סערת הלופר: אמש, באופן מפתיע ביותר, התקבלה ההודעה כי נטע ברזילי, נציגתנו לאירוויזיון שייערך בשבוע הבא בליסבון, לא תשתמש על הבמה במכשיר הדיגיטלי שמייחד, מאפיין ומזוהה איתה. מאותו הרגע הרשת התמלאה בדיונים בשאלה ממי הגיעה הגזירה הלא צפויה והאם מישהו מנסה לחבל בסיכויים של ישראל, מדוע הוחלט שלא להשתמש בלופר שבוע לפני האירוע הגדול, והאם השינוי של הרגע האחרון יפגע בביצוע.

השאלה המרכזית שעולה בהקשר זה, היא מדוע אחרי שהוציאו הודעה רשמית כי אין בעיה להשתמש בגאדג'ט, החליטו בכאן 11 לחזור בהם ולהודיע: "השימוש בלופר על הבמה יהיה בעל אלמנטים ויזואליים בלבד". מומחה האירוויזיון, ומחבר הספר "שלוש דקות של נצח", אלון אמיר שלקח חלק במספר רב של תחרויות ושימש כדובר המשלחת הישראלית, מנסה לענות על השאלות.








מדוע לדעתך בוטל השימוש בלופר ברגע האחרון?

"נראה שאחרי החזרה הראשונה שנועדה לבדוק מה עובד, מה לא עובד, מה צריך לשפר, מה צריך להוסיף, ככול הנראה הבינו שאפשר גם בלי הלופר. זה קצת חבל כי זה הדבר שייחד אותה בכל מה שקשור ל'כוכב הבא', אבל באירוויזיון אתה מבין מה עובד ומה לא עובד בחזרות, והבינו שאפשר להסתדר בלי, ואפילו יותר טוב בלי".

אתה חושב שיכול להיות שההודעה הגיע מאיגוד השידור האירופי, שחושש ההשלכות הפוליטיות של ניצחון ישראלי, ומנסה לחבל בסיכויים?
"מהיכרותי הרבה עם איגוד השידור האירופי, אין כאן שום לחצים פוליטיים כדי שישראל לא תזכה, מעולם לא הייתי עד לפעולה כלשהי כנגד ישראל מצד האיגוד האירופי, להפך, הם תמיד היו לטובתנו, ובאו לעזור לנו. יש שם אנשים שמכירים את הצוות הישראלי ומאוד אוהבים אותו. מעבר לכך שישראל צריכה לזכות כי בעיניי זה השיר הכי טוב. אני חושב שהאירוויזיון ואיגוד השידור האירופי רוצים שישראל תזכה. כבר שנתיים לא היה שיר שיצא מתוך התחרות שהפך ללהיט ענק ששודר ברדיו, ולכן זכייה של השיר הישראלי תיתן לה איזושהי אמינות של אירוע שמוציא ממנו להיטים גדולים".





אז לא היו שום שיקולים פוליטיים שהיו מעורבים בהחלטה הזו?
"לדעתי אין אינטרסים פוליטיים, לפני שנתיים אוקראינה זכתה והמצב שם לא היה טוב, לפני 20 שנה ישראל זכתה והמצב לא היה מזהיר. אני לא חושב שיש כאן שיקול פוליטי. יכול להיות שיש ואני לא מודע לו, אבל אני לא חושב שהם בעניין של למנוע ניצחון ישראלי".

יש לך הסבר ל'זיגזג" המשונה בו נקטו בהודעות לגבי השימוש במכשיר?
"הסבר להתנהלות צריך לבקש מהמשלחת הישראלית. כאמור, אני יכול לשער שהם תכננו שימוש בלופר ואחרי החזרה הראשונה הם הבינו להם לא זקוקים לו, וזה בסדר, זה מה שהם מוצאים לנכון שיעבוד הכי טוב. כנראה שזה מה שהיה צריך לעשות - לבטל את הלופר".