להגיע לצפת מבחינתו של קובי אפללו זה כמעט כמו לחזור הביתה. הזמר והמוזיקאי, שבשנים האחרונות מתגורר במרכז הארץ, גדל במושב חוסן ובמעלות, לא רחוק מעיר המקובלים. עכשיו הוא נרגש לשוב אל נופי ילדותו, כשיופיע השבוע בפסטיבל הכלייזמרים הוותיק בצפת (14־16 באוגוסט), המציין את שנתו ה־31. כשהוא מתעלם מהעיר המתחרדת ומהקולות הגזעניים הנשמעים מפיו של רב העיר, שמואל אליהו, ואחרים, אפללו רואה בצפת עיר מתפתחת ששומרת על האותנטיות שלה. "זאת עירו של האר"י הקדוש, רבי יוסף קארו - עורך 'שולחן ערוך'. כל האזור רוחש רוחניות ומשופע בקברי צדיקים: מרבי שמעון בר יוחאי, שמעיה ואבטליון, אסתר ומרדכי ועוד. זו פיסת היסטוריה יהודית מדהימה", הוא אומר.



בערב הראשון לפסטיבל (14 באוגוסט, שלישי, 23:00) יארח אפללו בהופעתו את הזמר דוד ד'אור, והם יבצעו מהרפרטואר של שניהם: "שמור על העולם ילד", "ים הרחמים" ועוד שירי נשמה. "זו אינה הפעם הראשונה שבה אנחנו מופיעים יחד", הוא אומר. "אני מאוד אוהב את דוד, זה כבוד לשיר איתו ולצדו. הוא אמן עם 30 שנות קריירה. למדתי ממנו הרבה, ותמיד היה בינינו חיבור עם הפנימיות היהודית שלנו", הוא מפרגן.





תחת הטייטל "אין כמו צפת בלילות", בניהולו האמנותי של אייל שילוח, מחדש השנה פסטיבל הכלייזמרים הבינלאומי את פניו, ולצד כלייזמרים מסורתיים ומוזיקה יהודית ממזרח אירופה, יתקיימו הופעות מעולמות מוזיקליים אחרים, ובהם מוזיקת נשמה, ג'אז, מוזיקה צוענית, שירי נשמה ועוד בהשתתפות יהודה פוליקר, עמיר בניון, מירל רזניק ומוסא ברלין, "בייגעלע ארקעסטרא" ועוד.



"אני מתחבר לכל סוגי המוזיקה השורשית והחסידית", אומר אפללו. "לא אחת שיתפתי פעולה בערבי מוזיקה עם נופך יהודי. אני אוהב לחבק כל מה שקשור וקרוב לשורש היהודי. כילד, ביקשתי מאמא לראות שוב ושוב את 'טוביה החולב' עם חיים טופול. אני מתרגש מהמוזיקה היהודית עם הקלרנית והכינור. בראש השנה האחרון, התפללתי בבית כנסת אשכנזי ולקחתי גם חלק בערבי חב"ד. אני מאד מחובר לרבי מליובאוויטש".



אתה גם מתחזק?
"מה זה קשור לדת ולדתיים? אני חווה את היהדות כחגיגה יפה, לא כקונפליקט. אצלנו במשפחה שמו דגש על חגים וסעודות שבת טעימות, שרו ניגונים מסביב לשולחן וחילקו סוכריות בבית כנסת. מצד אבי, דוד אפללו, אני ממוצא מרוקאי. אמי, אריאלה נשיא, היא מפורטוגל, נצר למשפחת דונה גרציה נשיא, מאנוסי פורטוגל, שהייתה האישה העשירה בעולם".




אפללו (41), מנעים את חיינו יותר מעשור עם להיטיו "מה שהלב שלי בחר", "מכתב לאחי", "ים הרחמים", "שיר געגועים" ועוד, מתוך ארבעת אלבומיו שזכו לזהב ולפלטינה. בקרוב ייצא אלבומו החמישי. "אני אוהב שירים וטקסטים המעניקים יחס של קדושה למילה הכתובה", הוא אומר. "בעידן הגלובליזציה, כשכולם מתלבשים, אוכלים וצופים אותו הדבר, כל שנותר הוא השפה העברית שמייחדת אותנו. הכל שזור בה, כולל התפילות והמנהגים".

ועכשיו קובע חוק הלאום שהעברית היא השפה הרשמית היחידה.
"ככה הבנתי, אבל אני ממש לא מעורה. אבא שלי מופתע שאני לא מבין על מה הוא מדבר. אני אומר לו 'אבא, אני עובד בערבים, לא יושב מול החדשות בטלוויזיה'".

ומה עם שירי מחאה בעברית?
"בשביל מה? הרי ממילא לא ישדרו את זה. העורכים המוזיקליים והקהל דורשים: 'תביאו את הלהיט הבא', 'שירים לצ'ייסר'. לא כולם, כמובן. אני מרגיש טוב ונכון לשיר ולבצע שירים עם יחס עמוק לטקסט. למשל, בשיר חדש מהאלבום שבדרך, אני כותב את המטפורה 'צונח למעלה'. יכולתי לכתוב 'נופל לאהבה', כי זה מה שקורה לך כשאתה מתאהב. אתה מרפה את כל ההגנות, צונח ומוסר את לבך, אבל למעלה".

ואם זאת אהבה, אז לא רק בשירים. כידוע, הלב שלו בחר באמילי מגנאג'י, אשתו בשנתיים וחצי האחרונות, והשניים הורים לאריאל בת השנה ושמונה חודשים. "היינו זוג והיא הפכה אותנו למשפחה", אומר אפללו. "זו אחריות ואהבה גדולה. האבהות פותחת את הלב, נוגעת בכל קשת הרגשות האנושיים, משפיעה על הכל ומביאה את היצירה למקומות גבוהים".

איזה שיר אתה שר לה לפני השינה?
"אני אבא שותף ופעיל בהאכלות, באמבטיות ובהחלפת טיטולים, אבל ההשכבות - הן של אשתי. אריאל אוהבת שאמא שרה לה. יותר מכל היא אוהבת שירים של עוזי חיטמן ואת אלבום הילדים של חווה אלברשטיין. אני לא נעלב. אני מופתע ושמח שהבת שלי אוהבת את שירי הילדים של פעם".

***

בנוסף לאפללו, בסמטאות צפת תופיע גם להקת "רבע לאפריקה". "אנחנו רואים את עצמנו כדור החדש של הכלייזמרים, זה מתבטא בדומיננטיות של כלי הנשיפה ובשימוש בכלים עתיקים. זו מוזיקה עם אלמנטים של ג'אז, Fאנק ומקצבים צפון־אפריקאיים. כמה מהשירים המצליחים שלנו לקוחים מהמקורות, ובהם 'גם כי אלך', שיר הנושא לסדרת הטלוויזיה 'כיפת ברזל'", אומר מנהיג הלהקה יקיר ששון. כמו אפללו, גם הזמרת הדתייה נרקיס, שתופיע שם, מחוברת לעיר צפת. "צפת היא המקום שבו התחזקתי רוחנית. אני שמחה לסגור מעגל ולהגיע לפסטיבל. האלבום שלי מושתת על החיבור ליהדות ולמסורת. 'ענני' שאשיר בהופעתי, לקוח מתוך ליקוטי התפילות של ר' שלום קרח, שכתב שירה יהודית עמוקה וחשופה", אומרת נרקיס.