פחות מ-24 שעות חלפו מאז זכייתה הדרמטית של נטע ברזילי בגמר תחרות "הכוכב הבא לאירוויזיון" ששודרה אמש בערוץ "קשת 12" והרשת כבר רותחת משאלת השאלות: האם הזוכה הצבעונית והמיוחדת תורשה להשתמש במכשיר הלופר הייחודי שלה בתחרות האירוויזיון שתיערך בליסבון בחודש אפריל השנה?



לפי תקנון האירוויזיון, ביצוע השירים צריך להיות עם פלייבק, ללא שירה עליו, כשזמר או הזמרת חייבים לבצע בלייב את השיר. ייחודיותו של מכשיר הלופר בו השתמשה ברזילי במהלך התחרות, שהכפיל ועיוות את קולה, היא אמנם ידועה לכל, אבל מעלה ספק האם השימוש בו באירוויזיון תקין.





ההיסטוריה מלמדת שוועדת האירוויזיון פחות אוהבת עיוות ושינוי קולות: "בשנת 1999 ירד לקרואטיה שליש מהניקוד בשל שימוש בווקאלים אסורים על הפלייבק" , מסביר יניב הררי, חובב אירוויזיונים מושבע, "לכן אני לא מבין איך הלופר של נטע יוכל לקחת חלק בתחרות". דניאל דונקלמן, לשעבר מנהל מועדון החברים והמעריצים של האירוויזיון מוסיף: "השימוש בלופר תלוי בשאלה האם השיר ידרוש מנטע להשתמש בו בלייב או להקליט קולות מראש. בשנה שעברה נורבגיה קיבלה אישור חריג לסינטוז קולות ליווי בלייב כדי לא לשלב אותם בפלייבק. אני לא יודע עד כמה בוועדה ששים לאשר דברים כאלה".



מדברי דונקלמן, נראה שייתכן ותתאפשר לנטע ברזילי "פירצה בחוק" לגבי השימוש בעיוות קולות, אך הוא יהיה מינורי ולא אפקטיבי בעוצמות שהציגה במהלך העונה של "הכוכב הבא".





כל זה מעלה תהיות האם ללא גימיק הלופר, אך עם קול אדיר, נטע תצליח להעפיל למקומות הראשונים ואף לזכות באירוויזיון, או שמא תאבד את הייחודיות שהביאה לה את הזכייה בארץ? כמו כן, עולה השאלה האם ללא הלופר נטע הייתה הזוכה בגמר "הכוכב הבא" או שמא היו אלה יונתן מרגי, חן אהרוני או ריקי בן ארי?



מדוברות האירוויזיון טרם נמסרה תגובה לגבי טיב התקנון בנוגע ללופר ולחוקיותו.


מכאן, תאגיד השידור הישראלי, הגוף המשדר את האירוויזיון בישראל נמסר: השימוש בלופר או בכל אמצעי שמנוגן בחי (LIVE) על במת האירוויזיון מותר, על פי תקנון האירוויזיון. יודגש כי הוספת קולות מוקלטים אסורה רק שהיא חלק מהפלייבק.