מחר, 16 באוגוסט, כוכבת הפופ הגדולה ביותר שהעולם ידע אי־פעם תחגוג יום הולדת 60. במשך קריירה של יותר משלושה עשורים, מדונה לא נחה - מהרגע שפרצה לעולמנו בתור פרחולה מחומצנת וחצופה על גונדולה, דרך ניסיונותיה להציל את העולם (או לפחות את ילדי אפריקה) ועד ימינו אנו. לכבוד יום הולדתה ה־60, הנה 60 הרגעים הגדולים של מדונה: נקודות השיא והשפל, הניצחונות והאכזבות - על הבמה ובחייה האישיים (פלוס מבט קצר על אבולוציית האופנה שלה).



1 באוקטובר 1982, ארבע שנים אחרי שעברה לניו יורק ממישיגן, הוציאה מדונה את סינגל הבכורה שלה, "Everybody". תמונתה לא התנוססה על העטיפה, כדי שיוכלו לשווק אותה לקהל שחור כזמרת שחורה. כשאלבום הבכורה השלם שלה, "מדונה", יצא ב־83', כבר ראו על העטיפה במי מדובר.



2 בתחילת שנות ה־80, לפני ששניהם התפרסמו, הייתה מדונה בת זוגו של האומן הניו־יורקי ז'אן מישל בסקיאט. הזמרת טוענת שאחרי שנפרדו בסקיאט לקח בחזרה את כל הציורים שהעניק לה במתנה והשמיד אותם.



3 ההופעה הטלוויזיונית שהזניקה את הקריירה של מדונה התרחשה בטקס פרסי MTV הראשון אי־פעם, שהתקיים בספטמבר 1984. היא עוד לא הייתה שם מוכר בזמנו, אבל היו לה דרישות. מדונה רצתה לשיר את השיר החדש שלה, "Like a Virgin", לטיגריס בנגלי לבן. כשלא אישרו לה להעלות טורף ענק לבמה, היא הלכה על תוכנית חלופית: לרדת במורד עוגת חתונה ענקית לבושה ככלה סקסית. נעל אחת נפלה לה בעודה מנסה לרדת מהעוגה, אז היא החליטה לזרום עם זה ולהתגלגל על הרצפה. בזמנו היו כאלה שחשבו שההופעה שלה הייתה אסון ושהיא גמרה את הקריירה עוד לפני שהחלה. אבל האמת היא שזאת הייתה סנסציה ומדונה הפכה בן לילה לכוכבת ולאייקון אופנה.





4 "Like a Virgin" היה הלהיט הענק הראשון של מדונה. הוא היה הסינגל הראשון שלה שהגיע למקום הראשון במצעד הסינגלים האמריקאי. גם אלבומה השני, הנושא את אותו שם, היה הראשון שלה שהגיע לפסגת מצעד האלבומים האמריקאי.



5 מאותו אלבום הגיע גם הסינגל "Material Girl". בקליפ מדונה גילמה כוכבת קולנוע שעושה הומאז' ל"Diamonds Are a Girl's Best Friend" של מרילין מונרו, אך בניגוד לנאמר בשני השירים (של מדונה ושל מרילין), היא לא מתרשמת ממתנות יקרות ומעדיפה דווקא גבר רומנטי שמביא לה פרח. השיר הפך לאייקוני, ובמשך שנים כונתה מדונה בתקשורת "הנערה החומרנית".



6 בנובמבר 1984 התנוססה לראשונה דמותה של מדונה על שער מגזין המוזיקה האמריקאי "רולינג סטון". הצילום היה קלוז־אפ סקסי שבו היא נוגעת באצבעה בשפתיה האדומות, תחת הכותרת "מדונה הולכת עד הסוף".




