"פול סיימון נהג לומר על אמנים שהם רגילים לקבל אלף דולר ליום, אבל באלף ימים לא מקבלים אפילו דולר אחד", אמר כתב התרבות חגי אוזן בתוכניתה של איריס קול ב-103FM, על סכומי העתק אותם מקבלים אמנים ישראלים במסגרת הופעות יום העצמאות: "כולם מסתכלים על הכספים שמרוויחים האמנים ביום העצמאות ואיש לא מתעניין בשלומם במהלך השנה. העסק הזה הוא מאוד מרמה ושקרן, יש להם יום אחד בשנה בו התעשייה כולה מרוויחה ואל תסתכלו עליהם בקנאה".



הנתונים שפורסמו ב"התוכנית הכלכלית" של "החדשות", חושפים סכומים גבוהים ביותר: עומר אדם ישלשל לכיסו מיליון שקלים מהופעות בבמות השונות. אייל גולן צפוי להרוויח 800 אלף שקלים, עדן בן דקן תרוויח 750 אלף שקלים וסטטיק ובן אל יקבלו 600 אלף שקלים.



עומר אדם. צלם : שרון רביבו
עומר אדם. צלם : שרון רביבו



הסכומים שפורסמו מתייחסים לרווחים מהופעות בכמה ערים, לשם השוואה עיתון "ערים" פרסם את ההוצאות של עיריית רחובות בלבד על האמנים שהולכים להופיע בבמות השונות בעיר. צביקה הדר ירוויח 80 אלף שקלים פלוס מע"מ, הזמרת ירדנה ארזי תקבל 32 אלף שקלים, אבי טולדנו יקבל 30 אלף שקלים, רגב הוד יקבל גם הוא 30 אלף שקלים, ושגיב כהן יופיע שעה וחצי ויקבל בתמורה 50 אלף שקלים.



"העסק הזה הוא גדול מאוד, וכולל המון אנשים והמון גורמים מלבד האמנים עצמם", סיפר אוזן. "לאחר מכן תגיע ספירת העומר ולא יהיו כמעט הכנסות לאמנים. שימי לב למצב מכירות האלבומים בישראל שבקושי מצליח להמריא. אנשים צורבים ומורידים את המוזיקה שלהם ולא באמת קונים דיסקים".



עדן בן זקן. צלם: קיץ ברבנר
עדן בן זקן. צלם: קיץ ברבנר



איריס קול התייחסה לדבריו: "האמנים המרוויחים ביותר הם לא אמנים אומללים שלא מקבלים כסף אלא האמנים שעובדים קשה ומתפרנסים במשך כל השנה. הם תפוחי האדמה הלוהטים ביותר בתעשייה. ישנה תחושה שאת הכסף הזה הם לוקחים מכספי העיריות שלנו שאמור היה להיות מושקע בדברים אחרים".



"למרות ההופעות הללו מצבם הכלכלי אינו יציב. ראינו את הזמר אדם שהפך לשבר כלי כיום, פעם הוא היה סופרסטאר", השיב לה אוזן. "מבחינה מוזיקלית הוא מקבל חיבוק מתוך הערכה אך לא רואה מזה כסף. הוא היה אחד מאלילי הבנות הראשונים שהמדינה ידעה עליהם".



אדם בהופעה חד פעמית מודה לרופאי איכילוב במסיבת פורים אנגר 11. אבשלום שושני
אדם בהופעה חד פעמית מודה לרופאי איכילוב במסיבת פורים אנגר 11. אבשלום שושני



"שלמה ארצי סיפר פעם על אדם עני שמצא ברחוב שני שקלים, הוא יכל היה לקנות שתי לחמניות אך בחר לקנות לחמנייה אחת ופרח אחד", המשיך אוזן. "כששאלו אותו מדוע הוא הסביר שהוא קנה לחם כדי שיהיה לו איך לחיות ופרח כדי שיהיה לו למה לחיות. אזרחים זקוקים לתרבות בשביל הנשמה שלהם, שכל אזרח יבדוק עם עצמו כמה כסף הוא השקיע על בילויים וכמה השקיע לעזרה לזולת. האזרח הקטן שעובד כל השנה צריך לחשוב גם על עצמו ומגיע לו לקבל תמורה מהכסף שהוא משקיע בעיריות".





כשנשאל האם האמנים רואים בהופעות הללו כחלטורה או האם מדובר בהפקת ענק הסביר: "ממש לא חלטורה, הכל עומד כמו חיילים בצבא. לפעמים האמנים מתייחסים להופעה הללו יותר מלהופעות הרגילות שלהם. ישנם אמנים שהחליטו להופיע בקיסריה כדי שיוכלו להופיע אחר כך ביום העצמאות. זהו סמל הניצחון שלהם. לכמה אזרחים יש 300 שקלים להשקיע על הופעה בקיסריה כיום? כך הם זוכים לחשיפה רחבה ולקהל אוהד ושמח".



עריכה: איתמר זיגלמן