"הורה שמשתעמם ומחכה שהמופע ייגמר, העיקר שהילד ייהנה וההורה יסמן וי על עוד שעה ורבע שישבו ביחד, זה כישלון מבחינתי", אומרת חני נחמיאס, שתעלה עם תזמורת הבמה הישראלית בעונת קונצרטים משולבים בתיאטרון, בסדרה "לעוף עם המוזיקה". היצירות במופע משולבות עם מגוון נגנים, שחקנים, ומנצחים, המתעתדים להכניס את הקהל הצעיר לעולם צבעוני ומרתק, שדרכו הם אמורים לגלות גם את המוזיקה הקלאסית.



התזמורת תעסוק ביצירות קלאסיות שההורים והילדים גדלו עליהם, כמו "פטר והזאב", "עמי ותמי" וגם "מסע מוזיקלי בצוללת הצהובה", שם תשיר נחמיאס משירי הביטלס.



"'פטר והזאב' היא יצירה מקסימה, והמוזיקה שבה מתמקדת בבעלי חיים שאותם פוגש פטר במסגרת מסעותיו וטיוליו בחצר הבית שבו הוא גר", מספרת נחמיאס. "פטר הוא ילד שבודק גבולות, ולכן הוא גם עלול להסתבך בכל עת. העלילה שזורה במתח ובהומור, והמוזיקה היא בעצם הפגישות שלו עם בעלי החיים. כלומר, כל כלי מייצג את החיות שאותן הוא פוגש. הסיפור שזור ביצירה מוזיקלית, שבה אנו תמיד משלבים גם שיר אינטראקטיבי, שבו אנו מעלים ילדים על הבמה ומתחפשים לחיות יחדיו. הילדים מאוד אוהבים את זה וההורים מאוד נהנים. יש במופע, לצד המוזיקה, המון הומור".





איך משלבים הומור בקונצרט?
"משלבים את ההומור בזמן הכתיבה ובזמן ההגשה. נותנים את הרגעים הקומיים או בתוך הדמויות של בעלי החיים, או באינטראקציה שלי עם ההורים שגדלו עלי. זה קהל נרחב ויש בינינו דאחקות קטנות. ההומור תמיד שזור במופע. זה לא סטנד־אפ, אבל מעלה חיוך".



עבור נחמיאס, זה לא הקונצרט לילדים הראשון שהיא מככבת בו: "עשיתי סדרה לגנים ולבתי הספר של התזמורת הסימפונית רעננה, סימפונט; עשיתי סדרת קונצרטים עם התזמורת האנדלוסית, שבה הנחתי עם הפילהרמונית בהיכל התרבות בתל אביב קונצרט בשם 'שחרית של שבת'. בעצם, השיתוף שלי עם תזמורת הבמה הוא שיתוף שנולד מתוך ניסיון גדול שלי, של עבודה עם תזמורות. אני חושבת שתזמורות מסוג זה הן היהלום המוזיקלי לילדים. תזמורת שנותנת לילדים משהו מעבר למוזיקה קלאסית. גם היכרות עם מושגים מוזיקליים חדשים, הכרות עם משפחות כלי הנגינה, כמו משפחת כלי מיתר, משפחת כלי הקשה וגם יסודות מוזיקליים קלאסיים, שהילדים מקבלים על הדרך".



חני נחמיאס, טל מוסרי. צלם : איציק בירן
חני נחמיאס, טל מוסרי. צלם : איציק בירן



איזה סוג קהל נראה בקונצרט?
"יהיו הורים וילדים וסבים וסבתות, שמביאים נכדים. בעצם יהיה מגוון גילים, בדיוק כמו שאני אוהבת: גם וגם. אני אוהבת קהל של מבוגרים וילדים, אין לי העדפה. תמיד הייתה בתוכניות שעשיתי כמו 'החדר של חני', למשל, התייחסות לילדים כמו לאנשים קטנים, לא בצורה מתיילדת ולא נמוכה, אלא תמיד כאל אנשים בוגרים, בשפה עברית עשירה וגבוהה. אני תמיד מעדיפה שהילדים ירימו את עצמם לרמה היותר גבוהה שאנחנו מכוונים אליה - ההורים. אני חושבת שהורים שנהנים וילדים שמשתגעים מהנאה, זו הצלחה".



איך גורמים לדור הסמארטפונים והמסכים לא להשתעמם מקונצרטים?
"אנחנו משתמשים בהגשה קומית, צבעונית ומפעילה, כדי לא לשעמם אותם. אתה לא נותן להם לנמנם כשהכינורות או הצ'לו מנגנים. אתה כל הזמן מפעיל אותם בשאלות ותשובות. אתה מאתגר אותם, מעלה אותם לבמה והם בעצם חלק מהמופע".



הורים צריכים לעשות הכנה מוקדמת לקראת סוג של מופע כזה?
"אני בטוחה שהורים שמביאים את הילדים שלהם לקונצרטים, עושים להם סוג של הכנה. ההורים הללו הם הורים חכמים, שמזמנים לילדים שלהם חוויה חושית מוזיקלית מאוד גבוהה. אין לי ספק שהילדים שצופים במופע יחדדו את השמיעה שלהם יותר, ומבחינה תרבותית יהיו עשירים יותר". 



"חני נחמיאס מספרת פטר והזאב", עם תזמורת הבמה הישראלית, במסגרת הסדרה "לעוף עם המוזיקה", 28 באוקטובר, יום שבת, 10:30, מוזיאון תל אביב לאמנות