שלאלבום יהיה תפקיד. רציתי להיות יותר מדויקת באלבום הזה. הוא היה תהליך לחוויות שלי, למשברים שלי, לשמחות שלי, לצמיחה שלי. אבל זה לקח זמן, כי לא ידעתי הכל מראש. זה תהליך שגם אני עברתי תוך כדי עבודה. כל פעם הקלטתי והתחרטתי. כתבתי ומחקתי. גם החיפוש אחר הטקסטים מלווה איזשהו תהליך. טקסטים שמתעסקים בהתגברות הרוח על כל הקרוסלה הזו של החיים. צריך גם לזכור שבמשך התקופה הזו לקחתי הפסקה של שנה, שבה הקלטתי את האלבום בפרסית, 'השמחות שלי', ושוב חזרתי לחיפוש".





"לא ניסים כמו בתנ"ך"
באלבום החדש, עשרה שירים נכתבו והולחנו על ידי צרויה להב, נעם חורב, רחל שפירא, מורן דוד, ניצן קייקוב, לורן פלד, דודי בר דוד, תומר הדדי, אלנתן שלום, תומר ממיה, אלדד ציטרין, הבת משי קלינשטיין וריטה. על ההפקה המוזיקלית ניצחה נבחרת מוכשרת של מפיקים, ובהם גלעד שמואלי, ניצן קייקוב, אייל קצב, פטריק סבג, לורן פלד ותומר בירן.



מדוע קראת לאלבום "ניסים שקופים"? מה זה נס שקוף מבחינתך?
"את המילים 'ניסים שקופים' כתבתי אחרי טיול שעשיתי עם חברים, טיול משפחות כזה עם הילדים וכל הבלגן. הייתי באוטו עם זוג חברים שנשואים כבר הרבה שנים. בלי שהם ישימו לב, הסתכלתי איך הם מתנהלים בתוך הרעש וההמולה. ראיתי איך מבט או החזקת יד מרגיעה את בן הזוג ומנשימה אותו. אולי עבורם זו רוטינה, אבל אני ראיתי את זה בתור ניסים קטנים. וכשאני מסתכלת עלינו, על היומיום, כל הזמן אני רואה ניסים. לא ניסים כמו בתנ"ך, שהמים נפערים ואנשים עוברים דרכם, אבל ניסים קטנים, יומיומיים".



ריטה, עטיפת האלבום "ניסים שקופים". צילום: יח"ץ
ריטה, עטיפת האלבום "ניסים שקופים". צילום: יח"ץ



אם יש משהו שריטה התעקשה עליו באלבום הזה, הוא האופטימיות. היא הוציאה בפינצטה טקסטים של חולשה שזיהתה בין השורות, וגנזה שיר ששיקף חוסר אונים.
"אנחנו בוראים מציאות עם כל מה שאנחנו אומרים", היא מסבירה את הסיבות שלה. "מילים יכולות להיות סוג של תפילה ובריאה, ולכן טקסטים שהיה בהם סוג של בשורה רעה, לא נכללו במה שרציתי לשיר באלבום הזה. בחרתי לשיר באלבום הזה טקסטים שעוסקים בהתגברות הרוח על הקשיים והמשברים שהם חלק מהמציאות של חיינו. השאלה היא לאן אנחנו לוקחים את הקשיים הללו - אם לחוסר אונים או כמו שבסינית, אותה מילה מכונה גם משבר וגם הזדמנות. הייתי רוצה שהשירים באלבום הזה יהיו סוג של 'תוסף', או זריקת עידוד להתמודדות עם הקרוסלה הזו של חיינו".



החיים בישראל לא קלים, בטח לא שלווים. רובנו מרגישים פה ברכבת הרים. התעלמת מהמציאות וניסית לברוא קצת שקט ואופטימיות באלבום הזה?
"המצב בישראל מחלחל ליצירה שלי. המדינה היא חלק ממני. כל החיים שלי, מאז שאני זמרת, אני רצה ממופע התנדבות אחד לשני. אני חושבת שהתפקיד שלי כאמן הוא לתת איזשהו אומץ, תקווה, נחמה, כוח, ודווקא באלבום הזה היה חשוב לי לתת תקווה. למוזיקה יש תפקיד מאוד משמעותי בחיים של בני אדם, ומוזיקה נותנת כוח. לאמנים יש תפקיד גדול להוביל אנשים למקומות טובים. משברים תמיד יהיו, השאלה לאן לוקחים אותם – לייאוש או לשיעור וצמיחה. אני מרגישה אחריות למילים שאני שרה, ויודעת שאחר כך אנשים ממלמלים אותם ושרים אותם".



ריטה. צילום: דודי חסון
ריטה. צילום: דודי חסון



יש לך אהבה חדשה לצ'רלי בוזגלו. האהבה הזו מצליחה להפרות אותך אמנותית?
"מדובר במשהו חדש, רק ארבעה חודשים, ועל האלבום אני עובדת כאמור הרבה זמן. אבל אני יכולה להגיד שטוב לי וכיף לי ואני מקווה שזה יהיה כר ליצירה נהדרת ורגשית עם הרבה שמחה".



באלבום החדש יש שיר בשם "חבר של פעם". הקשבתי לו ולא הצלחתי לברוח מהמחשבה שאולי את שרה אותו לרמי קלינשטיין.
"לגבי 'חבר של פעם', כששרתי אותו, מצאתי את עצמי שרה לאדם אחר בכל טייק. פעם שרתי אותו לעצמי, לילדה המטורפת שהייתה מטפסת על עצים. פעם שרתי אותו לחברה מסוימת. אני לא שרה לבן אדם ספציפי. יש שירים שאני שרה 30 שנה, ובכל הופעה אני שרה אותם מרגש אחר: פעם מתוך שמחה. פעם מתוך כאב. לפעמים מילים שאני שרה כבר שנים, פתאום מדהימות אותי בכוח שיש בהן. זה מה שמדהים בשירים".





אלבום חדש, אהבה חדשה: את מרגישה שאת על סף התחדשות בקריירה?
"כאמן, אתה כל הזמן מחפש. לא חיפוש חיצוני, חיפוש פנימי. בכל שבע שנים התאים בגוף מתחלפים ואתה בן אדם אחר. אם ניכנס קצת לאסטרולוגיה, בכל תשע שנים יש סגירת מעגל ונפתח מעגל חדש. ביום ההולדת האחרון שהיה לי, סגרתי תשע שנים והתחלתי תשע חדשות. כאמן, בכל אלבום שלי ובכל מופע חדש יש ניחוח של חיפוש אחר, של משהו שאתה מוליד ובעקבותיו יוצאים דברים חדשים".



בנובמבר הקרוב תצא ריטה במופע חדש הנושא את שם האלבום. "אני מאוד מצפה למופע החדש, כי אני יודעת שכל הראייה שלי תהיה ממקום אחר. לכן זה גם מופע שהולך להיבנות אחרת, עם כלים שונים, 12 נגנים, כלי מיתר וכלי נשיפה. הוא גם הולך להיות מבוסס על הגשה של זמרת. אם למשל ב'אהבה גדולה' היה משהו פופי ורוקי כשכל הנגנים לידי, פה המופע מבוסס על רגש והגשה רגשית מאוד. מובן שאני מכינה עיבודים חדשים לערב הזה. אני הולכת לשיר שירים שלא שרתי אף פעם".