אם עד כה היה מוכר נורמן עיסא, מי שיזוהה תמיד כאמג'ד מסדרת הטלוויזיה "עבודה ערבית", גם כבמאי עטור פרסים על עבודות הבימוי שלו בתיאטרון הערבי ובהצגות-ילדים, עתה הוא מקבל את ה"חותמת", שכה הגיעה לו מהתיאטרון הרפרטוארי. זאת, כשבעודו מציג בטלוויזיה את נפלאות הבישול שלו בתוכנית "מאסטר שף וי.איי.פי", שצולמה זה מכבר, ישיק תיאטרון חיפה החל ממחרתיים את הקומדיה "זוג פתוח" בבימויו, כשהוא מביים בה לראשונה על הבמה המרכזית.



לדבריו, ההרפתקה הנוכחית נרקמה תוך כדי דיאלוג מתמשך עם שרון אלכסנדר מאחורי הקלעים של הצגת "גזע" של תיאטרון חיפה, שבה שניהם משחקים. "כשהתחלנו לחפש מחזה שבו אביים אותו, העליתי רעיון שנעשה זאת בקומדיה מאת המחזאי האיטלקי דאריו פו, לאחר שבתיאטרון הערבי שיחקתי במחזה שלו 'חקירתו של אנרכיסט'", משחזר עיסא. "זהו מחזאי שאני מאוד מחובר אליו הן מבחינת הסגנון התיאטרלי שלו, הן מבחינת ההומור שהוא מביא".
 
עיסא מודה שהבימוי המיוחל לא הוגש לו על מגש של כסף. כשהם הזמינו את המנהל האמנותי של התיאטרון, משה נאור, לקריאה ראשונה של המחזה 'זוג פתוח', הוא לא נפל מהכיסא. "כנראה, היה עדיין משהו יבש בקריאה שלנו", מעריך עיסא, "אבל נאור הוסיף 'יש בזה משהו שמדליק אותי'. עפנו על זה וגייסנו את אלי ביז'אווי, שיתרגם ויעבד את המחזה".
 

"מול שרון (אלכסנדר) ראיתי מהתחלה את לירית בלבן, שאיתה אני משחק בהצגה 'בומרנג''', מעיד עיסא. "לא רק בגלל שהיא קומיקאית בחסד, אלא גם שחקנית נהדרת שאפשר לעבוד איתה בכיף".
 
דריו פו, זוכה פרס הנובל, רקח את ההצגה יחד עם זוגתו, השחקנית והיוצרת פרנקה רמה, והקהל יוכל לצחוק בה כאוות נפשו. הבעל, שניאופיו הופכים את אשתו למעין מתאבדת סדרתית, מציע לה בשם הקדמה להפוך לזוג פתוח. "כשהיא לוקחת את ההצעה שלו ברצינות, הוא מתחיל לקנא," מוסיף ומספר עיסא. "כשהאישה מביאה הביתה את הפרופסור, האהוב החדש שלה (פז מגן שגם מנגן בגיטרה), בעלה, הגיבור הגדול, משתגע".
 
"אנחנו מכירים גברים כאלה", מפגין עיסא גישה פמיניסטית. "להם כאילו מותר הכל והם רואים רק את הצד שלהם, אבל כשהאשה מגיבה בצעדים משלה, זה לא מקובל".
 
אם ללירית בלבן יש תווית מובהקת של קומיקאית, לא כן לגבי שרון אלכסנדר.
"אכן, שרון בדרך כלל טייפ-קסטינג של מין תפקידים רציניים כאלה ופה הוא פתאום מראה את היכולות הקומיות שלו. זה מה שמוצא חן בעיניי, כששחקן מגלה כישרון מגוון. לדעתי, מצפים מאיתנו שנדע להביא משהו מכל דבר".
וכבמאי?
"את עיקר הניסיון שלי בבימוי צברתי בהצגות-ילדים, משהו שאני מאוד אוהב. כשאני עובר מתיאטרון הילדים שלי ביפו, 'אלמינא', שם אני עובד עם גדעונה, זוגתי שתחיה, לביים הצגה למבוגרים, אני מביא משם את הפשטות והתמימות עם כל ה'פאן' שיש בכך. אני לא רואה את עצמי כבמאי מיין-סטרימי של הצגות מורכבות. לכן, ברוב ההצגות שאני מביים כמעט אין תפאורה. משהו מהגישה שלי בבימוי הצגות-ילדים אני מביא לבימוי הצגה כמו 'זוג פתוח'".
 
עיסא מצביע על פן נוסף בעבודת הבימוי שלו: "מכיוון שאני קודם כל שחקן, זה מקל עלי בעבודה עם השחקנים, שכאחד מהם אני מבין אותם ומזדהה איתם".
לא היית רוצה לשחק במקומם על הבמה?
"כל הזמן אני רוצה להדגים ולשחק, אבל אני אומר לעצמי 'עזוב אותך, הפעם תורם!' אמנם אני מצליח להתאפק, גם אם זה מדגדג לי, אבל הייתי מסוגל לשחק בעצמי את כל התפקידים..."
עיסא, 48, נמנה עם קומץ השחקנים הקבועים, המחזיקים על כתפיהם את התיאטרון העירוני חיפה, שאך לפני שנים אחדות היה על סף פירוק. "היום המצב נהדר", הוא מתפעל. "מאז שהצלחנו למנוע את הסגירה, התיאטרון רץ קדימה בהובלה של משה נאור".
אם תיאטרון חיפה התייצב, אולי יתאפשר לך לביים איזה מחזה של שייקספיר?
"אכן, בא לי לביים איזשהו מחזה שייקספירי שמזמן שמתי עליו עין, אבל כנראה שאני צריך להתבשל עליו עוד קצת".  
ההצגה הראשונה של 'זוג פתוח' תתקיים ביום ראשון 8.3, ב- 20:30, באולם קריגר, חיפה.