ב-12 באפריל 2005 נפטר הפזמונאי המוערך והאהוב, אהוד מנור. מאז, הפכה הנצחתו למפעל חייה של אלמנתו עפרה פוקס, המתגוררת כיום בתל אביב. "הגענו כבר ל-30 רחובות על שמו", היא אומרת בגאווה. "הוציאו בול על שמו וגם מטבע. יש גן על שמו בהרצליה פיתוח ותאטרון על שמו ברמת גן. בשבילי, כאשת תאטרון, לראות הזמנה להצגה בתאטרון על שם אהוד מנור, זה אושר עילאי".



נשמע שאת מרוצה ממפעל ההנצחה שלו.
"כן ולא. בתל אביב – שבה הוא התגורר - אישרו רחוב על שמו, אבל עדיין לא מצאו את הרחוב עצמו. אני מאמינה ומקווה שזה יקרה בקרוב. אני מבטיחה לך שזו לא תהיה סמטה. דווקא בבנימינה, שם הוא גדל ויצר, לא טרחו להנציח אותו כראוי. עשו כיכרות עם קטעי שירה ולמטה כתבו בקטן: 'כתב אהוד מנור'. אני שואלת אותך: זה רציני? הכיכרות מאוד יפים אבל זה לא מספיק. ככה מנציחים אדם שמזוהה עם בנימינה יותר מכל תושב אחר שם?".



למה זה לא קורה?
"אני לא יודעת. הבטיחו לי משכן על שמו בבנימינה. הסכמתי לתרום את הפסנתר שלו, אבל בסוף זה לא קרה. בכל פעם מתחלף ראש המועצה ולא מנציחים. זה כנראה עניין של תקציבים".



"זה שלא מנציחים מילא, אבל יש מקומות שהנציחו ומחקו את ההנצחה, כמו רשת ג'. היה אולפן אהוד מנור ברשת ג'. ברגע שהגיע המנהל החדש של תאגיד 'כאן' הוא הוריד את זה. זה מאוד מקומם אותי. זה כואב לי ברמות שאתה לא יכול להאמין".



עפרה פוקס. "תושבי בנימינה צריכים להגיד לאהוד תודה". צילום: משה שי, פלאש 90



"געגוע בלתי פוסק"


פוקס, שמנהלת את עזבונו של בעלה, אומרת כי מדובר בעבודה במשרה מלאה. "כל הזמן אני מקבלת פניות של אנשים שרוצים לעשות ערב לזכרו. אם זה בתי ספר אני מסכימה בשמחה. אם מדובר בעניין מסחרי אני בודקת את זה לעומק. שיהיה מכובד. שיהיה מסודר".



איך את מסבירה את הצמא של האנשים לשירים שלו?
"הוא היה יוצר גדול והוא כתב בצורה רעננה וצעירה. השירים שלו נצחיים. זו הסיבה שגם 13 שנה אחרי מותו הוא במקום הראשון בהשמעות ברדיו. הוא כתב שירים אישיים שכל אחד מתחבר אליהם".



הוא כתב מה שנקרא שירי ארץ ישראל הישנה והטובה. פחות שירי מחאה.
"אם בשירי מחאה אתה מתכוון בצעקות על כמה שהארץ מושחתת זה לא אהוד. הוא כתב שירי מחאה שקטים כמו 'אין לי ארץ אחרת' ו'הביתה'. הוא לא האמין בצעקות".



אם הוא היה חי היום, מה הוא היה חושב על המדינה?
"שאלה טובה. אהוד היה איש מאוד אופטימי מטבעו, אבל אני מניחה שלאור מה שקורה במדינה שלנו הוא היה מאוד מיואש. הפחד הכי גדול שלו היה שהילדים שלו יעזבו את הארץ. הוא הצליח, הם לא עזבו, אבל להגיד לך שהוא מאושר ממה שקורה פה ביחס לזכויות אדם? לא. הוא היה הומני ואהב אנשים. הוא לא רצה שיהיה רע לאף אחד".



למה את הכי מתגעגעת בו?
"הו, זה געגוע בלתי פוסק. אני מתגעגעת לכישרון העצום שלו. לאהוד לא הייתה תכנית להיות פזמונאי. הוא כתב כמה קטעים על בנימינה לפני שהוא פגש אותי. ביקשתי ממנו שיכתוב לי שיר, וזה היה השיר הראשון שלו: 'האור בעיניך'. בחמש השנים האחרונות שלו היה לנו מופע ביחד. הוא שר שני שירים. למרות שלא היה לו קול של זמר הקהל קיבל אותו מאוד יפה".



איזה שיר שלו את הכי אוהבת?
"גשם אחרון, על אח שלו. יאיר רוזנבלום כתב והוא הלחין. זה שיר קורע ברמות שאי אפשר לעמוד בפניו".



מופע המחווה לאהוד מנור ייערך ב-7-9 בפברואר במלון פסטורל בכפר בלום במסגרת סוף שבוע "שביל ישראל" שבו ייערכו הופעות של יהורם גאון וערב מחווה ליוסי בנאי. אנסמבל גלעד אפרת יבצעו את מיטב השירים של מנור בסגנון מיוחד. "את אנסמבל גלעד אפרת פגשתי בבית אב"י חי בירושלים", היא מספרת. "מיד הבחנתי שיש בהם משהו מדליק. הם לא הלכו רחוק מהעיבודים המקוריים, אבל זה מאוד צעיר".



אהוד מנור. "לא האמין בצעקות". צילום: אריק סולטן



מתאגיד "כאן" נמסר בתגובה: "אולפני רשות השידור שנסגרה, אינם קיימים עוד. האולפנים בתאגיד חדשים וזמניים ועדיין לא ניתנו להם שמות, כך שלא שונה דבר. עם המעבר לאולפני הקבע בירושלים יקבעו נהלים לנושא שמות האולפנים והנצחת אושיות התרבות המרכזיות של ישראל, בדרכים מגוונות. אין ספק שיונצח גם שמו של אהוד מנור, איש קול ישראל ומחשובי היוצרים בזמר העברי לתולדותיו. אנו מצויים בקשר ישיר עם עפרה פוקס, שאף נפגשה עם הגורמים הרלוונטיים כאן ומקיימת עימם שיח בעניין".



תגובת עיריית תל אביב ומועצת בנימינה תובא כשתתקבל. 



המופע "אין לי ארץ אחרת – מחווה לאהוד מנור" עם אנסמבל גלעד אפרת יעלה במסגרת סוף שבוע "שביל ישראל" שיתקיים במלון פסטורל בכפר בלום ב-7-9 בפברואר.