דבריה של השחקנית ענת וקסמן על מצביעי הליכוד, ״ביבי רק אומר 'ערבים' והשוקולדים יוצאים מהחורים", מצטרפים לשורת התבטאויות של אמנים בישראל שעוררו סערות ציבוריות לאורך השנים. אלה ספגו גינויים, לעתים התמודדו עם ביטולים של הופעות, ובמקרים חריגים הקריירות שלהם נפגעו.



אחד המקרים הבולטים הוא של הזמר ג׳קו אייזנברג, זוכה העונה הרביעית של "כוכב נולד". ימים לאחר זכייתו, הוא אמר בראיון ל״ידיעות אחרונות״ כי אינו מתחרט על אי גיוסו לצה"ל והביע את סלידתו מצה"ל ומשימוש בכלי נשק. באותה הזדמנות פורסמו מילים משיר ישן שכתב, שאחת השורות בו היא "מדינה זונה, מדינה מוצצת". ואם זה לא הספיק, יצא אייזנברג בראיון נגד רמי קליינשטיין ואביב גפן.



הסערה לא איחרה לבוא. אישי ציבור קראו להחרימו, חברת "הליקון" ביטלה את הפקת אלבומו הראשון, והוא עצמו ירד למחתרת. רק כעבור שנה, ב־2007, הוא הוציא סינגל ראשון, ואחרי שנה נוספת אלבום. אבל הצלחה מוזיקלית אייזנברג לא זכה לראות: במשך תקופה הוא חי באמסטרדם, בלי תקווה לחזור אל מרכז הבמה בארץ.



"כל הסיפור הזה של אמנים שמביעים דעה ומרסקים אותם הוא תלוי תקופה", אומר אייזנברג היום. "זה לא ככה תמיד. אני מאמין שפעם היה יותר חופש לדבר דרך האמנות. תמיד היו את יוצאי הדופן, כמו אביב גפן, אבל זה עניין שעובר אחרי זמן. יש קמפיין גדול היום נגד אלימות ברשת. אני רואה את הקמפיין הזה ואומר 'איפה הייתם כשאני ישבתי בבית וקרעו לי את הנשמה'. עם כל הדברים שכתבו עלי אז, אני אמור להיות הפרזנטור של הקמפיין הזה״.





הצטרפה לחבורה. וקסמן (צילום: אריק סולטן)




מכה קלה בכנף


אבל סערות תורניות סביב אמירות של אמנים הגיעו הרבה לפני שאייזנברג חשב להתחיל לשיר. נאום הצ׳חצ׳חים של דודו טופז במהלך מערכת הבחירות של 1981 עורר סערה והביא להשעייתו של טופז מהערוץ הראשון, אז ערוץ הטלוויזיה היחיד בישראל, למשך שלוש שנים. טופז אמר באותו נאום כי "תענוג לראות את הקהל הזה, ותענוג לראות שאין כאן צ׳חצ׳חים שהורסים אסיפות בחירות. הצ׳חצ׳חים של הליכוד הם במצודת זאב. הם בקושי ש״ג, אם הם בכלל הולכים לצבא. כאן נמצאים החיילים ומפקדי היחידות הקרביות״.



אך, כידוע, גם ההשעייה ההיא לא גמרה לו את הקריירה. טופז חזר בהמשך למיינסטרים וזכה לתוכנית בערוץ 2 עם עלייתו לשידור בתחילת שנות ה־90. הוא שבר שיאי רייטינג וייצר שערוריות לסירוגין.



״נאום הצ׳חצ׳חים ליווה את טופז, אף אחד לא שכח״, אומר אייזנברג, ״אבל זה לא גמר לו את הקריירה. הוא המשיך לעבוד ולעשות. בעידן האינטרנט, כל אחד יכול להגיד מה שהוא חושב. אמנים אומרים את הדעות שלהם, חלק זה בשביל הפרובוקציה וחלק מהקרביים. התפקיד של העיתונאי ושל הקורא הוא להבחין בהבדל״.



כמעט שני עשורים אחר כך, בבחירות 1999, אמרה השחקנית תיקי דיין על תומכי נתניהו כי הם ״אספסוף מהשוק״. בימין ניצלו את הדברים ועשו בהם שימוש בסטיקר ״אני אספסוף גאה״. דיין, כידוע, עדיין קוטפת תפקידים בתיאטרון ובטלוויזיה.