7 ב־1985 כיכבה מדונה לצד השחקנית רוזנה ארקט בקומדיה "סוזאן סוזאן", שבה גילמה נוודית בוהמיינית קולית וחסרת דאגות. זהו התפקיד הקולנועי הראשון שלה, ובתור מי שצמחה בסצינת הדאונטאון של ניו יורק, היא לוהקה אליו כדי להזריק לסרט מידה של אותנטיות.

8 ברגע שמדונה נהייתה כוכבת ענק, פרסמו המגזינים "פלייבוי" ו"פנטהאוז" צילומי עירום ישנים שלה בשחור־לבן, מהתקופה שבה התפרנסה כמודליסטית של ציירים.

9 ביום הולדתה ה־27 התחתנה מדונה עם השחקן שון פן. לאחר מכן הם כיכבו ביחד בקומדיית ההרפתקאות "הפתעת שנחאי" שהופקה על ידי ג'ורג' הריסון מהביטלס ונקטלה על ידי המבקרים. מדונה זכתה על תפקיד זה בפרס השחקנית הגרועה בטקס פרסי הראזי (האוסקר של הסרטים הגרועים). כעבור ארבע שנים השניים התגרשו. 



10 אומרים שאחרי הגירושים משון פן מדונה יצאה עם ג'ון קנדי ג'וניור, למורת רוחה של אמו. ג'קי קנדי־אונאסיס לא אהבה את ההומאז'ים התכופים של מדונה למרילין מונרו, שהזכירו לה את הרומן הכי מתוקשר של בעלה המנוח.

11 בקיץ 1986 הכניסה מדונה למצעדים נושא חברתי חשוב ושנוי במחלוקת. שיר הפופ המושלם "Papa Don't Preach", מאלבומה השלישי "True Blue", עסק בהריון בגיל הנעורים וסיפר את סיפורה של נערה שמגלה לאביה שהיא בהריון. הנערה בשיר מחליטה ללדת את התינוק, מה שהרגיז את הליברלים, את ארגוני הנשים ואת הכנסייה הקתולית כאחד – כל אחד מסיבותיו הוא.

12 את לא סופרסטאר אמיתית עד שאת לא מסתכסכת עם הוותיקן. ב־1987 האפיפיור יוחנן פאולוס השני קרא לעם האיטלקי להחרים את הופעותיה של מדונה באיטליה במסגרת סיבוב ההופעות העולמי שלה.

13 כמי שגדלה בבית איטלקי קתולי אדוק, הזהות הקתולית תמיד הייתה חלק בלתי נפרד מהפרסונה של מדונה: החל בשם שלה, דרך תכשיטי הצלבים ועד הפרובוקציות האנטי־נוצריות המתפרצות ממנה בכל הזדמנות. את שנות ה־80 היא סגרה בקליפ שהכעיס את הכנסייה במיוחד: "Like a Prayer", שהכיל צלבים בוערים ושבו היא מפתה ישו שחור. השילוב של איקונוגרפיה נוצרית ומיניות הרתיחה את הוותיקן, וגם חברת פפסי ביטלה חוזה קידום מכירות עם הזמרת.



14 אחד הרומנים המפתיעים שלה אירע ב־1990, כשכיכבה לצד וורן בייטי בקומדיית האקשן "דיק טרייסי" המבוססת על קומיקס נושן. כנהוג, מדונה החלה לצאת עם בייטי, המבוגר ממנה ב־20 שנה. הוא הקסים אותה בסיפורים על הוליווד הישנה, וכפי שהיא התוודתה כעבור שנים בתוכניתו של הווארד שטרן: גם היה מאהב נפלא.

15 ה־Blonde Ambition World Tour ב־1990 כלל סימולציה של אוננות שהפכה למיסה קתולית, כולל ויטראז'ים, צלבים ותלבושות כנסייתיות בעיצובו של ז'אן־פול גוטייה. שתי הופעות באיטליה בוטלו בעקבות מחאות הכנסייה.

