פסליה של האמנית המוערכת עפרה צימבליסטה מוצגים בימים אלה בחלל 'ארט-מרקט' בתל אביב, בתערוכה 'היטהרות'. נרין צימבליסטה, נכדתה, אמנית שלומדת כרגע בחו"ל, אצרה את התערוכה יחד עם מאיה פינגרמן.

"אחרי שעפרה נפטרה ביוני האחרון, התחילה התעניינות בעבודות ובעשייה שלה ברמה שלא הכרנו. באופן טבעי התחלתי להתעסק עם מה שקריירה של למעלה מארבעים שנה השאירה. הצורך שלנו כמשפחה להציג ולהנציח, עלה בקנה אחד עם ההתעניינות האמנותית והמסחרית שנתקלנו בה. לקחנו חלק מאוד פעיל בניסיון לפתח את החזון של עפרה. הבחירות האוצרותיות נעשו בשיתוף מלא עם מאיה פינגרמן, איתה עבדתי על הפקת כל אירועי עפרה צימבליסטה בכחול ובהתכתבות עם רצונות המשפחה והלוקיישנים שנבחרו.”

מה המאפיינים העיקריים שאת רואה ביצירה של עפרה צימבליסטה?
"לקח לי כמה שנים להבין מול מה אני עומדת. היא יוצרת יקומים מקבילים במיצבים שלה; היא עוסקת בנושאים אוניברסליים, ארכיטיפיים. יש משהו בעיסוק ובנושאים שכלולים בעבודות, שהוא טרנסדנטלי ועדיין מזמין אינטימיות עצומה. הייחוד שלה בעיניי הוא הטוטאליות, שבה ובעבודות שלה, התעוזה וחוסר הפשרות. דבר נוסף שמאפיין את מכלול היצירה שלה הוא בעיסוק ברוח דרך מדיום שהוא מאוד פיזי ומוחשי - ההתנגשות והניגוד שביניהם מרתקים, ויוצרים דיסוננס חשוב, ועדיין אני מאמינה שהעיסוק שלי בעבודות שלה, דווקא כעת, כשהיא לא פה, יעלה ויוביל אותי למסקנות חדשות ולהבנה עמוקה יותר של יצירתה."

מה מבין היצירות והתקופות  ביצירתה הכי נוגע בך?
"אותי מרתקות ביותר דווקא התקופות המוקדמות, שאותן לא יצא לי לחוות ישירות, לפני שהכרתי את העבודה והסטודיו מקרוב. הטכניקה שבתבליטים וחתכי האדמה, התהליך הכרוח בכל יצירה כזו, והחד פעמיות הארעית של התוצאה מושכים אותי. הטבעות הגוף בעיקר, על המשמעויות הדואליות שבהם מדהימים אותי- כמעט כאילו המשמעות והכוח שבהם נוצקו כמו החימר שבהם הוטבעו. זו תקופה שמתחילה בראשית שנות ה80. מתבקש בעיניי לפנות לעיסוק בנושאים שהם מקבריים בתקופה כזו."

"אני חושבת שרק מתוך העיסוק ביצירתה, אני מבינה את מלוא המשמעות והחשיבות שלה בתור אמנית. אין לי ספק שהניצנים של העניין שלי באמנות נולדו מכך שהיינו חלק מהתהליך, מכל השעות שבילינו בסטודיו מגיל אפס, מחוויות משותפת של אמנות מכל הסוגים ובעיקר מהיד החופשית. מה שללא ספק הפך לשיעור הכי חשוב שקיבלתי מעפרה, היא התשוקה לעשייה והעבודה הקשה ללא פשרות, בכל תחומי החיים."

את מרגישה שהיא קיבלה יחס ראוי מהממסד בארץ? 
"עפרה קיבלה הרבה אהבה והתעניינות בארץ ובעולם. אמנים, בעיקר בארץ, חייבים להיות וואן מן שואו. בשביל לפרוץ ולבסס את עצמך - את חייבת להיות מפיקה, אמרגנית, אשת עסקים ואמנית. המוסדות והקהל בארץ מאוד שבעים ומאוד מנוסים, וההזדמנויות מצומצמות. זה נכון שבעולם ישנם מקומות בהן התמיכה והצרכנות של תרבות הן הרבה יותר מפותחות מאשר בארץ, אך העניין שלי באמנות תמיד יחזיר אותי לארץ.“

 מה עוד מתוכנן?
"אנחנו עומדים בפני תערוכה גדולה במוזיאון הפתוח בתפן, ובתקווה גם פרויקט פיסול שיסתובב בערים שונות בעולם. אנחנו מקווים שאירועי 'עפרה צימבליסטה בכחול' הם רק התחלה של אביב חדש עבור היצירות שמגיע להן להיות מוצגות. אנחנו רוצים ליצור מצב בו גם הסטודיו יהפוך למוקד פעיל וחי של אמנות ויצירה. מבחינתי זו רק התחלה.”

ארט-מרקט, רחוב התערוכה 3, (סוף רחוב הירקון פינת דיזנגוף) תל-אביב. התערוכה תתקיים עד ה-3 באפריל. שעות פתיחה: ימים א'-ה': 10:00-19:00, ימי ו': 09:00-16:00, שבת: 10:00-15:00