כשהם במקום סודי בגבעות הירוקות של קונטיקט, מבשלים חברי להקת המחול האמריקנית ‘מומיקס’ כבר זמן רב בחשאי תרכובות אלכימיות סודיות. אך בעוד קודמיהם במירוץ למציאת המפתח לתיבת הפנדורה האלכימית השתמשו במבחנות ובמבערים כדי לייצר זהב, הרקדנים של מומיקס משתמשים בגופם ובתנועה בחקר האלכימיה. 


המיסתורין עתיק היומין, שהיה בעבר מקור לאינסוף תהיות של מדענים ומכשפים ברחבי העולם, הוא הנושא האחרון ברשימה המתארכת של נושאים הלקוחים מעולמות אחרים, שמרתקים את המנהל האמנותי של הלהקה, מוזס פנדלטון.

בחודש הקרוב יחשוף פנדלטון את 'אלכימיה' לקהל הישראלי בהופעות של הלהקה במרכז אמנויות הבמה בתל אביב, בתיאטרון ירושלים ובאודיטוריום חיפה.


"המופע אלכימיה עוסק בדרמה של ארבעת האלמנטים - אדמה, אוויר, אש ומים", אומר פנדלטון. "אנחנו מתחילים עם האש. היה מי שראה בסצינות הפותחות את האטלנטיס שוקעת בין הגלים, ואחר כך את שרידי מקדש לוקסור. הרי האלכימיה היא במקור ממצרים. העולם שנעלם חייב להיבנות מחדש על ידי משחק של הפכים, זכר ונקבה, האדמה וכוח המשיכה שלה, האוויר וחוסר המשקל שלו".

פנדלטון הקים את מומיקס בשנת 1980, אחרי שבמשך תשע שנים היה חבר-מייסד בלהקת תיאטרון המחול ‘פילובולוס’ והוא משמש עד היום ככוח האמנותי המניע מאחורי כל ההפקות שלה , למין יומה הראשון. הלהקה מסיירת תכופות ברחבי העולם, ולעיתים מגיעה הביתה רק פעמיים-שלוש בשנה, וגם אז רק כדי להמריא שוב למרחקים. 

הכוריאוגרפיות של פנדלטון הן שילוב בין קרקס, תיאטרון פיזי-אקרובטי ומרכיבים של מחול מודרני.

כמי שאוהב מאוד קסמים, פנדלטון הרגיש בבית עם נושא האלכימיה למין ההתחלה. על משיכתו לנושא הוא אומר: "שבתי וראיתי איזכורים לאלכימיה בטקסטים שקראתי. ידעתי שאנטונין ארטו כתב מאמר על “תיאטרון האלכימיה. כמובן ששמעתי על ‘אבן הפילוסופים’ ועל הפיכת עופרת לזהב. נוכחתי שאלכימיה היתה בעיקרה אמנות הטרנספורמציה, שבה אני עוסק כל השנים במחול".

הניסוי הראשון שלו באלכימיה התמקד בפיסת בד שרופה, מרכיב שפנדלטון מבטיח שיהיה קיים במופע. 

בדומה לכל אחד מהמופעים הקודמים של מומיקס, כמו Lunar Sea, שהוצג בישראל בשנת 2009, ו’בוטניקה’, שהוצג בשנת 2012, גם ב’אלכימיה’ פנדלטון מפעיל במיומנות רבה תעתועים ויזואליים, תנועה ומוזיקה. אך בעוד שבעבר הוא הלביש את הרקדנים במסיכות ובתלבושות של מדוזות, זחלים וקקטוסים, הפעם הרקדנים שלו הופכים לחברים בכת סודית, כזו שחבריה יודעים את סודות הפעלת היקום. 

כחלק מתהליך העבודה על המופע החדש, פנדלטון צפה במשך חודשים בשעות על גבי שעות של אימפרוביזציות מונחות. "התהליך היצירתי שלי הוא תמיד זהה,” אומר הכוריאוגרף הוותיק. “זהו תהליך של ניסוי וגילוי, המבוסס על אימפורביזציות מונחות. אני תלוי ביצירתיות של הרקדנים. התפקיד שלי הוא להוציא את הרעיונות החוצה ולשמר את האש הבוערת תחת רגליהם. האלכימיה בעצמה היא תהליך מתמשך, כך שהנושא התאים מאוד לדרך בה אנחנו עובדים".

בעונתה השלושים וחמש, מומיקס ממשיכה לפלרטט על הקו שבין אמנות ובידור, כשהיא מציעה משהו שמתקיים מחוץ לקטגוריות המוכרות. "מומיקס היא משהו שאתה יכול למצוא בתוך כדור בדולח - צורות מתפתלות שנפגשות ונפרדות לארבע רוחות העולם. יש משפט מוכר, שהוא כותרת של ספר מאת גאי דוונפורט, “Every Force Evolves a Form, (כל כוח משנה צורה), אנחנו עדיין משתנים ומתפתחים. 'אלכימיה' הוא השלב הנוכחי בתהליך שלנו. אני לא מסוגל לנחש מה יהיה השלב הבא, אבל הכוח עדיין קיים", הוא אומר. “אני נהנה לחקור עולמות חדשים, ו’אלכימיה’ הפך לשלב מאוד פורה, עם היבטים טיפוליים שלא צפיתי מראש. בסופו של דבר ה’אבן’ היא התרופה".
מומיקס יעלו את אלכימיה ב-27-30.5 במשכן לאמנויות הבמה (האופרה) בתל אביב, ב-1.6 בתיאטרון ירושלים וב-2.6 באודיטוריום חיפה.