16 מאז אותו סיבוב הופעות, המיקרופון האלחוטי המוצמד לפניה של הזמרת זכה לכינוי "מיקרופון מדונה". זאת אף על פי שיש הטוענים שג'נט ג'קסון השתמשה בו בהופעות עוד לפניה.

17 בשנת 1990 הוציאה מדונה את להיט ההאוס "ווג" והכניסה למיינסטרים את ה"ווג" – ריקוד פופולרי במועדוני הגייז הניו־יורקיים, שבו דפקו פוזות של כוכבות הוליוודיות ותיקות.



18 הקליפ הכי שערורייתי בקריירה של מדונה הוא של השיר "Justify My Love". מדונה העייפה והמוטרדת נראית בו נכנסת למסדרון של מלון, שם גבר ואישה זרים ומסתוריים מפתים אותה לקיים איתם יחסי מין. הקליפ, שיש בו אזכורים לסאדו־מזוכיזם, מציצנות ודו־מיניות, צונזר ולא שודר ב־MTV, מה שרק גרם לכולם לרצות לראות אותו.

19 בתחילת הניינטיז יצאה מדונה עם הראפר הלבנבן ונילה אייס. זהו אחד הרגעים הנדירים שבהם הזמרת חישבה לא נכון לאן נושבת הרוח.

20 ב־92' הפכה מדונה לאשת עסקים. היא ייסדה את תאגיד המדיה "מאבריק", שבמסגרתו פעלו חברת תקליטים, חברת הפקת סרטים, הוצאת ספרים ועוד. ב־2004 היא עזבה את התאגיד.

21 הספר הראשון שמדונה הוציאה הי.ה ספר הצילומים הארוטיים "סקס" – אלבום תמונות מפואר, אומנותי ושובב, שעל צילומיו היה אחראי צלם האופנה סטיבן מייזל. כיום הוא נחשב ליצירת אומנות פוסט־פמיניסטית ונדון בהרחבה באקדמיה. מאז "סקס" פורץ הדרך הוציאה מדונה עשרה ספרי שולחן קפה נוספים.

22 כמי שחקרה את המיניות שלה לעומק, מדונה כנראה גם הייתה עם בחורות. אומרים שניהלה מערכת יחסים עם אשת חיי הלילה הלסבית ממיאמי אינגריד קסארס. באותה תקופה היו שמועות גם על רומן בין מדונה לבין אקסית של קסארס, הקומיקאית סנדרה ברנרד. בדיעבד האחרונה הכחישה: "לא שכבתי עם מדונה. סתם עבדנו על כולם ויצרנו סערה תקשורתית. היינו חברות".

23 באחת מסצינות הסקס המדוברות ביותר בקולנוע של הניינטיז, במותחן הארוטי "גוף ההוכחות", מדונה החזיקה נר וטפטפה שעווה חמה על גופו של ווילם דפו.

24 ב־1993 הופיעה מדונה לראשונה בישראל. בני עקיבא הפגינו מחוץ לפארק הירקון במחאה על התועבה.



25 ב־1994 התארחה מדונה אצל דיוויד לטרמן, אמרה "פאק" 14 פעמים, הגישה לו את התחתונים שלה וביקשה ממנו להריח אותם. זאת הייתה ההופעה עם הכי הרבה צפצופי צנזורה בהיסטוריה של טוק־שואו גדול באשר הוא.

26 באמצע הניינטיז יצאה מדונה עם הראפר המנוח טופאק שאקור. בסוף הוא נפרד ממנה במכתב שבו הסביר שהסיבה שהוא גומר איתה היא שהיא לבנה.

