גל ההופעות מחו"ל ששטף את ישראל הקיץ היה רווי כוכבי הווה ועבר, אך עדיין לא נסגרה העונה: לצד להקות כמו "מרמלדה" ו"הטרמולוס", הצפויות לנחות בקרוב בארץ, מחר מגיע תורה של "סמוקי", אחת מלהקות הקאנטרי־פופ הבריטיות המצליחות בסבנטיז, האחראית לכמה מלהיטי הפופ הגדולים בשנות ה־70 וה־80, ובהם: Living Next Door To Alice, I’ll Meet You At Midnight, Lay Back In The Arms Of , Someone You Love ו־Needles And Pins.



זו לא הפעם הראשונה שבה "סמוקי" נוחתת בארץ הקודש. לפני שנתיים ערכה הלהקה סדרת הופעות מוצלחת בישראל, ובמהלך הביקור הקרוב תנסה לשחזר את הקסם. "מהפעם האחרונה שלנו בישראל אני זוכר שבאחת ההופעות בחיפה קפצה על הבמה בחורה צעירה בשם נגה, שנראתה שקטה וביישנית למדי, אבל על הבמה הייתה אחרת ומלאת ביטחון וזה היה כיף. כל אחד צריך מעט תעוזה בחייו", מספר טרי אוטלי, בסיסט הלהקה מראשיתה ועד היום.



סמוקי. now music, יח"ץ
סמוקי. now music, יח"ץ



להקת "סמוקי" הוקמה בשלהי הפלישה הבריטית של הביטלס והרולינג סטונס בסוף 1964, ביורקשייר, אנגליה, על ידי ארבעה נערים: כריס נורמן (סולנה המיתולוגי שפרש ב־1986), הגיטריסט אלן סילסון, הבסיסט טרי אוטלי והמתופף רון קלי. "לצערי, לא היינו חלק מהפלישה הבריטית", מספר אוטלי, "היינו ילדים עם חלומות להיות מוזיקאים. זה הכל".



לאורך שנות ה־60 הקליטה הלהקה בעיקר קאברים לשירי רוקנרול משנות ה-50, ולא זכתה להצלחה רבה. ב-1975 הלהקה, שהחליפה בינתיים כמה גלגולים, הוציאה את אלבום הבכורה שלה, Pass It Around, שמשך תשומת לב מועטה, אולם אלבומה השני, Changing All The Time, כבר זכה להצלחה בינלאומית עם הלהיט הראשון של הלהקה, If You Think You Know How To Love Me, שטיפס למקום השלישי במצעד הפזמונים הבריטי באותה שנה.





את פריצתה המשמעותית ביותר חייבת הלהקה דווקא לקאבר שהקליטה ב־1976 לשיר של להקת New World, שיצא ארבע שנים קודם לכן, בשם


Living Next Door To Alice: הקול המחוספס של כריס נורמן, עם גיטרות הקאנטרי והעיבוד הפשוט, הפכו את השיר לאחד הלהיטים הגדולים של העשור והפכו את "סמוקי" ללהקה מספר אחת באירופה.



בתחילת האייטיז התקשתה הלהקה לשחזר את ההצלחה שלה זכתה בעשור הקודם, והמסמר האחרון בכישלונה היה עזיבתו של נורמן, הסולן. כעבור שנים, ב־1995, חידשה הלהקה את השיר על אליס עם הקומיקאי הבריטי רוי צ'אבי בראון, והוסיפה את השורה האלמותית ?Alice? Who The Fuck Is Alice שהצעיד אותו שוב, 20 שנה לאחר מכן, לצמרת המצעדים. הצלחתו המפתיעה של השיר באמצע שנות ה־90 בישרה את הקאמבק המיוחל של "סמוקי", ומאז היא לא מפסיקים להופיע ברחבי העולם עם מיטב להיטיה הנושנים והמוכרים; ואלבומה ה־21 והאחרון (עד כה), (Take A Minute (2010, זכה להצלחה רבה בדנמרק ודרבן את הלהקה להמשיך ולהופיע ברחבי אירופה.





טרי, אתה מתגעגע לסבנטיז?
"אני מאוד מתגעגע לשנות ה-70. אלו היו ימי הזוהר והתהילה שלנו ככוכבי פופ. אני זוכר שמעריצים הקימו אוהלים מחוץ לחברת התקליטים שלנו ומחוץ לבית אמי, שנהגה להזמינם הביתה לקפה".



מה סוד הישרדותה של הלהקה יותר מ-50 שנה?
"אנחנו מכבדים את החלל האישי של כל אחד מחברי הלהקה, ובעיקר נפגשים רק לצורך הופעות והקלטות. אנו נוהגים להתבדח ולצחוק המון ביחד, ועל אף שהתחלפו לא מעט חברי להקה לאורך השנים, אנחנו עדיין מחפשים אחר רעיונות חדשים ומתאימים עצמנו לשינויי הזמנים. אנחנו באמת נהנים ממה שאנחנו עושים, ולראות את הקהל היפה שמגיע להופעותינו, זה פשוט נותן לנו כוח להמשיך".



אתה עדיין מאמין ברוקנרול?
"ללא הרוקנרול אתה לא יכול לקרוא לעצמך מוזיקאי. התשובה היא כן ענקי".



ומתי אלבום חדש?
"אנחנו בחצי הדרך לשם. בדצמבר אנו צפויים להיכנס לאולפן להשלמת האלבום".



מה צפוי לנו בהופעה בארץ?
"כל הלהיטים הגדולים, ועוד".



מי זאת לעזאזל אליס?
"(צוחק): מעולם לא שאלו אותי את השאלה הזו!".



"סמוקי", 26 באוקטובר, אמפיפארק באר שבע; 27 באוקטובר, מרכז הקונגרסים, חיפה; 28 באוקטובר, בנייני האומה, ירושלים; 30 ו־31 באוקטובר, היכל התרבות, תל אביב