חמש שנים חלפו מאז נחנך מוזיאון העיצוב חולון, ובהתאם לחזון מייסדיו הוא הפך לזירת עיצוב פעילה בישראל ובעולם כולו. לרגל חגיגות יום ההולדת, ובמסגרת שבוע העיצוב חולון ( 5-9 באפריל), יערכו במוזיאון מגוון אירועים לכל המשפחה לצד שלוש תערוכת חדשות, אותן אצרה גלית גאון.
 
עד להקמתו של המוזיאון קיבל העיצוב מחלקה בתוך מוזיאונים אחרים. אבל ההחלטה להקים את המוזיאון בשיתוף עם המכון הטכנולוגי חולון HIT, כמו גם הבחירה ברון ארד כמי שתכנן אותו, הפכו את מוזיאון העיצוב חולון לאחד מחמשת המוזיאונים המובילים מסוגו בעולם. “כדי לבצר את פעילות המוזיאון כמרכז ישראלי לעיצוב בתודעה הבינלאומית עסקנו עוד לפני פתיחתו בכנסים בינלאומיים לעיצוב, כנסי אופנה שהורחבו לשבוע האופנה והקמנו את ספריית החומרים על מנת לענות על אותו חזון, העוסק בחוויית עיצוב כוללת תוך פיתוח דיאלוג פורה בין מעצבים ואוצרים לבין הקהל הרחב.” מוסיף אלון ספן, מנכ”ל מתחם התרבות היוצר מדיטק.
 
אחת משלוש התערוכות החדשות היא של צמד המעצבים-יצרנים, מיי ובועז קהאן. השנים הכירו בבצלאל במהלך לימודים של עיצוב תעשייתי, נישאו והמשיכו בלימודי המשך בסדנת פורצלן בברלין, שם החלו לגבש את העבודה המשותפת שלהם. לאחר שובם ארצה בשנת 2009 פתחו השנים את 'סטודיו קהאן' ברמות השבים, המשדך בין עיצוב תעשייתי לחומר הקרמי ומייצר חפצי אומנות, כלים ותכשיטים ביציקה קרמית. העובדה ששניהם מעצבים יוצרים, מהווה לטעמם יתרון עצום.


אלון ספן, מנכ”ל מתחם התרבות היוצר מדיטק. צילום: יוסי צבקר, יח"צ


לשותפת המפרה הזו מביא כל אחד מהם את פרק א’ של חייו המקצועיים - היא מגיעה עם רקע של מחול, כולל סדנאות בבת שבע והורה ירושלים. הוא מביא את עולם הפיזיקה והאופטיקה כולל ניהול מעבדה: “לרקע הזה יש תפקיד בעיצוב פרק ב’ המשותף שלנו ואם אצלי יש משהו מרחף ופלואידי, אצלה תחום ההופעה והתחום הייצוגי מאד חזק וכל דבר מופשט שאני מספר לה מקבל מיד צורה,” מוסיף קהאן. 
 
התערוכה שלהם, “מתבנית לשבר”, מציגה ומלווה את תהליך ייצור ועיצוב המוצר של שלושה חפצים שונים - “המלחייה הנשברת”, אוסף כלי קרמיקה “הרצל” הכולל קופסאות אגרטלים, פמוטים וקערות שנוצרו ביציקה לתבניות על גבי צעצועי פלסטיק זולים וסדרת בובות מאגדת הילדים “כיפה אדומה” העשויים קרמיקה וסיליקון ביציקה משולבת. התצוגה מאפשרת להתרשם מכל התהליך החשיבתי, מרגע לידת הרעיון, שלב הסקיצות, האיפיון הראשוני והגשתו כדגם, פיתוח וגיבוש הרעיון, תכנון בתוכנת תלת מימד, יצירת מודלים בטכנולוגיות מתקדמות של הדפסת פלסטיק, הכנת תבניות הגבס, היציקה הקרמית, השריפה בתנור, הגלזורה והשריפה השנייה בתנור וגם את כל הכלים הייעודים שתומכים בתהליך היצור.

“אנחנו עובדים כבר שמונה שנים ביחד ולפעמים כשאנחנו מנסים להיזכר של מי היה הרעיון למוצר מסוים, או לפתרון טכני של משהו, אנחנו נוכחים לדעת שיש משהו בינינו, מעין ‘יצור שלישי’, המייצר את הרעיונות וזהו סיפור בהמשכים. עיצוב עבורנו הוא דרך לגעת באנשים כי אנחנו לא מאמינים שהמטרה היחידה של מוצר היא להפוך את החיים שלנו לקלים או נוחים יותר. אנחנו רוצים שהמוצרים שלנו יקיפו אותם בסיפורים ורגשות, תהיות ואגדות ואולי אף יפתחו דרך חדשה להסתכל על הדברים,” מוסיף קהאן.
 
גם ספן אומר שתכלית העיצוב היא יצירה למען האחר, ולא למען עצמך, ולהחלטה האסטרטגית של עיריית חולון להשקיע בתרבות, בחינוך ובקשר בין השנים, יש משקל חינוכי רב, הרבה מעבר לאפקט הבינלאומי שנוצר סביב המוזיאון. “עיצוב עוסק בפתרונות לבעיות אנושיות,” הוא אומר. יכולת האלתור והחשיבה מחוץ לקופסא של מעצבים מקומיים מעניקה לעיצוב הישראלי מוניטין, ורבים מהם מפגינים יכולות מרשימות בתחום העיצוב של ציוד רפואי ובעבודות משותפות עם מעצבים מובילים בהולנד, איטליה, סקנדינביה ובעולם כולו. לצד משרד החוץ, שיוזם תערוכות המייצגות את העיצוב הישראלי בעולם, אצר המוזיאון 20 תערוכות שונות ובחמש השנים האחרונות. 
 
שתי התערוכות האחרות גם הן מסקרנות - האחת תערוכה מקורית מתוך אוסף של משפחת אלסי עם דגמים שמעולם לא הגיעו לקו הייצור, והאחרת היא תצוגה של כ-450  שרפרפים שיצר המעצב יעקב קאופמן במעין ניסוי בחומר ומסע פילוסופי.
 
אירועי שבוע העיצוב מציעים לקהל הרחב גם יריד המפגיש בין יוצרים ומיטב התוצרת של עסקים בתחומי העיצוב, האמנות, החקלאות והקולינריה, חשיפה לעבודות של אמנים וותיקים ומוערכים לצד אמנים צעירים, אמני רחוב וסטודנטים  מ-HIT, חוויות קולינריות,  תערוכות בגלריות העירוניות, יריד המוקדש לעולם ילדים ופעיליות נוספות במוזיאון הקומיקס ובמרכז לאמנות דיגיטלית, לכולם מחיר הכניסה יהיה מוזל וחינם למבקרים עד גיל 18. “זו הולכת להיות חוויה אסטתית, מעשירה וטעימה” מבטיח ספן.