השתיקה יפה למצליחים: עומר אדם הוא ללא ספק עוף מוזר בביצה המקומית, חשבון האינסטגרם שלו כולל 373 פוסטים בלבד, כאשר חלק גדול מהם מורכב מהודעות על הופעות קרובות, להשיג ראיון איתו זו משימה כמעט בלתי אפשרית, וגם כאשר הוא פוצה את פיו בתקשורת הוא מסביר כי חייו האישיים אינם מעניינים במיוחד. ההתנהלות התקשורתית הזו חריגה מאוד בנוף הים תיכוני. לשם ההשוואה, באינסטגרם של ליאור נרקיס יש 2,694 פוסטים, לאייל גולן יש 1,539 ולמשה פרץ 1,119.

השבוע הצליח אדם לעשות היסטוריה כשגרם לקריסת האתרים ומוקדי המכירות להופעה שלו בהיכל מנורה מבטחים, ומכר את כל הכרטיסים תוך שעות ספורות. זה עוד לפני שציינו כי הוא היה האמן הראשון שהצליח לכופף את מנהלי הפסטיגל והתנה את השתתפותו בכך שהאירוע לא יתקיים בשבת. רבים כבר מסמנים את עומר אדם כמלך החדש של המוזיקה המזרחית. החלטנו לבדוק עם אורי ביילין, בעל משרד פרסום ומרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, כיצד ההתנהלות השקטה הזו סללה את הדרך של עומר אדם אל הפסגה.



כיצד התחיל עומר אדם את דרכו בתקשורת?
"עומר אדם 'נולד' באחת העונות החזקות של 'כוכב נולד', כמועמד צעיר מדי בתכנית. סביב העניין הזה הייתה, כהרגלנו, מהומה רבה על לא דבר. תודות לה, האיר הספוט יותר מהרגיל על אדם. כבר אז, היה ברור לכל שהילד רציני. יש אמנים שמגיל מאוד צעיר נשמעים עם חספוס המשקף חכמת חיים וניסיון לכאורה. קצת בדומה ליובל דיין עם קולה הבוגר על אף גילה, שגם היא עוררה עניין רב עם פרישתה מבעוד מועד שלה מן התכנית".

מה הקשר ליובל דיין?
"גם במקרה שלה, נוצר דיון תקשורתי ושיח פייסבוקי סביב פרישתה לפני הרגע הגדול בתוכנית, מהומות מסוג אלו, מצליחות לשבור את שגרת פס הייצור של המשתתפים באודישנים בלתי נגמרים. קשה היום לשים לב ולהתרכז במתמודדים אינדיבידואלים, בוודאי עכשיו כאשר הכוכבים האמיתיים הם ללא ספק שופטי ומגישי התכניות אשר מותירים הרבה פחות במה ל'וואנביז' - זמרים על ברכיהם המשקשקות. לכן, טיפ שרלוונטי כנראה מאז ולתמיד- תעשו בלאגן".




איך קידם את עצמו עומר אדם?
"לאחר שהסערה סביב גילו של עומר אדם שככה, התחיל בצעד אחר צעד לצמוח בזכות התמדה שקטה. עשייה עשייה עשייה. המלצות מפה לאוזן וכיבוש שקט בדרך של שיווק אלטרנטיבי. המוזיקה מדברת. האדם, תרתי משמע, לא מדבר. הפוך לגמרי ממה שכל יחצ"ני המוזיקה מייעצים לאמניהם. בזמן שאנשי השיווק מייעצים לשתף ולחשוף ללא הרף. לוותר על הפרטיות - עומר אדם לא אקטיבי מדי בחשבון פייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. בקיצור, לא דופק חשבון. והיי, זה עובד לו! לא? לא בכדי".

 אורי ביילין, בעל משרד פרסום ומרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה למדור
אורי ביילין, בעל משרד פרסום ומרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה למדור


"לאחרונה, השתתפה האמנית סיה בתכנית קארפול קריוקי האמריקאית ונשאלה מדוע היא מסתירה את פניה עם הפאה החצי בלונדינית חצי שחורה?", מוסיף ביילין. "סיה גיחכה ואמרה, שנמאס לה לראות באינסטגרם את הכוכבים הכי גדולים עליהם גדלה, בסלפי אינטימי, תוך כדי טיפול אצל השיננית שלהם. איפה המיסתורין? שאלה".

סיה. צלם : אור גפן
סיה. צלם : אור גפן


איך באמת משפיע עידן האינסטגרם והפייסבוק על הכוכבים הגדולים?

"אני חושב שזה חלק מסוד ההצלחה של עומר אדם. כמובן שהוא מוכשר, מפצח את המילים וחודר ללב ושר אדיר, אבל, אין כמו שמירת דיסטנס מסוים כדי לייצר נחשקות מותג. את זה אני מלמד סטודנטים לתקשורת. עם בואן של הרשתות החברתיות נעלם המיסתורין וזה פוגם, לפחות לי, בכמיהה לשמוע את האמנים הגדולים. פייסבוק קילד דה רדיו סטארז".

יש עוד כוכבים שהצליחו בדרך זו?
"גם שלמה ארצי לדוגמא שמר על ריחוק מסוים מהקהל במהלך השנים. שיא הצלחתם של צביקה פיק ושל אביב גפן כמו גם של דנה אינטרנשיונל היו בעת שיצרו לעצמם מסיכות בינם ובין הקהל. בחו"ל, דיוויד בואי עליו השלום, פרינס (גם הוא עליו השלום) 'איפרו' קיר רביעי שחצץ בינם לבין ההמונים. גם ליידי גאגה יצרה היסטריה מאחורי שמלות סטייקים. כמאמר הסיסמא - שמור מרחק - כדי שנמשיך להעריץ אותך".

 

A post shared by Omer Adam (@omeradam10) on



אתה חושב שאמנים שחופשים את עצמם ברשתות עושים טעות?
"אני חושב ששוגים חלק מהאמנים הישראלים שמ'בלתי אנושיים' הופכים לאנושיים מדיי. אני זוכר את אביב גפן עצמו מתראיין לפני מספר שנים ברדיו ומספר על כך שמפגשיו בחו"ל עם גיבורי ילדותו, נחלו אכזבה עבורו. על אותו משקל, אני מאמין שהמרחק של עומר אדם מ'הפייסבוק והשמייסבוק' ואי כניעתו ליועצי התקשורת שכמו עובדים אצל מארק צוקרברג עוזר לו מאוד".

 

הכנות לפסטיבל התמר יום ראשון 8.10 ❤️ @dudutassaofficial

A post shared by Omer Adam (@omeradam10) on



"בכל פעם ששיר חדש שלו יוצא או שצילום וידאו לא שגרתי שלו נחשף ברשת, למשל זה עם דודו טסה, הוא טס בשיתופים בסושיאל כמו אש בשדה קוצים. אפשר להגיד שהעתיד טמון בעבר. נדמה שצפוי טרנד בקרב אמנים שעיקרו - הפוך משיתוף אלא טרנד של שמירת דיסטנס ושל להיות קשים יותר להשגה. כנראה שזה טבוע באופי האדם - להעריץ ולרצות יותר את מה שידו ופייסבוקו אינם משיגים".