27 מדונה נכנסה לנעליה של אהובת העם הארגנטיני, אוויטה פרון, בגרסה הקולנועית של המיוזיקל של אנדרו לויד ובר וטים רייס, "אוויטה", שהעביר הבמאי אלן פרקר ("תהילה", "החומה") מהבמה לקולנוע. כמו מדונה עצמה, גם אוויטה עלתה לגדולה מהתחלות צנועות. היא הייתה בת למעמד הפועלים, ונישואיה לקולונל חואן פרון הפכו אותה לגברת הראשונה ולמנהיגה הרוחנית של ארגנטינה, עד למותה מסרטן בגיל 33 בלבד. הסרט היה שיא הקריירה הקולנועית של מדונה, ועל תפקידה בו היא זכתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר.



28 באותה שנה ילדה מדונה את בתה הבכורה, לורדס מריה צ'יקונה ליאון, המכונה "לולה", לבן זוגה באותה תקופה, מדריך הכושר הקובני קרלוס ליאון. מערכת היחסים של מדונה עם אביה של לורדס לא האריכה ימים, אך הם נשארו חברים.

29 בסוף הניינטיז שידכה אשתו של סטינג בין מדונה לבין הבמאי הבריטי העולה גאי ריצ'י, הצעיר ממנה בעשור. השידוך היה מוצלח והשניים התאהבו.

30 באוגוסט 2000 ילדה מדונה בן לריצ'י, והיורש קיבל את השם רוקו ג'ון ריצ'י.

31 בסוף שנת 2000 הפך ריצ'י לבעלה השני של מדונה. הם התחתנו במצודת סקיבו שבסקוטלנד, בחתונה מפוארת שעלתה 1.5 מיליון דולר. מדונה לבשה שמלת כלה לבנה של סטלה מקרטני, שעל פי הדיווחים עלתה 80 אלף דולר.

מדונה וגאי ריצ'י. רויטרס
מדונה וגאי ריצ'י. רויטרס


32 נוסף על הילד המשותף, מדונה וריצ'י מימשו את אהבתם בסרט בשם "סחף חושים" ("Swept Away") – רימייק לסרט איטלקי משנות ה־70. ריצ'י ביים, ומדונה כיכבה לצד השחקן האיטלקי אדריאנו ג'אניני, שאביו, ג'אנקרלו ג'אניני, גילם את אותו תפקיד בסרט המקורי. הסרט נכשל בקופות, הביקורת קטלה ומדונה לעולם לא שיחקה יותר בסרט.

33 מלכת הפופ הנצחית העבירה את השרביט לבריטני ספירס וכריסטינה אגילרה באמצעות נשיקה סימבולית, ויעני סקסית, על במת טקס פרסי MTV של 2003.

34 כשמלחמת המפרץ השנייה עוד הייתה בגדר דיבורים, צילמה מדונה עם הבמאי השוודי יונאס אקרולנד קליפ מחאתי לשיר הנושא של אלבומה התשיעי, "American Life", שבו היא לובשת מדים, רוכבת על טנק וזורקת רימון לעבר כפיל של הנשיא בוש. אבל כשארצות הברית ובריטניה באמת פלשו לעיראק, השתפנה והחליטה לגנוז את הקליפ ברגע האחרון, בטענה שהיא לא רוצה להסתכן ולהעליב מישהו שיפרש אותו שלא כהלכה. הקליפ, לדבריה, היה אמור לשאת מסר אנטי־מלחמתי כללי ולא מסר ספציפי נגד המלחמה בעיראק. בסופו של דבר, היא הוציאה קליפ חלופי ומרוכך בהרבה, אך גרסת הבמאי, המלאה תוכן מלחמתי קשה, דלפה כמובן.



35 ב־2003 הפכה מדונה גם לסופרת ילדים. ספר הילדים הראשון שלה, "The English Roses", מספר על ארבע תלמידות בית ספר לונדוניות והניב, כמובן, שורה של ספרי המשך. ספרי "השושנים האנגליות" יצאו גם בתרגום לעברית.

36 עוד בשנות ה־90 החלה מדונה להתוודע לתורת הקבלה ולתרום מכספה למרכזים ללימודי קבלה ברחבי העולם. משיכתה לתחום הגיעה לשיא ב־2004, כשאימצה את השם היהודי הכשר אסתר.

