"לפעמים, כדי ליצור מוזיקה, צריך לקחת פסק זמן ממוזיקה", אומר היוצר והזמר רן ראשון (34). "הייתה תקופה של שנתיים שבהן לא שמעתי מוזיקה חדשה, כי רציתי למעשה לשמוע את עצמי. אחרי זה הייתה תקופה של עוד שנתיים שלא ניגנתי בכלל, ולא התעסקתי במוזיקה. רק אחרי שמצאתי את עצמי, הפרץ נפתח ונולדו לי השירים העכשוויים".



ראשון נולד וגדל ביבנה בשכונה הצבאית. בגיל צעיר מאוד החל לנגן על גיטרה ולשיר: "כל מוזיקאי שתראיין, יספר לך שעבר את אותו סיפור בנאלי ומיותר של לנגן ולשיר מילדות, ואחרי צבא לעבור לתל אביב ולנסות להשתלב בתעשיית המוזיקה. כך גם אני. באותה תקופה חייתי חיים תל־אביביים במלוא מובן המילה. בבוקר עבדתי במחסן ובלילות הייתי מופיע ועוסק במוזיקה שלי. בשלב מסוים גם התחתנתי, ולפני כעשר שנים חזרתי בתשובה".





באותה תקופה החל לעבוד על שיריו המקוריים ולגבש חומרים לאלבום בכורה. בעקבות חזרתו בתשובה ותהליך החיפוש העצמי החליט, כאמור, לקח פסק זמן ממוזיקה והתמקד בפן הרוחני. הוא הפך תלמיד ישיבה וחי חיי דלות כלכלית. "יום אחד הוזמנתי לנגן שיר או שניים בהילולה של צדיק", הוא אומר. "ניגנתי את השירים האלה ובסוף הניגון, הגיע אלי בחור שהתלהב מהשירים ואמר לי שהוא רוצה להקליט אותי. תוך שבועיים נכנסנו לאולפן, ואז התברר לי שהבנאדם הזה הוא מתן נויפלד, מפיק 'אינדינגב', שבזכותו נרקם האלבום".



נויפלד חיבר בין ראשון למוזיקאי והמפיק המוכשר יהוא ירון, ולאחר שנתיים וחצי של עבודה קשה, נולד אלבום הבכורה של ראשון, "עת לזרוע", ומשלב אינדי עם השפעות רוק, אוריינטל, אתני ופופ. "מתארחים באלבום אביתר בנאי וישי ריבו בשני דואטים שונים, וזה נפלא ואדיר", הוא אומר. "האלבום עוסק ברצון ובצורך של האדם לכך שיהיה לו טוב לבין הקשיים בחיים. האלבום הוא מעין מבט כן על המציאות, בלי לתפוס עמדה ובלי לבקר משהו או מישהו".



היום (חמישי) ישתתף ראשון בפסטיבל "אינדינגב" המתקיים זו השנה ה־11 במצפה גבולות: "בפסטיבל אשיר את שירי האלבום החדש בביצועים מיוחדים ואותנטיים, וזו תהיה חוויה מיוחדת מאוד עבורי. אני מקווה שגם עבור הקהל שיגיע".



רן ראשון. צילום: אסף אנטמן, יח"צ
רן ראשון. צילום: אסף אנטמן, יח"צ



פסטיבל "אינידנגב" הוא מעוז סצינת האינדי המקומית בשנים האחרונות, וחוץ מראשון יופיעו שם מיטב אמני האינדי בארץ, ובהם: ג'ירפות, אסתר רדא, הילה רוח, רוקפור, יוסי פיין, ANNA RF, ערן צור, מאור כהן, לונא אבו נאסר, כהן @ מושון ועוד.



עד כמה תהליך החזרה בתשובה השפיע על המוזיקה שלך?
"הוא השפיע נפלא, כי פתאום אתה פוגש ביצירתך את הרצונות הבסיסיים שלך בתור בן אדם שרוצה לחיות ושיהיה לו טוב, ואתה פוגש עצות שמייעצים לך. מצאתי את עצמי רוצה להיות צדיק ולהצליח להביא את כל־כולי למען הנפש והנשמה שלי".



זה לא מגביל אותך?
"להפך, זה מרחיב אותי. כשהייתי חילוני, דיברתי רק לקהל החילוני. עכשיו, אחרי שחזרתי בתשובה – אני מדבר לכולם".



איך היית מגדיר את הסגנון המוזיקלי שלך?
"קשה לי להגדיר. אני לא מאמין בלקטלג סגנונות מוזיקליים. אני יוצר ארץ־ישראלי. זה הכל".



פסטיבל "אינדינגב" – 19־21 באוקטובר, חמישי־שבת, מצפה גבולות; מופע השקת האלבום "עת לזרוע", 7 בנובמבר, תיאטרון תמונע, תל אביב