בעוד הארץ נכנסת למחול השדים של בחירות 2015, והשסעים שוב נפערים לרווחה, מגיע עוד שסע מכיוון לא צפוי: משרד החינוך החליט שתלמידי ישראל לא יצאו יותר לטיולים שנתיים. בתגובה פתחו התלמידים בהשבתות ומחאות. 



בקטן, בלי שאף אחד כמעט שם לב, נכלל בגזירה ה"גדולה" עוד סעיף: התלמידים לא יצאו גם להצגות בליווי מורים. רוע הגזירה הנ"ל תגרום נזק כלכלי אדיר לתיאטראות, הבונים בסעיפי ההכנסות על כרטיסים שנקנים במרוכז על ידי בתי הספר.

נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, לא טמן ידו בצלחת וכתב מכתב חריף ביותר ליו"ר ארגון המורים, רן ארז, שתוכנו הגיע לידי מעריב: "החלטתך הנ"ל מהווה פגיעה חמורה במוסדות התרבות והאמנות בארץ, לאור העובדה כי היא מחייבת מיום 11.1.15, ללא כל מתן הודעה בזמן סביר לביטול השתתפות תלמידי בתי הספר בהצגות, ולמתן אפשרות למוסדנו להתארגן ולמצוא פתרון חלופי, אלא לבטל הצגות, מה שיגרום להפסדים כספיים גדולים, ולהפרת התחייבויות חוזיות שנחתמו בין מוסדנו לבתי הספר. במכתבך החרגת ביקור תלמידים במוזיאון יד ושם ונסיעת משלחות לפולין. אני תמה לגבי החלטתך זו. במה שונה ביקור במוזיאון יד ושם מצפיית תלמידים בהצגה 'גטו', העוסקת בחיי גטו וילנה בזמן השואה? כמו גם ההצגה 'הכיתה שלנו', העוסקת ביחסי יהודים־פולנים, ומהווה הכנה לבני הנוער לקראת ביקורם בפולין".

עוד כותב סמל לרן ארז: "אני פונה אליך בבקשה להחריג מהחלטתך כל הסכם שכבר נחתם עם בתי הספר ויש לכבדו. תיאטרון הקאמרי, ובפרט בתי הספר, עלולים להינזק כלכלית, ואנו מתכוונים לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כדי למנוע פגיעה זו. הגיע הזמן להפסיק להשתמש בתלמידי ישראל כבני ערובה במאבקים של ארגון המורים".

"במה שונה ביקור במוזיאון יד ושם מצפיית תלמידים בהצגה 'גטו'? סמל
בראיון עם סמל הוא מבטא דאגה רבה, אך נמנע מלהשתלח בארגון המורים, שהוא, אחרי הכול, אחד ממפרנסיו. 
מהי בדיוק החלטת ארגון המורים, ואיך היא בדיוק פוגעת בתיאטראות?
"ההחלטה של ארגון המורים היא שלא מביאים תלמידים לתיאטראות לצפות בהצגות שעוסקות בשואה, אלא מקיימים רק מסעות לפולין. אנחנו מוחים על כך שלוקחים את התלמידים, והופכים אותם לבני ערובה, במלחמה של ארגון המורים מול היועץ המשפטי לממשלה".
מהן ההצגות שבוטלו?
"לא בוטלו הצגות, אלא יש סכנה שתלמידים שאמורים להגיע למחזמר 'שיער'; ולהצגות 'הכיתה שלנו' ו'גטו' - הנכללות ביום השואה הבינלאומי (שיתקיים ב-27.1. ר"ז), ואף לבטל הצגות בנושא בתיאטראות אחרים".
כמה כסף תפסידו?
"ממאות אלפי שקלים, עד מיליוני שקלים בכל תיאטראות ישראל, כולל תיאטראות לבני הנוער".
אתה משווה ביקור ב"יד ושם" לביקור בהצגה?
"לא. הצגות כמו 'הכיתה שלנו' ו'גטו' הן הכנה מצוינת למסעות לפולין. אבל גם ביקור ב'יד ושם' וגם צפייה בהצגות בנושאי השואה, יכולים להשלים זה זה. אבל כנראה שאצל רן ארז לא כולם שווים על פי החוק".
חושש שההחלטה הזאת תהיה תקדים?
"זאת החלטה מסוכנת שפוגעת בתלמידי ישראל, במאבק שאין לו קשר לתלמידים. מדובר בהחלטה להשתמש בתלמידי ישראל במאבקים של ארגון המורים ולא בצדק".
אין עם מי לדבר
בנוסף לסמל, פנה פורום מוסדות התרבות במכתב דומה לוועדת החינוך, תרבות וספורט, לקיים דיון בצעד. עוד נכתב במכתב של הפורום: "החלטה זו מהווה פגיעה באלפי תלמידים שלהם פעילות מתוכננת, בין היתר, בנושא השואה. אנו פונים אליך בבקשה לקיים דיון בהשלכות החלטתו של מר רן ארז על התלמידים ועל מוסדות התרבות ברחבי הארץ. אנו קוראים לכם לעשות כל אשר לאל ידיכם כדי למנוע פגיעה חמורה זו. הגיע הזמן לשים סוף לשימוש בתלמידי ישראל כבני ערובה במאבקיו של ארגון המורים".
אודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה, סוערת, שוצפת וקוצפת כמו סמל, ועדיין לא יודעת איך תתמודד מול רוע הגזירה. "אני לא נגד מורים", היא פותחת בהתנצלות, "אני בת של מורה, בן זוגי מורה, ובתי לומדת הוראה. אבל ההחלטה הזאת שגויה. כל ערב, בין 500-200 כרטיסים נקנים על ידי תלמידים. זה נזק כלכלי בל ישוער, ללא הודעה מראש. כשהתקופה בין ינואר ליוני היא התקופה הכי עמוסה מבחינת קניית כרטיסים על ידי בתי ספר. הם פוגעים ישירות במוסדות התרבות. מה עוד שאני לא יכולה לתבוע פה אף אחד. מה, אני אתבע מורה?".

"אני לא נגד מורים". פרידמן
אז מה יהיה?
"עכשיו אנחנו מסובכים פיננסית עם תקציב מדינה שעוד לא אושר, כך שלא מוזרמים כספים. אני לא מאשימה את המורים, אין להם שליטה על זה, אבל גם אין שר חינוך לבוא אליו בטענות. מי ישלם על הנזק הכלכלי הזה? כמה עוד נוכל לספוג? ספגנו מלחמות ועכשיו יש בחירות,אז אין שר חינוך עד יולי. אין ע מי לדבר". 
למרות אינספור פניות, לא התקבלה תגובת ארגון המורים.