תשע עשרה שנה חלפו מאז שהחלה בתל אביב מסורת פסטיבל הפסנתר, ובמהלכן הוא התבסס כמסגרת הופעות ייחודית ומסקרנת עם שפע של שיתופי פעולה, הפקות מקור, ומופעי מחווה, שלכולם מכנה משותף אחד – הפסנתר. בדומה למנעד הצלילים הרחב מאוד של הפסנתר, המתפרס על פני יותר משבע אוקטבות, כך גם פסטיבל הפסנתר נוגע בכל הנישות של המוזיקה הישראלית הרב־תרבותית - מרוק ופופ ועד היפ־הופ, קלאסי וים־תיכוני.



השנה ישתתפו בו יותר מ־250 אמנים, נגנים ויוצרים בלא פחות מ־55 מופעים שונים ורעננים שיועלו במוזיאון תל אביב לאמנות, באולמות תיאטרון הקאמרי, באולם נוגה שביפו ובהיכל התרבות. "אנחנו מאוד גאים בפסטיבל ובתוצרים המוזיקליים שיוצאים ממנו, ומדי שנה אנו מנסים לגוון, לחדש, לרענן וליזום תכנים בעלי ערך מוסף", מוסיף מנהל הפסטיבל שאבי מזרחי.


נבחרת פסטיבל הפסנתר. צילום: חי שלום
נבחרת פסטיבל הפסנתר. צילום: חי שלום


אז מה מחכה לכם בפסטיבל, שיתקיים השנה בין התאריכים 8 ל־11 בנובמבר? מופעי בכורה כמו זה של עברי לידר, "שיחות על אהבה"; שיתופי פעולה בין ריקי גל להראל סקעת; בין רוקפור למיכה שטרית; ובין טל גורדון לעומר טייאר; השקות כמו זו של האלבום "ממני אליך" של יובל כספין; וגם מופעים של נסרין קדרי; השחקן גל תורן, שיציג את הפרויקט החדש שלו עם גיא לוי; והרכב הטריו המינימליסטי "לא" של גיא שמי.

עוד יעלה על הבמה - המופע "נשים כותבות שירה", שמציע מחווה גברית מסקרנת של ערן צור, דודי לוי, נתן סלור, שאול בסר ואלעד כהן־בונן לשירת המשוררות רחל, דליה רביקוביץ, לאה גולדברג, תרצה אתר, יונה וולך וזלדה, לצד קריצה מתבקשת למשוררות עכשוויות כאגי משעול ועדי קיסר.  



"הקונספט של המופע נרקם בראשה של המפיקה עינת בסר, עם ערב שירי משוררות בביצוע גברי, שלכל אחד מאיתנו, הזמרים הגברים מוצא את החיבור שלו שלנו לעולם הנשי- משוררי" מוסיף סלור, הבן של אתר, המופיע בשירה והקראה, "אנחנו מאוד מתרגשים מהפקה זו שהיא מעין מסע- מוזיקלי-טקסטואלי הנע בין עולמות שונים. בחרנו את השירים שהכי התחברנו אליהם".
במלאת 40 שנה לפטירת המשוררת והפזמונאית תרצה אתר, שלוש מוזיקאיות צעירות יעלו את "תמונות אישה" ומארחות את אלונה טוראל.

עוד חידוש בשנתו ה־19 של הפסטיבל: מופע הצדעה מיוחד למוזיקאי מוערך במוזיקה הישראלית, שבדרך כלל אינו ניצב בפרונט. יפתח את המסורת: המוזיקאי עדי רנרט, שמלווה את הפסטיבל מתחילתו.