לפני 30 שנה יצרו יהודה פוליקר ויעקב גלעד את מה שהפך לאחד מאלבומי המופת המכוננים במוזיקה הישראלית: "אפר ואבק". האלבום, שהפך לשלאגר היסטרי, הפך במרוצת הזמן לפורץ דרך ברוק הישראלי - מוזיקלית וטקסטואלית. "אפר ואבק" גם היה האלבום הראשון שפתח את צלקות השואה והביא את סיפורם של בני הדור השני לשואה (פוליקר וגלעד) ואת השלכותיה עליהם. עד אז, הם היו במעין הכחשה מוזיקלית־טקסטואלית.



האלבום כולל תריסר שירים, וחלקם הפכו לפסקול שהולך עם פוליקר לאורך כל הדרך, ובהם: "חלון לים התיכון", "התחנה האחרונה טרבלינקה", "רדיו רמאללה", "אפר ואבק" ו"כשתגדל".



בחודשים האחרונים נרקם בין מרכז ענב לתרבות לתיאטרון "הספרייה", מיסודו של בית צבי - מופע מוזיקלי־תיאטרלי המורכב משירי האלבום המיתולוגי, ומציג את סיפורם של שלושה דורות שואה: אלה שהיו שם וחוו על בשרם את הזוועות, בני הדור השני והשלישי; וגם השלכותיה של השואה ההיא על המצב העכשווי.





"הסיפור בנוי על שירי 'אפר ואבק', מספרת השחקנית דנה מאירוביץ'. "ודרך שירי התקליט, שכתוב כרונולוגית נכון ומספר סיפור, אנו מביאים את נושא השואה דרך שלושה דורות ומראים כיצד הוא משפיע גם עלינו, בני הדור השלישי, בשילוב תמונות ויזואליות הממחישות את כל הסיפור".



"המופע נולד כשלמדנו יחד בשנה ג' בבית צבי ב־2012", מספר השחקן בר פלד. "העלינו אותו רק פעם אחת במסגרת הלימודים. רצינו ליצור הצגה בנושאים שמעסיקים אותנו, בני הדור השלישי לניצולי השואה, ולהראות כיצד אנו מרגישים לגבי יום השואה והשלכותיה. כל אחד מהמשתתפים הוא יוצר וזמר בעצמו, ויחד יצרנו אנסמבל מרגש המביא את גרסתנו לסיפורה של השואה".



"בזמן הלימודים הרמנו את המופע תוך 48 שעות בלבד", מוסיפה מאירוביץ'. "רצינו לקחת את יכולות המשחק שלנו, ולהציג את יום השואה בצורה שהיא קצת שונה מטקס, כדי לשמר ולשפר את הזיכרון מהשואה ולתת המחשה ויזואלית". את המופע ביים וערך אבישי בן גל ועיבד והפיק מוזיקלית אפי שושני. הוא כולל קאסט של עשרה שחקנים, ארבעה נגנים וכוריאוגרפיה מיוחדת.


"אפר ואבק": מופע תיאטרלי-מוזיקלי. באדיבות בית צבי
"אפר ואבק": מופע תיאטרלי-מוזיקלי. באדיבות בית צבי


כדור שלישי לשואה, תארו את השלכותיה עליכם.
פלד: "אצלנו בבית, אם יש נניח קופסה עם אוכל וטיפה קטנה של רוטב נשארת בה, אמא שלי לא מוציאה את הקופסא מהמקרר, עד שהיא לא מתרוקנת. אלו דברים קטנים, אבל מסתתר מאחוריהם דבר הרבה יותר גדול. בכלל, אני חושב שהשלכות השואה נוגעות גם באנשים שמשפחותיהם לא חוו את השואה. זה נוגע לכולנו כישראלים וכעם".

מאירוביץ': "הדאגה האינסופית דרך האוכל של אבא שלי, לבדוק שיש לי אוכל ואכלתי, הזיכרונות שלי מסבא וסבתא שלי שוטפים כלים חד־פעמיים ולא זורקים שום דבר, וכל מיני זיכרונות כאלה שעדיין מרחפים בבית".

מה לדעתכם הפך את "אפר ואבק" לאלבום מופת?
מאירוביץ': "האלבום נוגע בהמון אנשים בצורה מדהימה. לקחנו את האלבום כשלם, וכמעט לא נגענו בו. כל אחד יכול למצוא בו נקודת הזדהות. הדור הראשון הולך ונעלם, ואנחנו, הדור השני והשלישי, צריכים להעביר את הנושא הלאה. האלבום נוגע בכל אחד בצורה הזו".

פלד: "זה ציון דרך ישראלי, גם מבחינה מוזיקלית בשילוב בין יוון לרוקנרול, וגם הפעם הראשונה שבה יצרו אלבום שמדבר על הדור השני. זה אלבום היסטורי שנכנס לדנ"א הישראלי".

"אפר ואבק", היום (חמישי) ומדי ערב עד 16 באפריל, 20:30, מרכז ענב לתרבות, תל אביב