שר הביטחון אביגדור ליברמן הורה הבוקר (שלישי) להפסיק להשמיע בגלי צה"ל את שיריו של המשורר יהונתן גפן, זאת על רקע תמיכתו בנערה הפלסטינית עאהד תמימי, שהואשמה בשבוע שעבר בתקיפת חיילים. יש לציין כי ההנחיה לא מחייבת את מפקד גל"צ משום שלשר ביטחון אין סמכות להתערבות בתוכן שמשודר בתחנה.



"הנחתי הבוקר את מפקד גל"צ צה"ל להפסיק להשמיע או לראיין את יהונתן גפן בכל שידורי התחנה", הצהיר ליברמן, שהסביר כי "מדינת ישראל לא תיתן במה לשיכור שמשווה בין ילדה שנספתה בשואה ולוחמת גיבורה שנלחמה במשטר הנאצי לעאהד תמימי הפרחחית שתקפה חייל". השר הוסיף כי "רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת. הבמה הראויה לדברי ההבל של גפן היא שידורי אל מנאר של חיזבאללה".



 



יש לציין כי לשר הביטחון אין כל סמכות לקבוע את תכני השידור בתחנה הצבאית. גלי צה"ל הייתה כפופה עד לאחרונה לצה"ל עצמו ולרמטכ"ל גדי איזנקוט, שמיד עם כניסתו לתפקיד לפני שלוש שנים ביקש להוציא את התחנה מאחריות הצבא, ומאז הוקמה ועדה בראשות  מנכ"ל משרד הביטחון, שגיבשה שורה של המלצות ובהן שהתחנה תעבר לאחריות משרד הביטחון, אך עקב הסתייגות של היועמ"ש שמבקש כי ייקבעו נהלים ברורים שלא יאפשרו לשרי ביטחון להתערב בתכני התחנה, מעמדה הסופי טרם הוסדר ולא ברור למי היא כפופה. 

החלטתו של ליברמן התקבלה, כאמור, על רקע פוסט שפרסם גפן באינסטגרם, בו כתב: "ילדה יפה בת 17 עשתה מעשה נורא,  וכשקצין ישראלי גאה שוב פלש לביתה היא דפקה לו סטירה. היא נולדה לתוך זה ובסטירה הזאת היו חמישים שנה של כיבוש והשפלות וביום שבו יסופר סיפור המאבק, את עאהד תמימי, אדומת השיער, כמו דוד שסטר לגוליית, תהיי באותה שורה עם ז'אן דארק, חנה סנש ואנה פרנק".

כזכור, בתחילת החודש הוגש כתב אישום נגד הצעירה הפלסטינית בגין תקיפת קצין וחייל צה"ל ובגין חמישה אירועים נוספים בהם תקפה משרתים בכוחות הביטחון, זרקה לעברם אבנים, איימה עליהם, הפריעה לכוחות למלא את תפקידם, השתתפה בהפרות סדר והסיתה אחרים להשתתף בהן. בית הדין האריך את מעצרה של תמימי עד תום ההליכים.

כמו כן, הוגש לבית הדין כתב אישום נגד אמה, נרימאן תמימי, בגין מעורבותה באירוע התקיפה ובאירוע נוסף בו השתתפה עם בתה בשמונה בדצמבר 2017, ובגין הסתה לביצוע פיגועים בפייסבוק. 


ח"כ תמר זנדברג, המועמדת לראשות מרצ, אמרה בעקבות הצהרתו של ליברמן כי "השירים והמלים של יהונתן גפן הן חלק כל כך אופטימי, חינני ומהפכני בפסקול הישראלי, והן יישארו כך גם אחרי שסגירת המיקרופונים האלימה של הקומיסר ליברמן תהפוך לחלק נשכח בהסטוריה".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הוסיף: "ההשוואה בין הילדה הפרחחית תמימי ובין גיבורות העמידה וההתנגדות לטורף הנאצי-חנה סנש ואנה פרנק היא פוגענית ומופרכת. ‬‫ועדיין, מציאות שבה קומיסר נותן הוראה מה לשדר ומה לצנזר ברדיו היא הזויה ויש להפסיקה לאלתר".