"עפיפונים/ עפים עפים/ הם עפים/ אל שמיים בוערים/ השדות מחכים לגשם/ שישקיט את השריפה/ ילדים מסתכלים אל עבר/ הגדר הארוכה/ ציפורים עפות למעלה/ מסתובבות לאט/ מנסות להמשיך הלאה/ אל דרך חדשה/ אל דרך בה השקט/ זורם אל הנהר".  אלה מילות "עפיפונים", שיר ביכורים שכתבה והלחינה היוצרת והזמרת הצעירה עמית הלוי, הממחישות היטב את המציאות השחורה של עפיפוני ובלוני התבערה שהפכו לכלי נשק. "כבר יותר מ־100 ימים מה שהיה משחק ילדים, הופך לכלי נשק מסוכן. יותר מ־100 ימים תמימותם של ילדים, משני צדי הגדר, אבדה. הלוואי שיחזרו הזמנים שבהם עפיפון ישוב להיות רק משחק ילדים", מתמצתת הלוי את המסר של השיר שלה, שצבר, נכון לרגע כתיבת שורות אלו, כ־20 אלף צפיות ביוטיוב.



איך נולד השיר?
"דמיינתי את עצמי כציפור שחגה בשמיים, צופה מלמעלה בהתרחשויות בכל מה שקורה משני צדי הגדר, ושואלת איך כלי שהיה פעם משחק ילדים, הופך לכלי נשק מסוכן? זה מצב בלתי אפשרי, והרגשתי צורך עז לבטא את המצוקה הזאת בשיר".



הלוי (19) נולדה וגדלה במושבה כנרת בעמק הירדן. הרומן שלה עם המוזיקה החל מגיל צעיר מאוד. "כיוון שגדלתי בבית מוזיקלי לאחים שהם מוזיקאים, רציתי, באופן טבעי, ללמוד מוזיקה", היא אומרת. "בהתחלה רציתי ללמוד לנגן על נבל, אבל הוריי אמרו שזה יותר מדי מסובך לילדה קטנה, אז התחלתי ללמוד מוזיקה קלאסית על פסנתר. משם דברים התגלגלו. השתתפתי בפסטיבלים וקונצרטים בארץ ובחו"ל, והבנתי שזה הייעוד שלי".





עוד בנעוריה השתתפה הלוי בפסטיבל הבינלאומי למוזיקה בפרוג'יה, איטליה. ב־2015 זכתה במלגת לימודים של קרן התרבות אמריקה־ישראל, וסיימה את לימודיה בתיכון לאמנויות תלמה ילין כזמרת ופסנתרנית. בגיל 16 כתבה את שירה הראשון, ומאז המגירה התמלאה בעשרות שירים פרי עטה. "השאיפה הגדולה שלי היא לא ליצור שירים לעצמי, אלא להפיץ אותם לכמה שיותר אנשים ולגרום לאנשים לאהוב ולהתחבר למוזיקה שלי", היא אומרת. "הקלטתי כמה שירים, אבל 'עפיפונים' הוא הראשון שיצא באופן רשמי".



לפרנסתה, מנגנת הלוי כפסנתרנית בבתי מלון בתל אביב, ומתחילה את שנתה השנייה כסטודנטית בבית הספר למוזיקה רימון. "עברתי לתל אביב", היא מספרת, "אבל אני לא מרגישה שוני, כי הלב שלי עדיין בעמק הירדן וגם העיר קוסמת לי. אני נהנית משני העולמות".



עד כמה הילדות והנעורים בכנרת השפיעו על היצירה שלך?
"אני חושבת שקיבלתי משם את השקט שהוא השראה גדולה עבורי. אבל גם הרעש של העיר משפיע עלי".



אילו תגובות קיבלת על "עפיפונים"?
"קיבלתי המון תגובות מרגשות משני צדי הגדר, גם מתושבי רצועת עזה. בקרוב אני מתכננת להופיע ביישובי עוטף עזה והדרום”.



יש פתרון לדעתך?
"אני לא חושבת שיש פתרון אחד. אני חושבת שצריך להקשיב למצוקה של שני הצדדים, להבין אותם ולפתור את המצב בצורה שכולם יהיו מרוצים. צריך לשאוף ולקוות למצב טוב יותר. שינוי הוא דבר שמצריך מחשבה וזמן. אני מקווה ששילוב של שניהם, עם רצון משני צדי הגדר, יוביל לפתרון המצב".