מאז ראשית ההיסטוריה העולם היה עמוס במלחמות. מהמלחמה בין בני ישראל לעמלקים, דרך המלחמה הקרה, מלחמת העולם השנייה, ומלחמת וייטנאם, ועד מלחמת האזרחים בסוריה - מלחמות תמיד היו כאן, ולצערנו, סביר להניח שגם תמיד יהיו כאן. וכשיש מלחמות, יש גם שירי מחאה. לכבוד חגיגות 50 השנים לעליית המחזמר "שיער" בברודווי – קבלו את רשימת חמשת שירי המחאה הגדולים ביותר:


1. Let the sunshine" – Hair": ואם כבר הזכרנו את מלחמת וייטנאם, אחד השירים שיותר מאפיינים את התקופה הוא שיר המחאה הזה, מתוך המחזמר "שיער" – מחזמר שכולו עוסק במחאת ילדי הפרחים של שנות ה-60, שאינם רוצים להתגייס ודוגלים בשלום, שיוויון, אהבה וחופש. המחזמר, שיצא בימים בהם המחאה נגד המלחמה הייתה בשיאה, ביטא קול של דור שלם שהאמין בדרך אחרת. וכאן אצלנו – המחזמר עלה לראשונה ב-1970, כשהשיר "let the sunshine" תורגם על ידי אהוד מנור והפך ל-תנו לשמש יד. מאז הוצג המחזמר עוד מספר פעמים בהפקות שונות, כשהאחרונה שבהן הייתה ב-2015.



2. "מיליונים" - אתי אנקרי
: לא צריך לחפור יותר מידי בטקסט כדי לשמוע את המחאה של אנקרי שזועקת דרך המילים. הפעם מדובר במחאה נגד מלחמה שלצערנו רבים מאיתנו, בכל רחבי העולם, מתמודדים איתה כל יום – המלחמה בעוני. הטקסט בשיר מספר את סיפורה של אישה שמנסה לשרוד במציאות המורכבת של חיינו, ועל אף שהיא עובדת, נאבקת ונלחמת יום יום, היא עדיין אינה מצליחה להחזיק מעמד. הפיזמון הקצבי של השיר מסתיר מאחוריו עצב גדול -"יש כמוני מיליונים" שרה אנקרי בקול רך ונעים, "אנשים בני תמותה, בלי כסף, לא שווים פרוטה". שיר המחאה ה"אחר" הזה מציג מלחמה שאומנם אין בה נשק, ואין בה הרוגים, אבל זו מלחמה יומיומית, שלא ברור אם אי פעם תסתיים.



3. Blowin' in the wind" - Bob Dylan": אחד משירי המחאה הגדולים בעולם – על אף שאינו מדבר באופן ישיר על אף אירוע ספציפי. השיר שפירסם את בוב דילן מעלה מספר שאלות שטומנות בחובן מסר חברתי חזק ומהדהד. בין הנושאים שדילן מציף אפשר למצוא את סוגיית הגזענות נגד השחורים בארה"ב, ובעיקר את האדישות של האנשים למלחמה, שכבר הפכה להיות שגרה עבור אזרחי העולם. לכל השאלות האלה, תשובה אחת לפי דילן – והתשובה, נישאת ברוח -כלומר היא אינה נמצאת בהישג ידינו. עם השנים תפס השיר תאוצה ולימים הפך באופן לא רשמי להמנון של פעילי זכויות האזרח.



4. Redemption song" – Bob Marley": שיר הגאולה של מארלי יצא כחצי שנה לפני מותו של אגדת הרגאיי, ונחשב לאחד השירים הגדולים שלו. למעשה, זוהי הרצועה האחרונה באלבום האחרון שהוציא מארלי בחייו. באותם ימים הזמר, שהלך לעולמו ממחלת הסרטן סבל מכאבים עזים – מה שהשפיע מאוד על הכתיבה של השיר. גם הלחן האקוסטי, והעובדה שהוא אינו נחשב לשיר רגאיי "מובהק" הופכת אותו לכה ייחודי. 

חלק מהמילים של שיר המחאה הזה נלקחו מתוך נאומו של מרקוס גארבי – מנהיג אמריקאי אפריקאי שהקדיש את חייו למאבק השחורים. בנאום שנשא גארבי ב-1937, הוא קרא לשחרור מעבדות מנטאלית, כי המוח שלנו נמצא רק בשליטתנו. מי שאינו יכול לשלוט במוחו, לטענת גארבי, נידון להיות עבד של מישהו אחר שכן יכול לשלוט במוחו. מארלי מזכיר לנו במילים שהעבדות עדיין קיימת, גם אם זו עבדות מנטאלית, וחותם את היצירה הענקית הזו במילים – "עזרו לשיר את שירי החופש הללו, כי כל מה שנותר לי, הם שירי הגאולה". 




5. "שיר לשלום" - מירי אלוני: אחד ההמנונים הגדולים ביותר במוזיקה הישראלית נכתב על ידי יענקל'ה רוטבליט, הולחן על ידי יאיר רוזנבלום, ויצא לאור ב-1969 – ימי מלחמת ההתשה. השיר מדבר, איך לא, על הרצון לשלום – "שאו עיניים בתקווה, לא דרך כוונות, שירו שיר לאהבה, ולא למלחמות" ועל הצער על מותם של אלה שנרם כבה.

מיד לאחר שיצא השיר, הוא עורר מחד הזדהות גדולה עם מסר השלום שמובא בו, ומאידך, ביקורת רבה על התבוסתנות שבו, ועל הזלזול בתרבות השכול - "איש אותנו לא ישיב, מבור תחתית אפל, כאן לא יואילו, לא שמחת הניצחון, ולא שירי הלל". הביקורת הייתה כל כך קשה, שאלוף פיקוד המרכז דאז - רחבעם זאבי, אסר על השמעתו בפיקוד. לימים הפך השיר להמנון פוליטי לא רשמי של תנועות השלום, כשהשיא היה בעצרת השלום שנערכה ב-4/11/95, כשראש הממשלה יצחק רבין, ביצע את השיר דקות לפני שנרצח בשל דעותיו הפוליטיות.



מרגישים שבא לכם להמשיך למחות? כל שירי המחאה הגדולים מחכים לכם ממש עכשיו בסט שירי מחאה במיוחד שהכינו לכם החברים מרדיו און ליין eco99fm.