תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער יקיים בחג הפורים הקרוב בפעם העשירית את פסטיבל ירון ירושלמי, פסטיבל הצגות לילדים ולכל המשפחה מהבולטים והאיכותיים שבפסטיבלים המיועדים לילדים. 



לרגל ציון יום השנה העשירי יתקיים השנה הפסטיבל במתכונת שונה ומיוחדת, ויתפרש ברחבי תל אביב במהלך חג הפורים. הצגות הפסטיבל ישחקו באולמות שונים ברחבי העיר - במוזיאון, באולם סמולארש ברמת אביב, בדוה"ל, באולם רוזין ובבית פרנקפורט.

הפסטיבל הינו פרי יוזמה משותפת של משפחת ירושלמי, שייסדה אותו כדרך להנציח את בנם, ירון ירושלמי, שנפל במלחמת ההתשה, יחד עם עירית תל אביב ותיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער. הפסטיבל יתקיים במשך שלושה ימים (4-6.3), ובמסגרתו יועלו 13 הצגות ילדים מבית היוצר של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, מהן שתי הצגות - 'גיבורה' ו'צוציקים' - בבכורה ארצית. 
 
"האני מאמין של הפסטיבל הוא קודם כל חגיגה." אומר גיל צ'רנוביץ, המנהל האמנותי של תיאטרון אורנה פורת. "זוהי חגיגה תרבותית, אך היא נערכת באווירה שמחה ומותאמת לחג. חגיגת הצבעים, היצירתיות והדמיון המתפרץ האופיינית כל כך לחג פורים, משתקפת בצורה מושלמת בפסטיבל הזה, שלוקח את כל הדברים הללו ושם אותה יחד, על הבמה, בשילוב עם סיפורים איכותיים שהם תוכן חווייתי ומעשיר לקהל הצעיר.” 

האם קשה כיום להתחרות בהצגות בידור ובטלוויזיה? 
"התיאטרון שלנו אינו יוצר בידור ולא פועל להתחרות מול שום עשייה בידורית אחרת, שמתרחשת פעם בשנה בחנוכה. אנחנו יוצרים הצגות שמיועדות גם לקהל הרחב והן גם מוצגות במסגרת סל תרבות שרצות בכל בתי הספר והגנים בארץ, מעל 2000 פעמים בשנה. להצגות האלה אין מתחרים, והפקות חנוכה אינן יכולות להתחרות בהן כיוון שזהו פורמט אחר, שאנו מתמחים בו. למזלנו, הצגות התיאטרון איכותיות מספיק שמהוות תחרות לאחרים גם בחנוכה.”
מה הכי נגע לך בהצגה שאתה ביימת?
“בפסטיבל השנה משחקות, בין היתר, הצגות שאני מעורב ביצירתן. את המופעים הייחודיים לפעוטות "תיאטרון פצפון" ו"צוציקים" יצרתי מתוך חזון וחלום להעניק לפעוטות שלנו את החוויה התיאטרלית האמיתית הראשונה בחייהם.

"תיאטרון פצפון היה המופע התיאטרלי הראשון מסוגו בארץ לפעוטות, ובעקבות הצלחתו יצרתי את המופע החדש. אלו הם מופעים יחסית קצרים, התואמים את גיל הזאטוטים במשך ההצגה ובתוכן, והם חוויה רב חושית עבור הפעוטות".
 

ההצגה "אלאדין" מתוך הפסטיבל. צילום: יוסי צבקר

 
'פסטיבל החיות' לגילאי 4-7 הוא עיבוד מחורז שלי לקלאסיקה אמריקאית מקסימה וחכמה, שמדברת על הכבוד שכדאי לרכוש לאחר על סמך כישרונו ולא על סמך גודלו או מראהו. את ההצגה ביימה דניאלה מיכאלי".

"יש לי חיבור מיוחד להפקה הזאת בגלל שני דברים: הראשון, כי זכור הרגע החזק והמרגש שבו לקחתי לידי את הספר בחנות ספרים ישנה מהמדף, קראתי אותו בעמידה בבת אחת, וחשתי את הרטט בגוף שאומר שמתחבאת כאן בתוך הסיפור הקצר הזה. הדבר השני הוא שלדעתי זאת היתה הפעם הראשונה בה כתבתי לגיל הזה. עד אז כתבתי לכל חתכי הגיל האחרים, אך לא לקטנטנים מאד.”
אתה מביים וגם מנהל, יש מתח בין שני התפקידים? "המתח היחיד שמתקיים אצלי על הקו שבין כובע המנהל לכובע הבמאי הוא בנושא הזמן. כלומר בתקופת החזרות עלי גם לביים במשך חודשיים, בשאיפה שאהיה חופשי ויצירתי, ובה בעת אי אפשר לזנוח את הניהול, שכן התיאטרון דורש עבודה מסביב לשעון. כך שבתקופת בימוי, עלי לתפקד בהרבה חזיתות במקביל. תמיד אני אומר לעצמי שלא אחזור על זה, וכל פעם מחדש אני לא עומד במילה.”
ומה לגבי העתיד? 
"התיאטרון ואני גדלים יחד, אני מאמין שתרמתי באופן מאד ברור לזה שהתיאטרון נמצא במקום שהוא נמצא, ואני מתכוון להמשיך במגמה הזאת. לגבי התיאטרון בעתיד אנו מתכננים צמיחה נוספת וגדילה, אם בהפקות, אם בפרויקטים מיוחדים, ואם בשכלול כל התחומים שכבר קיימים – מנויים ותקשורת עם מנויים, שיווק ומכירה, מיתוג ויח"צ. בימים אלה אנחנו משיקים פרויקט מיוחד שמיועד לעידוד יוצרים צעירים. זהו פרויקט הצגות יחיד לילדים, שאמור לעודד יוצרים ליצור הצגות יחיד לילדים ולנוער. מבחינת רפרטואר, אני יכול לשחרר סנונית ראשונה – התיאטרון יפיק את "אי המטמון" בהשראת הקלאסיקה העולמית מאת רוברט לואיס סטיבנסון. אפרים סידון הוא המעבד, וההצגה תעלה בבכורה בחנוכה 2016.”
פסטיבל ירון ירושלמי לתיאטרון ילדים, 4-6 במרץ. מידע נוסף וכרטיסים באתר תיאטרון אורנה פורת: www.porat-theater.co.il   או בטלפון: 5111444-03שלוחה 9.