כשהזמרת ירדנה ארזי הוציאה לכבוד מצעד הגאווה את השיר ההומוריסטי בשם "אם הוא ילך", היא לא דמיינה שהשיר יכול להוות עידוד להתאבדות עבור אנשים מסוימים. השיר, שכולל את המילים "אם הוא ילך – אני אמות/ אני אקפוץ מהמרפסת/ או אגיב באלימות/ אני אכניס אצבע לשטקר/ ואחתוך את כל היתר/ אם הוא יאמר שלום/ אני קאפוט", אותן כתבה איה כורם, גרם לד"ר אבשלום אדרת, יושב ראש עמותת "בשביל החיים", לטעון כי הוא מעודד התאבדות. 



"השיר הזה עוסק בהתאבדות, אנשים לא מבינים שחיים ומוות ביד הלשון", אמר הבוקר (רביעי) אדרת בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל. "השיר נשמע עליז, אבל מה שאנשים לא מבינים זה שכשאנשים שומעים אותו צעירים במשבר אובדני, בדילמה האם להישאר בחיים או לבצע התאבדות, חס וחלילה מישהו מהם עלול לקבל עידוד מהשיר הזה ומהמילים האלו. להגיד לעצמו 'זה לא נורא', יש אפילו שיר שמדבר על כך שאני יכול לעשות את זה ככה או ככה".





"השיר הזה הקפיץ לי את הסאגה שהייתה עם הבן שלי שהתאבד לפני 21 שנה בזמן השירות הצבאי", סיפר אדרת. "אחרי מותו הבנו שהיחידים שידעו על מחשבותיו הם כל מיני אנשים באינטרנט שנתנו לו עצות איך לכוון את הרובה ודברים כאלה. אחרי זה הם אמרו 'אנחנו רק התלוצצנו' מדברים כאלה. צריך לעורר את הרגישות של אנשים".



בראיון שהתפרסם ב"מעריב" אתמול, סיפרה ארזי כי השיר בעיקר הצחיק אותה, ונראה שלא חשבה על הבעייתיות שהוא יכול לשאת: "כששמעתי את השיר הזה לראשונה, הרגשתי איתו כמו דג במים. הוא נשמע לי טבעי כל כך. השיר עבר כל מיני גלגולים עד שחשבתי על איה כורם. אני מאוד אוהבת את הכתיבה של איה והעברתי לה את השיר. כשהיא החזירה לי את הטקסט, זה הצחיק אותי. האווירה הדרמטית וההומוריסטית המוקצנת בטקסט שעשעה אותי, ובעיקר אהבתי את הטירוף. יש משהו נכון בין המנגינה לבין הטקסט, ואני אוהבת הרפתקאות מוזיקליות".


התאבדות, צילום אילוסטרציה. istockphoto
התאבדות, צילום אילוסטרציה. istockphoto


אדרת סיפר כי בעקבות שמיעת השיר יצר קשר עם הזמרת ואמר: "הסברתי לה איך אני רואה את הדברים, והיא הייתה בהלם. ולזכותה ייאמר, ובאמת אני מצדיע לה, היא החליטה לשלוח מכתב לתחנות הרדיו וביקשה להוריד את השיר הזה. היא הבינה שהשיר הזה הוא לא רק סבבה וכיף, אצל אנשים נורמטיביים שמצבם טוב הכל יעבור בכיף, אבל אצל אנשים שנמצאים על הסף זה עלול לעורר משהו".

בעקבות השיחה החליטה ארזי לשלוח מכתב לתחנות הרדיו בו כתבה: "בתחילת החודש הוצאתי לרדיו את השיר 'אם הוא ילך', למילים של איה כורם. בימים אלו קיבלתי פניות אישיות מצד בני משפחות של מי ששמו קץ לחייהם, אשר הביעו אי נוחות ממילות השיר שעוסקות באהבה עד מוות, ובתיאור קברטי, מקברי והומוריסטי של רצון ליטול את החיים. דבריהם נגעו ללבי ואני לא יכול להתעלם מהדברים שנאמרו ונכתבו לי בדם ליבם של הכותבים, ולכן אני מבקשת מכם להימנע מהשמעת השיר. לא קל לגנוז שיר אחרי שכבר יצא לאור ועם זאת אני עומת מאחורי ההחלטה".