37 לאסתר, זה לא מפתיע, רומן ארוך עם ישראל. מה גם שהמנהל שלה, גיא עוזרי, נולד בירושלים. במשך השנים היא אכלה עם ציפי לבני במסעדת "סטפן בראון" בתל אביב, ביקרה בקברו של האר"י הקדוש, הצטלמה עם פרס ועם ביבי (בהזדמנויות שונות) והדליקה נרות שבת עם שרה נתניהו.

38 בראיון בתוכנית האירוח הבריטית של מייקל פרקינסון ב־2005, פתאום שמנו לב לשינוי מוזר מאוד אצל מדונה: היא התחילה לדבר במבטא בריטי!

39 באותה שנה חוותה מדונה נפילה גדולה: בזמן רכיבה על סוס היא הושלכה ממנו ושברה לא מעט עצמות בגופה.

40 לבה של מדונה יוצא אל ילדי מזרח אפריקה. ב־2006 היא ייסדה את עמותת "Raising Malawi" המסייעת ליתומים במלאווי, ועל הדרך החליטה לאמץ ילד מקומי, דיוויד בנדה שמו.

41 במהלך ה־Confessions Tour הציגה מדונה צליבה על הבמה: היא שרה כשהיא מחוברת לצלב ענק ונזר קוצים על ראשה. היא כמובן עשתה זאת גם בהופעה ברומא, מה שמיד גרם לוותיקן לזעוק כי מדובר בחילול הקודש. שנתיים מאוחר יותר, במהלך הופעה נוספת ברומא, היא הקדישה לאפיפיור את להיטה "Like a Virgin" .



42 מדונה וגאי ריצ'י התגרשו ב־2008. לא היה קל. לא להם ולא לנו.

43 כדי לעודד את עצמה לאחר גירושיה אימצה מדונה ילדה חמודה ממלאווי ששמה מרסי ג'יימס.

44 ב־2008 ביימה מדונה את סרט הקולנוע הראשון שלה, הקומדיה הבריטית "Filth and Wisdom", בכיכובו של יוג'ין הוץ, סולן להקת הפאנק הצוענית הניו־יורקית (שהייתה פעם גם קצת ישראלית) "גוגול בורדלו". הסרט קיבל ביקורות איומות. שלוש שנים מאוחר יותר היא ביימה סרט נוסף: דרמה היסטורית רומנטית בשם ".W.E", המשחזרת את סיפור אהבתם של מלך אנגליה אדוארד השמיני והאמריקאית הגרושה וליס סימפסון, שלמענה ויתר על כס המלכות. הוא לא זכה לביקורות טובות יותר מקודמו.

45 מדונה צורפה להיכל התהילה של הרוק'נרול ב־2008. היא לא הופיעה בטקס וביקשה מלהקת הסטוג'ס של איגי פופ שיבצעו במקומה את שיריה "Burning Up" ו־"Ray of Light".

46 ב־2009 כל העולם דיבר על הזרועות המפחידות של מדונה. תמונות חשפו שיש לה זרועות שריריות ומשורגות ורידים, ללא טיפת שומן. מומחים טענו שהיא מתאמנת יותר מדי ולא מקפידה על תזונה מאוזנת, ופסקו שזרועותיה אינן מעידות על בריאות – לא פיזית ולא נפשית.

47 בפברואר 2012 כבשה מחדש מדונה את מקומה באור הזרקורים, עם תפאורה בסגנון מצרים פינת יוון העתיקה, אורחים מפורסמים (אבל מפורסמים פחות ממנה) – מלולייני סירק דה סוליי ועד .M.I.A – ומחרוזת להיטי עבר. הכל חבר יחד לכדי מופע מחצית הסופרבול הנצפה ביותר בהיסטוריה עד לאותה שנה.



