מה משותף ל"שירת העשבים" של רבי נחמן מברסלב, ל"יחזקאל" ("בומבה של נביא") שזימרו "החלונות הגבוהים", ל"הללויה" מבית מדרשו של לאונרד כהן ול"ערב של שושנים" המיתולוגי של "הדודאים"? ובכן, שירים אלה הם חלק מהרפרטואר הבלתי שגרתי שתבצע זמרת הרוק קרן הכט, מההבטחות הגדולות של שנות ה־90, בהשקת מופע הקאמבק שלה, "קרן הכט חובקת את הבמה", שייערך ב־18 בספטמבר ב"בית היוצר" בנמל תל אביב.



כמי שזוהתה כזמרת טיפוחיו של אביב גפן בצעירותו, היום היא כבר בת 47 ומתניעה מחדש את הקריירה שלה עם מנטור מפתיע ובלתי צפוי: בדרן העל מוטי גלעדי, שהתגייס עם כל הניסיון העצום שלו לכתוב לה מופע ולביים אותה בו. "עוד לא עבדתי עם אדם כל כך משכמו ומעלה כמו מוטי, שכרודף שלמות לא מוותר אפילו לא כמלוא הנימה", הכט נפעמת.





גלעדי לא מוכר במיוחד כבמאי
"אכן. הכרנו בנסיבות חברתיות, בלי שום דיבור על מופע. הוא נעלם לבית האח הגדול, משהו שגרם לי הלם בכך שזה לא התחבר לי עם מוטי שהכרתי, על העומקים שבו. כשיצא משם, בדיוק מצאתי את עצמי בפרשת דרכים שבה שאלתי את עצמי לאן אני הולכת מכאן והלאה, והוא הציע שנעשה מופע ונרתם למלאכת הבימוי".



קרן הכט. צילום: מירי צחי
קרן הכט. צילום: מירי צחי



"כשפגשתי את קרן, זיהיתי זמרת מיוחדת עם קול אלט חם ועם הופעה נאה ומרשימה", מעיד גלעדי. "היא תביא למופע מרוח ארץ ישראל הטובה בשילוב רוקנרול, בתוכנית מגוונת שאיתה היא תוכל לצאת לדרך חדשה, כולל הצגת דברים שהיא אולי לא ידעה שישנם בה".



גלעדי ניגש לבימוי בלי קיצורי דרך. תחילה תהה בשיחות ביניהם על קנקנה של הזמרת אשר נקרתה בדרכו. "נתתי למוטי להבין שהבמה היא אצלי צורך נפשי ואני לא יכולה בלעדיה, עד כדי כך היא בדם שלי", היא מעידה. "מכאן נרקם שיר הנושא של המופע, שהותאם ללחן של 'מרגישה את האדמה נעה', אחד מלהיטיה של קרול קינג, זמרת שאני אוהבת".



מוטי גלעדי. צילום: רפי דלויה
מוטי גלעדי. צילום: רפי דלויה



כשתבצעי את השיר הזה, או תביאי במופע, בעידודו של מוטי, חיבורים בין שירים כמו "רוח סתיו" של אריק איינשטיין ו"עלי שלכת" של איב מונטאן, מן הסתם יהיו כאלה בקהל שיתהו היכן קרן הכט של שנות ה־90.


"היא תהיה, כשבמופע אבצע שלושה שירים מהתקופה שבה עבדתי עם אביב גפן. עם כל הכסאח הלא נורמלי שהיה בינינו, אני לא מתעלמת מהשירים מאז, ובסך הכל מוקירה את מה שהוא הביא לי באלבום הראשון שלי, שאותו הפיק מוזיקלית. הרי כשהייתי זמרת בראשית דרכי הוא זה שהוציא אותי לאוויר העולם. עם כל המגרעות שלו, אני מכירה בכך שהוא אדם מבריק ומאוד מוכשר".





אתה פה חסר לי


הכט מתגוררת עד היום בגבעתיים, עיר הולדתה. היא בתם של קצין משטרה ואיש חקירות ושל מעצבת אופנה. היא שרה מילדותה, ומגיל 13 למדה פיתוח קול אצל זמרה אורנת, שהייתה זמרת אופרה גדולה. המפיק הראשון שלה בהיותה תלמידת כיתה י"א בתיכון היה שוקי שוקי, מי ששר עם דורית פרקש את "גן נעול". כבר אז חגגה בקליפ שזכה בתחרות קליפים.



"עם הזכייה הזו היה לי ברור שאני הולכת לכבוש את המדינה, אם לא את העולם", הכט חוזרת 30 שנה לאחור. אבל אז צה"ל קרא לה כדי לשרת בלהקת חיל האוויר עם ירדן בר־כוכבא ועם אמנון פישר. בעודה במדים הקליטה אלבום שלם עם מילותיו של פזמונאי הצמרת מאיר גולדברג ובהפקתו המוזיקלית של עדי דגני. סירוב של חברת תקליטים להוציא את האלבום הביא לגניזתו.



קרן הכט בצעירותה. צילום: יהונתן שאול
קרן הכט בצעירותה. צילום: יהונתן שאול



כשאני שואל את הכט איך הגיעה לאביב גפן, היא משחזרת: "שמעתי בחנות תקליטים את הביצוע של נורית גלרון לשיר שלו 'אתה פה חסר לי' שיצא אז, והוקסמתי. כמי שלא הייתה מילדי 'אור הירח', לא היה לי אז מושג מי זה אביב גפן, אבל ביקשתי מהמפיק שלי באותו זמן, יקי קול, ליצור לי חיבור איתו. כך הגעתי אל אביב, שעדיין גר אז אצל אמא שלו. בהתחלה הוא היה מותק, מסביר פנים כזה, רק בן 19.5.



