יותר מ־16 מיליון צפיות ביוטיוב, עשרות אלפי עוקבים מרחבי העולם ברשתות החברתיות ושבע שנים לקח עד שהמוזיקאי צפריר יפרח (30) השלים את "אתני אלקטרוניק", פרויקט הדגל שלו שנרקם לאלבום בינלאומי חדש וחוצה תרבויות. "תמיד חלמתי להגיע לכל מיני צבעים מיוחדים, שלא נגעו בהם כל כך בארץ. התחלתי לחזור אחורה בזמן ולחקור לעומק את התרבויות השונות", מספר צפריר, המתגורר בשדרות.



"לימדתי את עצמי לנגן על שלל כלים, החל מטאר פרסי, סאז טורקי, זורנה וסיטאר הודי, ועם ההתלמדות שלי אחר הסאונד העכשווי האלקטרוני יצאתי למסע בעקבות השורשים המוזיקליים, וכך נולד הפרויקט. כשהייתי קטן, אבא שלי נהג לנגן להנאתו. בגיל 5 אמרתי לו שאני רוצה להתחיל ללמוד לנגן על גיטרה. הוא שלח אותי לחוג ומשם הכל התחיל. מצאתי את עצמי לומד מוזיקה בקונסבטוריון במשך 13 שנה. בגיל 16 הוריי הגשימו לי חלום והקימו לי אולפן הקלטות בבית. שם התחלתי ליצור ולהקליט את עצמי ואמנים אחרים".




באותו אולפן ביתי, הקליט יפרח אמנים מהשורה הראשונה כדודו אהרון, מאור אדרי ורוחמה רז, והרחיב את אופקיו המוזיקליים. ב־2011 החל לשקוד על "אתני אלקטרוניק" שהחל כהרפתקה לימודית, והפך לפרויקט ארוך ומרתק שזכה להצלחה בינלאומית.

"לפני שלוש שנים הוצאתי שיר בשם 'צ'ופי כורדי', שבו לקחתי את המוזיקה הכורדית השורשית בסגנון אלקטרוני", הוא מספר. "להפתעתי, זה הפך ללהיט ענק במועדונים בארץ, בכורדיסטן ובמדינות ערב, והחלו לפנות אלי אמנים ונגנים מחו"ל. בשלב מסוים החלטתי לנצל את הרשתות החברתיות ולהשתמש בקשרים שלי, כדי להקליט את הנגנים האותנטיים מחו"ל. הייתי שולח להם דרך סקייפ את הפרטיטורות ואת התזמורים שיצרתי. הם היו מקליטים באולפן שלהם את מה ששלחתי ושולחים לי במייל, ובמשך שנים ליקטתי את כל ההקלטות הללו, ומזה רקחתי את האלבום החדש שהוקלט למעשה בכל העולם".



ב־2017 הוציא יפרח את אלבום הבכורה שלו, "ללא מילה", שבו ריכז לפרויקט מוזיקלי אחד אמנים כליאור אלמליח, ציון גולן, דין דין אביב, מאיה אברהם ועוד, שזכה להצלחה ענקית ברשתות החברתיות.

אם באלבום הקודם שיתף פעולה עם אמנים ישראליים, הרי שבאלבום הנוכחי ריכז אמנים מכל הקשת העולמית שתרמו למרקם המוזיקלי, והשיר המלווה את צאת האלבום הוא שיתוף פעולה שלו עם זוכת "אקס פקטור" טורקיה, סיילן קוניאת, בשיר "אללה אללה", ששר במקור הזמר הטורקי איברהים טטליסס.
"סיילן נחשפה למוזיקה שלי דרך יוטיוב, יצרה איתי קשר ומיד היה בינינו חיבור מוזיקלי", הוא מספר. "שיתוף הפעולה הזה ממצה את היכולות הווקאליות המעולות שלה עם הקלאסיקה הזו של טטליסס בגרסה צעירה, אלקטרונית ומפתיעה".

היום (6 במרץ, 22:00) ישיק יפרח את האלבום החדש במופע מיוחד ברדינג 3 בתל אביב, בנוכחות משתתפי האלבום. "השקענו במופע גם מבחינת פירוטכניקה מרהיבה וגם מבחינת משתתפים, ויעלו לבמה לא פחות מ־20 אמנים שונים, כולל רקדנים ורקדניות מכל העולם", הוא מספר. "אני, אגב, אנגן במופע על שישה כלים".




מדוע אתה עדיין מתגורר בשדרות ולא עובר לתל אביב, שם הכל קורה?
"אין צורך. העבודה שלי וההקלטות הן מהבית, ודרך קשרים שאני יוצר בחו"ל בעזרת הרשתות החברתיות. כשאני צריך להקליט אמנים מכל העולם, למשל כוכב הזמר הגרמני ריו ולהקת הג'יפסי המופיעה עם אישתאר, אלבינה, באו אלי במיוחד מחו"ל לאולפן בשדרות כדי להקליט. בקרוב אני נוסע לניו יורק לעבוד עם מתיסיהו על פרויקט משותף. זה מאוד דינמי, ומיקום גיאוגרפי לא מהווה מכשול פה".

מה מושך אותך במוזיקה האתנית הזו?
"זאת האדמה עבורי. אלה השורשים התרבותיים, ומהם נוצרה המוזיקה באשר היא. כדי להבין את המוזיקה באמת, אתה חייב להבין את הריתמיקה של כל מדינה ומדינה, וכשאתה מפרק לגורמים את המבנה המוזיקלי השלם ומנתח אותו, אתה יכול ליצור שילובים שטרם נשמעו ולהביא משהו חדש, מרענן, ובעיקר מחובר למורשת המוזיקלית העולמית".