זה כנראה לא מקרי שרמי פורטיס בחר לערוך את מסיבת העיתונאים והאזנה משותפת לאלבום החדש והמרגש שלו "מדור פיות" בבר יפואי שנקרא "קן הקוקיה", בתוך חנות עתיקות בלב שוק הפשפשים. יש בלוקיישן היפואי, הייחודי והמעט הזוי כל מה שמייחד את האמן "הרע", הכל כך טוב הזה, של הפאנק-רוק האלקטרוני הישראלי כבר למעלה משלושים שנה. כאן הוא גם צילם את אחד הקליפים של האלבום החדש.



פורטיס מצליח להמציא את עצמו כל פעם מחדש. אלבום דיגיטלי היה הפרוייקט האחרון שלו: "האלבום הזה התחיל בהזיה שהייתה לי לפני כשלוש-ארבע שנים", אומר הזמר, "אמרתי לעצמי שאני לא צריך לעמוד יותר בפרונט אחרת אני אתחיל להראות פתטי באיזשהו שלב״.





שני סינגלים ששוחררו עד כה מהאלבום החדש: "הצדפה המהבהבת", שתואר על ידו כשיר אהבה וגעגוע אל גן עדן דמיוני אליו אנו משתוקקים בחלומותינו, וסינגל נוסף, "סאניאסי" עם אותו קו אישי ומחכים של פורטיס, הנוגע ביחסים המורכבים בין המטריאליזם לטבע. 


שנים אחרי "חתול מפלצת", "שקיעתה של הזריחה", "ניצוצות" שביצע עם ברי סחרוף, ו"תלוי על הצלב" הרדיקלי, החללית המוכרת של פורטיס מפויסת, אופטימית, נעימה, חיובית ואפילו שמחה הרבה יותר, אך בה במידה רבה גם אפלה. "'הצדפה' היא מקום שאפשר רק להרגיש, מקום שאינך יכול לחפש, או להבין, אלא באמצעות הלב", מסביר פורטיס.



מתוך "הצדפה המהבהבת"

יש עיר, גבעה וארנבת

גנים ושבילים לחקור

זה מתחת לארץ

הטוב שבטוב

יש אור ואפילו שמיים

אדם לאדם נאור

זה מארקא לקרקע

הטוב שבטוב

רמי פורטיס, צילום: טינו וואקה
רמי פורטיס, צילום: טינו וואקה


באלבומו החדש פורטיס מסכם תקופה בחייו, ונותן פתחון פה לכמעט כל מי ומה שהשפיע עליו ועל המוזיקה שלו, כמו הפסיכדליה של דיויד בואי, הפופ של החיפושיות או הסינתיסייזרים של סצנת האנדרגראונד הבלגית, וימי מינימל קומפקט. 

לראשונה פורטיס עורך ניסוי קולות ומאפשר לקול נשי לקחת פיקוד במקום קולו המקרקר והחורק. באמצעות "דיזולב" עצמי, פורטיס שר רק חלקית לצד נוכחות מוגברת של "הלהקה". (איתן רז – תופים, גיא פורטיס – גיטרה וקולות, דני עבר-הדני – בס קלידים וקולות, נעה אילי – צ'לו וקולות, עומר ג'ו נווה – גיטרות אלקטרוניקה).

״הבנתי שקולות נשיים זה הדבר הבא שלי״, מוסיף פורטיס, והתוצאה נעימה ומהפנטת, גם בזכות האמירה הכנה וחומרים בהם עוסק "מדור פיות", על הטוויסטים האין-סופיים של חיים באהבה. גם אלבום זה יצטרף לבטח לפסקול של מעריציו, וינפיק קרוב לוודאי כמה המנונים השגורים בפי כל.
משמעות המילה סאניאסי בסנסקריט היא 'אדם שהחליט לנטוש את החיים החומריים ולהתמסר לטבע ולדברים הפשוטים'.



סאניאסי
על הרגליים בעיניים פקוחות

זה הופך לכנפיים

וממשיך בנוצות

טיפות קטנות של אור

עושות אותי גיבור

ואוהב מאוד

ומאוד אוהב

טיפות קטנות של אושר מתקרב

קופצות מתוך הלב

סאניאסי יה

סאניאסי יו

על הרגלייים באזניים שומעות


החירות בכנפיים

החכמה בנוצות

טיפות קטנות של אור

עושות אותי גיבור

ואוהב מאוד

ומאוד אוהב

טיפות קטנות של אושר מתקרב

קופצות מתוך הלב

סאניאסי יה

סאניאסי יו

המופע הראשון של פורטיס והלהקה ב-8 וב-9 לספטמבר בקיוב, במלון אלמא בזכרון יעקב