בשנים האחרונות עלו לא מעט אמנים לכותרות בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת. כך למשל, בסוף השנה שעברה פרסם הזמר עמיר בניון את השיר ״אחמד אוהב ישראל״. אחמד הדמיוני, תושב ירושלים וסטודנט באוניברסיטה, מספר בשיר כי ״מחר אעוף לשמיים, אשלח לגיהינום איזה יהודי או שניים״. השיר עורר גל תגובות. חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ ביקש ממפכ״ל המשטרה לפתוח בחקירה פלילית נגד בניון, שמצדו ניתק את הטלפון באמצע ראיון עם יעל דן בגלי צה״ל.



בעקבות האירועים, ביטל נשיא המדינה ראובן ריבלין הופעה מתוכננת של בניון בבית הנשיא. ״אמירותיו בעת מתוחה ומסוכסכת זו, גם אם נאמרו מתוך סערת רגשות וכאב רב, אינן מסייעות, בלשון המעטה, להרגעת הרוחות, ואינן עולות בקנה אחד עם האחריות הנדרשת ממשכן הנשיא״, הודיעו בבית הנשיא.



אגב, מי שהזמין את בניון לשיר היה ראש הממשלה בנימין נתניהו. על הבמה, בתום ליל הניצחון בבחירות בחודש שעבר, זכה בכבוד לשיר את ״התקווה״. ימים אחר כך, בגיבושון שנערך לחברי סיעת הליכוד בבית ראש הממשלה, הוזמן בניון לשיר את שירו ״ניצחת איתי הכל״.



ב־2012 הוציא לאור הזמר יזהר אשדות את השיר ״עניין של הרגל״ שכתבה זוגתו אלונה קמחי. השיר מתייחס לשירות חיילי צה״ל בשטחים ובין מילותיו ״ללמוד להרוג זה עניין של תנופה״. השיר נפסל לשידור בגלי צה״ל ותחנות נוספות נקטו צעד דומה. למרות הסערה שהתחוללה, אשדות ממשיך להופיע כרגיל.

