מספרים על ויקטוריאן סארדו, המחזאי המצליח שכתב את ״לה טוסקה", שהשיב למחזאים צעירים שהתעניינו איך הוא עושה את זה, בשלוש מילים: "ענו את הנשים!".



"לה טוסקה" היה הצלחה גורפת, וג׳אקומו פוצ'יני, ממלחיני האופרה האהובים ביותר, החליט לשנס מותניים ולשכנע את סארדו למכור לו את הזכויות. אחרי לא מעט מהמורות, זה עבד.



מקץ כמה שנים, קהל שהצביע ברגליים וגדש את "לה בוהם" ומבקרים שלא אהבו את יצירתו, זה קרה. פוצ'יני התמסר לעבודה על הפרויקט הבא שלו, "טוסקה". אומנם בביוגרפיה שלו מוזכר שאין עוד יצירה שלו שזכתה לקיתונות של רותחין כ׳׳טוסקה", אבל זה כמובן לא שינה דבר לקהל שגדש את המצדה בחזרה הגנרלית. והאישה? אכן מעונה, ולצדה צייר מאוהב, שמש כנסייה בלתי אמין, קנאה נשית, אהבה, כוח, תאוות שלטון, נקמה, וכמובן - מוות.



בתפקידים הראשיים: זמרת הסופרן הבולגרייה סבטלה וסילייבה, הטנור האיטלקי פביו סרטורי, הטנור הארגנטינאי גוסטבו פורטה, הבריטון האמריקאי סקוט הנדריקס, הבריטון הרוסי סרגיי מור־ זאב, הבס האיטלקי קרלו סטריולי, לצד צוות סולני האופרה הישראלית. בנוסף, משתתפים מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר, אנסמבל זמרי מורן ותזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון.



זו השנה החמישית שבה האופרה הישראלית מקיימת את פסטיבל האופרה במצדה. לא סתם מוכתרת ההפקה הזו כגדולה והמורכבת ביותר שהתקיימה בישראל: 2,500 עובדים עמלים עליה, נוסף ל-700 המשתתפים וצוותי התפעול. התוצאה: במה בגודל 35 מטרים, עומק על 64 מטרים, טריבונה של כ-6,500 מקומות ישיבה המאוכלסים גם על ידי תיירים המשריינים כרטיסים שנה מראש, תרגום המוקרן בעברית ובאנגלית על גבי שלושה מסכים, וכל מה שיכול להפוך את החוויה הזו לשלמה.



על הניצוח: מאסטרו דניאל אורן, מנהלה המוזיקלי של האופרה הישראלית החל מעונה זו ואחד מגדולי המנצחים בעולם לאופרות איטלקיות. לראות את אורן עוצר בעיצומה של החזרה הגנרלית את הכל, עם הקריאה: "ג'ינג'י, אני לא שומע את התופים. שומעים?". "שומעים!", קוראים לו מהקהל, ואורן משיב: "לא דיברתי אליכם". אכן חוויה מפעימה.



"טוסקה", 11.6, חמישי, 13.6, מוצ"ש, 21:30, פסגת מצדה