השנה: 2011. המחאה החברתית מתפרצת כמו לבה מהר געש והופכת לשיחת היום במדינה, כשאלפי ישראלים עוקרים מביתם ועוברים להתגורר באוהלים, כאות מחאה על המצב הכלכלי בארץ. אחד מהם היה ארז דסקל, שחקן, מחנך, אמן מילים, יוצר וזמר, אחד מפעילי המחאה היותר אקטיביסטיים, שבתום תקופת מחאת האוהלים היה ממייסדי מסעדת "בר־קיימא", הקואופרטיב הטבעוני התל־אביבי הראשון.



בניגוד למרבית המוחים שחזרו הביתה עם תום המחאה, דסקל בחר בנתיב קצת שונה. "משהו השתנה בי בעקבות המחאה", הוא מספר. "פתאום עלה לי רעיון לעבור להתגורר בקרוואן. מובן שלא מימשתי את זה, כי החיים לא אפשרו לי, אבל לפני שנה וחצי, אחרי שנפרדתי מהחברה שלי, החלטתי ללכת על זה ואני מאושר עם ההחלטה".





את הקרוואן בנה דסקל (36) במו ידיו, ובעודו מתרגל לאורח החיים הבלתי שגרתי הזה, הוא משקיע באהבתו הגדולה, המוזיקה, כשהוא מופיע ברחבי הארץ על במות, ברחובות ובשווקים, ואף בבתי האנשים שאליהם הוא מגיע עם הקרוואן. "נוח לי בקרוואן", הוא מודה ומתוודה, "אני לא צריך לדאוג למקום לינה במקומות מרוחקים שבהם אני מופיע. אני חוסך שכר דירה וחי את החיים שמתאימים לי כרגע. אני לא יודע אם אחיה כל החיים בקרוואן, אבל נכון לעכשיו, זהו אורח החיים שאני מעוניין בו".



ב־2015 שחרר דסקל את אלבום הבכורה שלו, "חדירה לפרטיות", ובימים אלו, שלוש שנים אחרי, הוא משיק אלבום שני, "חול", שלדבריו "מתון מקודמו".





במה הוא יותר מתון?


"האלבום החדש פחות נוזף ומאשים. הוא יותר מכיל, רגיש ומבין. הוא מביא לידי ביטוי את אורח החיים האישי, החברתי והפוליטי שלי. השם 'חול' נולד כשישבתי עם המעצב על הפינישים האחרונים של העטיפה, והשם הזה נזרק והתאים לי להווי שבאלבום".



במקביל לצאת האלבום, עובד דסקל על סרט תיעודי שילווה את העבודה על האלבום ואת החיים בקרוואן. "חשוב לציין שאת המסע הזה אני לא עובר לבד, אלא עם חברי להקתי, שהם שותפים מלאים למסע: נמרוד גלבוע (גיטרה), אדם מילינר (בס) - שאיתו הפקתי מוזיקלית את האלבום עצמאית - דני בליך, אמיר פנחסי (תופים) וסיון דהן (קלידים)", הוא אומר.



עד כמה היית מגדיר את עצמך מיינסטרים?
"אני לא יכול לדעת או להגדיר כי המיינסטרים משתנה, ויש כל כך הרבה ז'אנרים שקרויים היום מיינסטרים".





אתה מאמין שהיום יוצרים עצמאיים תלויים ברדיו?
"בימים של עידן היוטיוב והרשתות החברתיות, יש פחות תלות בגוף תקשורת כזה או אחר, ורוב השירים שהרדיו מגלה יוצרים קודם כל הדים ברשת. לפעמים זה הפוך, אבל אני לא חושב שיש תלות רבה מדי".



אתה מרגיש שמשהו השתנה במדינה מאז המחאה החברתית של 2011?
"בטח. היו המון שינויים, גם לטובה וגם לרעה. לדוגמה, בזכות המחאה יש היום יותר קולות נגד הכיבוש, יותר קולות על המצב הכלכלי, וגם בנושא היחס לקהילת הלהט"ב. מצד שני, יש דברים שעדיין זקוקים לשינוי, אבל בסך הכל אני חושב שהמחאה הכתה גלים רצויים". ד



ארז דסקל – השקת האלבום "חול", 15 באוגוסט, יום רביעי, 22:00, תיאטרון תמונע, תל אביב, אורח: נדב אזולאי