זו השנה הרביעית שמרכז הפרינג’ השוקק של ישראל מקיים את ‘פסטיבל תמונע לתיאטרון, פרפורמנס ומחול’ שנפתח אמש, והשנה הוא משתדרג והופך לפסטיבל בינלאומי. הפסטיבל הקרוב, בניהולם האמנותי של נאוה צוקרמן ויאיר ורדי, מציע במה ליצירות וליוצרים שלא מקבלים חשיפה על במות התיאטרון הממוסד. 

"במהלך שבוע וחצי אנחנו מנסים לאגד ביחד את כל התמונה המורכבת של היצירה העצמאית העכשווית, ולראות לאיפה כל היצירה הזו הולכת", מתמצת ורדי את מהות הפסטיבל.
 
לדברי ורדי, מאז שנחת ב’תמונע’, הוא מצא לא רק אכסניה שמאפשרת לו ליצור תיאטרון מקצועי, רלוונטי, חי ונושם, אלא גם מסגרת שמעודדת אותו ליזום, בין השאר אירועים תרבותיים כמו ‘פסטיבל תמונע’ ופסטיבל ‘א-ז’אנר’. 


הפסטיבל, שמתקיים בארבעת חללי התיאטרון, מארח השנה כ-25 מופעים מישראל ומהעולם, מציע תמהיל מגוון של יצירה בדיסציפלינות שונות - תיאטרון, מחול, פרפורמנס, מוזיקה, אמנות פלסטית וקולנוע. 

חלק מהיצירות שעולות במסגרת הפסטיבל כבר קיבלו במה בפסטיבל עכו, פסטיבל ישראל ו’תיאטרונטו’, וחלקן עבודות שנוצרו עבור הפסטיבל. 

ורדי אולי לא מצליח לתת לתפקיד שלו הגדרה חד משמעית - במאי, יזם, כוריאוגרף, תאורן, יוצר או משהו אחר –  אך לגבי הכיוון האמנותי של הפסטיבל הוא מאוד החלטי. "אנחנו מחפשים שפה אישית, שלא קשורה לקונבנציות ומגיעה מתוך התכנים של העיסוק וההתבוננות בסביבה", הוא אומר.
 
הפסטיבל הקרוב מארח שני תיאטראות - סמדר יערון מהמרכז לתיאטרון עכו תציג בבכורה את החלק השלישי של הטרילוגיה ‘עכו אהובתי’ המלווה את הפסטיבל בשלוש השנים האחרונות ו’תיאטרון הזירה’ מירושלים, שמציג בבכורה עולמית את ‘סימן חיים’, מאת היוצרת תכלת ויסטוב. 

השנה גם נוסף מימד בינלאומי לפסטיבל, שיארח הפקות מסקרנות משלוש מדינות - גרמניה, קרואטיה ופולין. "אנחנו חיים בתוך קונטקסט רחב יותר וההפקות הללו נועדו לחשוף אליהם גם את הקהל וגם את קהילת האמנים", מנמק ורדי. 

זוג הכוריאוגרפים הברלינאים ג’ארדגרדינגר ודאנה שובוט, מעלים מרתון המאחד שלוש מיצירותיהם בעיבוד בימתי פרפורמטיבי אחד. העבודה, כשלוש שעות אורכה, עוסקת בשאלה הפראדוקסלית, כיצד שני אינדיווידואלים יכולים למות יחד, והיא חוקרת בשיתוף הקהל, כיצד ניתן להרחיב את התנועה. חלקה האחרון, ‘the sacrifice’  כולל קשירה מרתקת שתבצע האמנית דסניה סומר בליווי מוזיקה חיה. 

מפולין צפויה להשתתף אחת מקבוצות הפרפורמנס העצמאית קומונה/ורשה, העובדת במדיות שונות של פרפורמנס, מוזיקה אינסטוליישן ואמנות דיגיטלית ומוערכת מאוד בארצם. במסגרת הפסטיבל הם יעלו את היצירה ?Paradies Now ויערכו מפגש מיוחד, שיציע שיחה עם חברי הקבוצה והקרנת דוגמאות של יצירות מופת כמו POLLONIA של הבמאי המפורסם קזיסטוף וורליקובסקי. “זו הזדמנות מצוינת לחשוף לקהל הישראלי את סצינת התיאטרון העכשווי והפרפורמנס הפולני וכן לנהל דיון במהותה של האמנות” מוסיף ורדי. 

אנסמבל תמונע יציג בפסטיבל שתי בכורות, ‘אהבה בחורף התחתון’, של פרופ’ יוסי יזרעאלי ואת ההצגה המלט Machine מאת היינרמולר, בעיבודה ובבימויה של צוקרמן, מייסדת תמונע. 

'המלט מאשין' מתעסקת בשאלות של כוחה של האמנות לשנות, אומר ורדי "מה תפקידה של האמנות וכמה אנחנו כחברה מתבוננים על עצמנו", הוא מפרט.

בנוסף, ארבע עבודות שפותחו במסגרת הפסטיבלים השונים של התיאטרון בשנתיים האחרונות, יוצגו בבכורה מחודשת: המופע ‘דיונות’ מאת ענת ארבל, עולה בערב משותף עם ‘פלסטיק הירוס’ של אריאל דורון, מופע שעוסק בנרטבים השונים של הסכסוך היהודי פלשתינאי.

בין מופעי המחול המסקרנים יעלו ‘אני רק שאלה’ של סתיו מרין, ו’הורה אקסטזה’ של היוצרת שולי אנוש, עבודת פרפורמנס של עינת ויצמן ‘בושה’ - טוקבקים על תיאטרון, מחזה איראני עכשווי של היוצרת לי לוריאן ועבודות של היוצר רועי אסף, שיציג את Boys ו-Girls שיצר במסגרת פסטיבל ‘אינטימדאנס’. 

אירוע מיוחד במסגרת הסידרה ‘אנטי שפע’, שעורך חגי ליניק, חוקר את החיים מעבר לבול - על מה ששכחנו ולא ידענו על מכתבים. 

“אני חושב שהפסטיבל הזה מציע לצופים הזדמנות לעצור לרגע מול שיגרת היום-יום, להגיע ולראות עבודות שמנסות לפרק ולפרש את המציאות והתרבות בה אנחנו חיים. זו ההצעה הכי נדיבה שאמנות יכולה להציע לקהל,” מבטיח ורדי.
פסטיבל תמונע הבינלאומי לתיאטרון, פרפורמנס ומחול, 8-19.10, תיאטרון 'תמונע', תל אביב.