אורנה בנאי אומנם הפסידה את תפקיד הפרזנטורית של "מנו ספנות" בעקבות התבטאויות במהלך מבצע צוק איתן, אבל כנראה עבורה זו רק מכה קלה בכנף. כזכור, בנאי הכריזה על עצמה כ׳׳שמאלנית הזויה שאוהבת ערבים" ואמרה כי "בצד שלהם נהרגו היום נשים וילדים וזה מאוד מצער אותי", וגם ציינה "בושה שזה העם שלי״.
בחברת "מנו ספנות" הודיעו אז כי "קיבלנו לאחרונה תלונות רבות כי אורנה פרסמה דעות ומסרים הפוגעים בחלק נכבד של הציבור ולכן הוחלט להחליפה בפרזנטור אחר". לאחרונה נקבע שזה יהיה הסטנדאפיסט רמי ורד. ניתן לקבוע כי בנאי, שהמשיכה להופיע בתוכנית הטלוויזיה ״גב האומה״ בערוץ 10, יצאה מהפרשה ללא נזק משמעותי לקריירה.
גם הזמרת אחינועם ניני ידעה לא מעט התבטאויות מעוררות מחלוקת: בנושא המוזיקה המזרחית: ״המזרחיים מתפשרים על חומר נמוך״; ״הם לא עושים אמנות״; "אפילו העברית שלהם לא תקנית", וגם ובעיקר בנושא הישראלי-פלסטיני. היא אמרה בעבר כי ירושלים צריכה להיות ״בירה אחת לשני עמים״.
ניני סיפרה לא אחת על התגובות כלפיה. לפני כשלושה שבועות חזרה מחו״ל, ולדבריה באולם קבלת הפנים בנתב״ג ספגה קריאות גנאי, בין השאר ״עוכרת ישראל״ ו״נטפל בך״.
אשתקד ויתרה ניני על פרס אקו״ם בגלל הענקת פרס מפעל חיים לזמר אריאל זילבר. זילבר, שבעבר יצא נגד הומואים ונגד צה״ל וגם השתתף בקמפיין לשחרורו של יגאל עמיר.
חלק משמעותי מהקריירה של ניני מתנהל בחו״ל, אבל גם שם היא נפגעת בשל דעותיה. באוקטובר האחרון טען מנהלה כי ארגון נשות ויצו באיטליה ביטל הופעה מתוכננת של הזמרת במילאנו. לדבריו, זוהי ״החלת הסטיגמה שיש על ניני בישראל כבר כמה שנים גם באיטליה״.
על אף ביטולי ההופעות הרבים ומיעוט ההשמעות ברדיו בישראל, ניני לא מתכוונת לשתוק: ״אני עושה מוזיקה, זה הדבר שהכי מעניין אותי. אבל כשקורים דברים אני מגיבה. לא אשתוק, לא אהיה שטיח״.
כוחות השוק
לאורך עשרות השנים האחרונות פרצו לא מעט סערות בעקבות התבטאויות של בכירי האמנים, היוצרים והמוזיקאים בישראל, אולם המהלך התקין של החיים האמנותיים שלהם לא נפגע.
ניתן למנות ביניהם את יהורם גאון (״המוזיקה המזרחית היא זבל שלא ברא השטן״) והפזמונאי חיים חפר (״רוב העדה המרוקאית לא תפסה את העניין של מה שנקרא העולם המערבי. מה הם הביאו, את המופלטות? תרבות של כמה קברים?״).
הפסל יגאל תומרקין חולל שערורייה כשאמר על המרוקאים: ״היבבות האלה שהם משמיעים אינן תרבות ראויה. היקים יוצאי גרמניה בנו את המדינה - מה עשו בני העדה המרוקאית?״. כמוהו אמר המשורר נתן זך על יוצאי עדות המזרח: ״קם הרעיון הזה לקחת אנשים שאין להם שום דבר משותף, אלה באים מהתרבות הגבוהה ביותר - תרבות המערב־אירופית -ואלה באים מהמערות״.
אחרונה חביבה הייתה האמירה ״מנשקי קמעות ועובדי אלילים השתלטו על המדינה״, מפי הצייר יאיר גרבוז, ערב הבחירות האחרונות.
חוקרת הפרסום ד״ר אביבית אגם דאלי חושבת שווקסמן תעבור את האירוע ללא נזק משמעותי לקריירה. ״אני רוצה לנחש שלקריירה של וקסמן זה לא כל כך ישנה, כי היא שחקנית תיאטרון, והקהל בתיאטראות זה לא הקהל שאליו היא כיוונה״, מסבירה דאלי.
לדבריה, המפתח לשאלה אם הקריירה האמנותית תיפגע הוא ״העניין עצמו ולא האדם. כמובן שגם יש אנשים שמטפסים על זה ועושים קריירה, במודע עולים על מוקשים כאלה. לא משנה מה תכתוב, כל פרסום הוא חיובי״.
דאלי טוענת כי ״דודו טופז, כשלכלך על המזרחים וקרא להם צ׳חצ׳חים, זה בפירוש פגע בפרה קדושה וזה לא היה משהו שהיו מוכנים לסלוח לו״.
טופז נשאר מלך הרייטינג.
״נכון, אבל זה כבר לא היה זה. יהורם גאון, לעומתו, הוא נכס צאן ברזל, הוא בעצמו כאילו מזרחי ויותר סלחו לו על האמירות. ככל שאדם יותר בקונצנזוס זה אחרת. זמר מזרחי לא יתחיל ללכלך על מזרחים, כי זה קהל היעד שלו, אבל מצד שני, אנשים כל כך רודפי פרסום, אז אני כבר לא יודעת מה יהיה הדבר הבא״.
לדברי דאלי, דווקא אמנים כמו זך, תומרקין וגרבוז נפגעים הכי פחות מהשערוריות שהם יוצרים: ״גרבוז הוא אמן פלסטי, ומה זה אמן פלסטי? זה הכי מייצג את הניכור האשכנזי, אז מן הסתם האנטגוניזם כלפיו גבוה בכל מקרה. ההתבטאויות שלו רק יכולות להעלות את השם שלו עוד פעם בקרב הצרכנים של היצירה שלו״.