48 את אלבום האולפן ה־12 שלה, "MDNA", קידמה מדונה בסיבוב הופעות עולמי שנפתח, אתם ודאי זוכרים, באצטדיון רמת גן. מעולם לא ראתה רמת גן דבר כזה!

49 במהלך מבצע צוק איתן יצאה מדונה נגד ישראל ברשתות החברתיות, כשפרסמה את תמונת הנער הפלסטיני הנרצח מוחמד אבו ח'דיר. אל התמונה צורף מסר של שלום. אחר כך היא העלתה תמונה נוספת, הפעם של שלושת הנערים הישראלים שנחטפו בגוש עציון ונרצחו, עם אותו מסר.

50 מדונה הפכה לזמרת חתונות כששרה את "Open Your Heart" בטקס הגראמי ה־56, בזמן שעל הבמה קווין לטיפה חיתנה בשידור חי 33 זוגות גייז וסטרייטים.

51 ב־2015 נרשמה מדונה ב"ספר השיאים של גינס" כזמרת הנמכרת ביותר בהיסטוריה. על פי הספר, עד לאותו רגע היא מכרה 335 מיליון יחידות מהאלבומים והסינגלים שלה.

52 באותה שנה הוציאה מדונה את אלבומה ה־13 והאחרון עד כה, "Rebel Heart", שבו התארחו אורחים מגוונים - מניקי מינאז' ועד מייק טייסון. אך אפילו שיר דאנס שנשא את הכותרת "Bitch I'm Madonna" לא נהיה להיט.



53 ב־2016, אחרי מאבק משפטי ארוך, הפסידה מדונה את המשמורת על בנה רוקו - שהעדיף להישאר בלונדון עם אביו גאי ריצ'י, אשתו (הדוגמנית ג'קי איינסלי) ושלושת ילדיהם הקטנים, ולא לחזור לגור עם אמו בניו יורק.

54 כדי להתנחם, מדונה אימצה זוג תאומות בנות 4 ממלאווי בשם אסתר וסטלה.

55 לאחרונה עברו מדונה וילדיה להתגורר בארמון מהמאה ה־18 בליסבון, פורטוגל, על מנת לתמוך בקריירת הכדורגל של בנה המאומץ בן ה־12, דיוויד.

56 את יום הולדתה ה־59, שחל לפני שנה בדיוק, חגגה מדונה באיטליה. משם העלתה הזמרת לאינסטגרם תמונה משפחתית עולצת. כל ששת ילדיה: לורדס (שהייתה אז בת 20), רוקו ריצ'י (שהיה בן 17 ובדיוק השלים עם אמו), דיוויד ומרסי (11) והתאומות אסתר וסטלה (4).

57 בחודש שעבר פרסם המגזין "פורבס" כי הונה של מדונה מוערך ב־590 מיליון דולר, מה שמציב אותה במקום ה־26 ברשימת הנשים האמריקאיות העשירות ביותר שעשו את ההון שלהן בעצמן.

58 את יום הולדתה ה־60 תחגוג מדונה באירוע התרמה מקוון למען עמותת "Raising Malawi" שייסדה. הזמרת עצמה אימצה כאמור ארבעה ילדים משם ואינה מפסיקה להשקיע מזמנה, ממרצה ומכספה כדי לסייע לילדי המדינה הנזקקים. 



59 לכבוד יום הולדתה, גם תמונתה מתנוססת על שער גיליון אוגוסט של המהדורה האיטלקית של "ווג", שצולם באחוזתה החדשה בפורטוגל. בין דפי העיתון ניתן לראות עוד תמונות משגעות שלה, רצה עם ילדיה המאומצים ברחבי המדשאות המטופחות של האחוזה.

60 לאחרונה הודיעה מדונה כי תוציא השנה אלבום חדש. אלבום זה יהיה ה־14 במספר בקריירה הארוכה שלה.