יוני רכטר ואבנר קנר: "הקהל לא ידע לעכל אותנו, היו נוטשים באמצע"

"14 אוקטבות", אלבום הרוק המתקדם הראשון בישראל: מבחינה מסחרית התקליט היה כישלון, אבל הוא סימן את תחילת הקריירה של יוצריו, ונחשב לפנינה בקרב חובבי הז'אנר

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
קנר ורכטר
קנר ורכטר | צילום: יוסי חרסונסקי
3
גלריה

המבצעים הראשונים של השיר הקלאסי הזה היו שלישיית "אף אוזן גרון" שקמה ב–1970 על ידי חברי להקת חיל התותחנים יובל דור, צבי רוטשטיין ועמי מנדלמן. הם הופיעו בתוכנית שכולה לחנים של יוני רכטר, חבר נוסף בלהקה הצבאית. אלא שהגרסה הראשונה שלהם ל"דמעות של מלאכים", שאותו הלחין רכטר בהיותו בן 15 בלבד, לא הצליחה למשוך תשומת לב.

השיר זכה לעדנה מחודשת ב–1974, כשבוצע על ידי ההרכב "14 אוקטבות". עם אובדן הנאיביות לאחר מלחמת יום הכיפורים, הוא סימל את תחילת עידן היצירות האישיות והמלנכוליות ואת השינויים המוזיקליים שהביאה עמה המלחמה הטראומטית ההיא.

אם עד שנות ה–60 היה הרוק הישראלי מושפע בעיקר מחו"ל ונטה יותר לכיוון המיינסטרים - וחלוציו היו אז אריק איינשטיין, שלום חנוך ואושיק לוי - בשנות ה–70 נוצר צמא לסגנון מוזיקלי אחר; סגנון מחתרתי כזה שהורים לא ישמעו ורק פריקים של רוק יצרכו. את הסגנון יצרו בני הדור הצעיר הפתוח מוזיקלית.

אבנר קנר יוני רכטר ארבע עשרה אוקטבות. הליקון
אבנר קנר יוני רכטר ארבע עשרה אוקטבות. הליקון | אבנר קנר יוני רכטר ארבע עשרה אוקטבות. הליקון
יוני רכטר. ראובן קסטרו
יוני רכטר. ראובן קסטרו | יוני רכטר. ראובן קסטרו
תגיות:
יוני רכטר
/
אבנר קנר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף