בימינו, אמנים מבצעים יכולים לראות רווח נאה מאוד מהקלטת להיטים בביצועם, בעקבות צפיות ויראליות ביוטיוב, ביצוע שירים בקריוקי והשמעת שירים ברדיו ובטלוויזיה. אומנם להצלחת שיר יש לא מעט פרמטרים - הטקסט, הלחן, העיבוד והביצוע - אך לא פעם הפרמטר האחרון מתעלה על שלושת הפרמטרים הראשונים; ישנם מבצעים שבביצועם הופכים את השיר ללהיט, ואילו היה מבוצע על ידי אמן אחר, לא בטוח כי השיר היה מצליח כל כך. חשוב להדגיש כי ההגדרה ל"מבצע" אינה פירושה רק הזמר או הזמרת ששרים בהקלטה, אלא גם חבורת הנגנים המתועדים בהקלטה.
אלא שחוק זכויות מבצעים ומשדרים שנחקק בכנסת בשנת 1984, ונועד להבטיח את זכויותיהם של האמנים המבצעים, אינו מאפשר להם לקבל תמלוגים עבור יצירות שבוצעו לפני חקיקתו. לפי החוק, כל המשמיע או מציג לציבור מוזיקה ישראלית או קטעים אורקוליים שהוקלטו אחרי יולי 1984 בהשתתפות אמנים מבצעים ישראלים (שחקנים, זמרים, רקדנים, מוזיקאים וכו') חייב לשלם תמלוגים לארגון היציג של בעלי זכויות המבצעים.
הארגון היציג המטפל בגבייה זו הוקם במשותף על ידי עמותת "עילם", הגוף המגן על זכויות המבצעים של המוזיקאים הישראלים, וארגון "אשכולות", המגן על זכויות האמנים והמבצעים פרט למוזיקאים, והוא גובה תמלוגים מכל מי שמשמיע או מציג את ביצועיהם של האמנים המבצעים לציבור. אלא שלפי החוק, כאמור, כל שיר או יצירה שבוצעו והוקלטו לפני שנת 1984 אינם מוגנים על פי החוק, וממילא כל המשתמש בהם אינו חייב לשלם למבצעים תמלוגים על השמעות ברדיו, בטלוויזיה או באמצעי כלשהו.
כך למשל, כל שידור או השמעה פומבית של השירים שהקליט אריק איינשטיין לפני 1984 לא מזכים אותו או את מנהלי עיזבונו בתמלוגים על השמעות שיריו (ובהם "אני ואתה", "עטור מצחך", "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר", "אמא אדמה" ועוד), שלא לדבר על הקלטות שבהן השתתף בהרכבים כמו החלונות הגבוהים או שלישיית גשר הירקון.
זאת ועוד, אמנים כמו יהורם גאון, יהודית רביץ, נורית גלרון, שלום חנוך, מיקי גבריאלוב, צמד הדודאים, זהר ארגוב, אהובה עוזרי, צלילי הכרם, צלילי העוד, ג'ו עמר, חוה אלברשטיין, כוורת, בנזין, תיסלם, אבנר גדסי, חיים משה, שימי תבורי ורבים וטובים נוספים - אינם מקבלים כלל תמלוגים על שירים שהקליטו לפני שנת 1984, כשלחלקם דווקא שנים אלו היו שנות הזהב הפוריות בקריירה. חשוב להדגיש כי אין מדובר בזכויות יוצרים על השירים (מילים, לחן ועיבוד), שכן מזכות את האמנים בתמלוגים עוד מקום המדינה בחסות אקו"ם, אלא בתמלוגים לאמנים מבצעים בלבד.
בעת האחרונה יצאה עמותת "עילם" למאבק במטרה להביא לשינוי החוק, שרבים מהאמנים המבצעים כלל אינם מודעים לקיומו. "זה פשוט לא הגיוני שאמנים מבצעים לא מקבלים את הזכות הראויה להם", אומר אושיק לוי, ממנהלי ארגון "אשכולות". "זה לא נתפס שעל שירים שהקלטתי כמו 'חוזה לך ברח', 'בלדה לשוטר' או 'יונתן סע הביתה' אני לא מקבל תמלוגים. מפני שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא לתת לאמנים המבצעים גרוש, אנחנו מקזזים מההכנסות שהם מקבלים על שירים שהקליטו אחרי 1984 ומעבירים להם לשירים שהם ביצעו מלפני 1984 לפי כמות השמעות הרדיו. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות, אבל תחשוב שאם החוק היה מאפשר לנו ללקט תמלוגים עבורם על שירים משנות ה־50, ה־60 וה־70, התמלוגים היו פי שניים ואף יותר. קח אמנים ותיקים כמו ישראל יצחקי (זמר פופולרי משנות ה־50 - ד"פ) או אפילו גבי שושן ז"ל, שרוב הקריירה שלהם הייתה לפני 1984; אילו היו מקבלים תמלוגים הוגנים, היו יכולים לנשום קצת לרווחה מבחינה כלכלית. המצב הזה הוא בושה וחרפה".