"שרתי לו שירים והוא ליווה אותי בפסנתר ואמר: 'אני מת על הקול שלך'. מזה יצא אלבום שלם, שהוא כתב והלחין לי, פרט ללחן אחד שלקחנו מצ'ייקובסקי. שיר אחד הוא שר איתי בדואט וגם הביא אותי ל'הד ארצי', שם החתימו אותי על חוזה לשלושה אלבומים, שהתפוצץ כשנפרדו הדרכים שלנו. הקשר בינינו היה יפה עד שהפסיק להיות יפה".



ואיך הוא הפסיק להיות יפה?
"מוטב שכאן לא נרחיב את הדיבור. רק נעיר שבשלב מסוים הוא לא הסתפק בקשר המוזיקלי בינינו. לכך לא הסכמתי. לא היה בינינו שום דבר רומנטי. הוא לא כוס התה שלי. מה גם שנגן שלו, הראל בן־עמי, היה אז החבר שלי. הוא ואחיו אילן היו בין הנגנים באותו אלבום. כששמעתי שאילן רצח את בת הזוג שלו לשעבר, דפנה בר־ציון, שבשלב מסוים כתבה לי שירים, הזדעזעתי. לא האמנתי למשמע אוזניי, כי הכרתי אדם אחר לגמרי".



אביב גפן. צילום: יח"ץ
אביב גפן. צילום: יח"ץ



כעת את מבינה מה גרם לקרע בינך לבין אביב?
"במבט לאחור אני מבינה שאמרתי לו את האמת שלי בצורה יותר מדי בוטה בפנים וכך, כנראה, פגעתי באגו הגברי שלו. הגענו למצב שלא דיברנו וכשחלפנו זה על פני זו ברחוב, לא אמרנו שלום".



ואחרי שהוא יצא מהתמונה?
"עבדתי על אלבום עם ירוסלב יעקובוביץ', שהלחין טקסטים שלי, אבל השירים לא יצאו החוצה. זה היה האלבום השני שלי שנגנז. גם עם קובי אשרת היה לי אלבום שנגנז".





מה הסיפור שלך עם הגניזות?
"לא יכולתי להוציא בכוחות עצמי אלבום והייתי זקוקה לחברת תקליטים. כשלא נענו לי, גנזתי. זה שקודם עבדתי עם אביב גפן לא עזר. להפך, שילמתי מחיר יקר על כך, מה גם שלאחר שנפרדתי ממנו אביב לא בדיוק עזר לי. לפני שמונה שנים, כשהייתי בקטע של אנרגיות טובות וסגירת מעגלים, התקשרתי אליו והוא לא ממש ענה לי".



ב־2001 הופיע "עונה שנייה לאהבה", אלבומה השני של הכט, בהפקתו של ירום כהן, והעיבודים המוזיקליים שבו התחלקו בין אלי זולטא לארז נץ. שניים מהשירים באלבום הם מאת המשוררת ציפי שחרור, שהכט הופיעה במופע משיריה. חתם את האלבום ביצוע משותף של הכט וזהבה בן עם חיה סמיר ל"ילדים של החיים", שירו של שלום חנוך.





איילת אהבים
מתברר שבשנים שבהן לא כל כך שמענו עליה, הכט, חסידה של שיתופי פעולה, נתנה יד ליוזמות שונות שהדן לא הגיע לקהל הרחב. דוגמה? בבקשה: "יותר משנתיים עבדתי עם בצלאל אלוני ועם הזמרת גבריאלה לואיס על אלבום של תפילות בתימנית ששזורות במוזיקה קלאסית. אפילו התחלנו להופיע, ומסיבות שלא קשורות בי גם הפרויקט הזה ירד. אבל שרק לא יאמרו עלי שמה שאני נוגעת בו, נגנז. עובדה: כשיהורם גאון יצא באלבום 'גאון על הירקון', הוזמנתי לשיר איתו את 'איילת אהבים'".



איך הגעת לבצלאל אלוני?
"בתחילה הוא זימן אותי עם גבריאלה למופע משירי עפרה חזה, כולל סיפורים עליה".



בצלאל אלוני. צילום: יוסי אלוני
בצלאל אלוני. צילום: יוסי אלוני






מה עוד?
"הופעתי עם שני זמרים בערב של שירים ששר אריק לביא, אבל לא היה לכך הרבה פרסום, גם לא לשני אלבומים שהוצאתי בשנים האחרונות".



תכף נאמין שאת, זמרת שפרצה בקול תרועה בשנות ה־90, הפכת לזמרת מחתרת.
"בעלי, זיו כץ, טוען שהכל קורה מפני שיש לי פחד מהצלחה. יכול להיות. נראה לי, שכעת, כשאני בידיים של מוטי גלעדי, הכל יכול להיות אחרת. בהשראתו, זו הפעם הראשונה שבה יש הומור במופע שלי. בעבר התחלתי לימודי משחק והפסקתי, וכיום מוטי מצליח להוציא ממני משהו שלא ראו אצלי עד היום".




קרן הכט. צילום: מירי צחי
קרן הכט. צילום: מירי צחי



16 שנה הכט נשואה לזיו, איש שיווק בעיסוקו, ולהם תאומות בנות 15 - רומי ויולי. "הייתי צריכה מישהו שלא מהתחום שלי, שיידע להכיל אותי ולפרגן לי", היא מספרת. "הוא יודע שאם לא אשיר, אהיה אומללה".



כששואלים את הכט לאן ברצונה להגיע עם האלט נהדר שלה, היא איננה מציגה עיניים גדולות ולא תוציאו ממנה הצהרות על קיסריה ושאר ירקות: "אני מציאותית. החלום שלי הוא לעשות אמנות, להיות על הבמות, לגעת באנשים ולרגש אותם בשירה שלי".