"ממלכת השלג" - הצגת קרקס שיצרו נועה כהן שבתאי (כתיבה ובימוי, בהשראת אגדה של הנס כריסטיאן אנדרסן) ואורטל שלוש (כוריאוגרפיה ואקרובטיקה) - עשתה נחיתת ביניים בתיאטרון הבימה.



השתיים הפיקו את ההצגה עצמאית, החל משלב היצירה והמימון, עד מכירת הכרטיסים, ההפקה והשיווק.


שבתאי, שחקנית בוגרת בית צבי ואשת קרקס, שיחקה בקאמרי כשמונה שנים ("המלט", "אשכבה", "זה הים הגדול", "וויצק" ועוד). במקביל לעבודתה כשחקנית, היא הקימה עם אורטל שלוש בית ספר לאקרובטיקה אווירית ולו סניפים בתל אביב, ברמת גן ובמודיעין.



שלוש הגיעה להרפתקה הקרקסית מתחום המחול. לפני כן היא למדה בתלמה ילין, רקדה באופרה ובלהקת בת דור, והתמחתה בתחום הקרקס בבית הספר HOLLYWOOD AERIAL ARTS בלוס אנג'לס.



נועה, איך מתפעלים ומרימים תיאטרון קרקס?


"הפקת תיאטרון קרקס היא דבר מורכב מאוד. כשאנחנו נכנסות לאולם, כל אולם, אנחנו ישר מביטות למעלה, מחפשות איפה אפשר לתלות את הציוד בצורה בטיחותית. חלק גדול מההצגה שלנו מרחף מעל הבמה. לפעמים הסצנות מתרחשות בגובה העיניים. אבל הרבה פעמים הן מרחפות ממרום הטרפז, הטישו, או כל אחד מהאלמנטים שיצרנו ובנינו במיוחד עבור ההצגה 'מלכת השלג'.כשאנחנו מגיעות להקמה, נדרשות לנו מינימום שבע שעות, בניגוד להצגות רגילות, שמוקמות תוך שעתיים־שלוש. אנחנו תמיד חלק מהכל: מופיעות, משווקות, תופרות, מכבסות, מובילות, תולות את הציוד, סוחבות ומרימות. כל הצגה דורשת אישור מהנדס, יצירתיות וגמישות, בהתאם לתנאי האולם. אנחנו אף פעם לא מפסיקות לעשות חזרות ולהתאמן, כדי לעמוד בדרישות הפיזיות שההצגה דורשת. אבל אנחנו נהנות מכל רגע. שתינו גם מופיעות בהצגה - כשאנחנו לא בהריון או אחרי לידה. במהלך השנתיים האחרונות ילדתי תאומים, אורטל התחתנה וילדה גם היא".



יש לך הסבר לנצחיותו של הקרקס?


"הקרקס מייצר פנטזיה. אמני קרקס מאתגרים את גופם וממריאים ליכולות על־אנושיות - באמצעות אלמנטים פשוטים כמו נדנדה או כדור. אמן הקרקס הוא עולם ומלואו. יש בקרקס דרמה עוצמתית, כשהאמן מבצע תרגילים מסוכנים והפוגות קומיות בדמויות של ליצנים ושחקנים. הקרקס השתנה עם השנים. היום זה כבר קרקס מודרני בלי חיות, המשלב אמנויות, משתמש באלמנטים יומיומיים פשוטים, ושומר את האמן ואת הייחודיות שלו במרכז הבמה. ב'מלכת השלג' לקחנו את הקרקס עוד צעד קדימה, ושילבנו בו סיפור דרמטי עם טקסט ומוזיקה מקורית".



איך מצליחים לעורר היום קשב בילדים שכל עניינם במחשבים וסמארטפונים?


"'מלכת השלג' אכן פונה לקהל הצעיר ולמשפחותיהם, אך מעבר להיותה וירטואוזית וקרקסית, היא מספרת סיפור פשוט ונוגע על ילדה שאיבדה את חברה הטוב ביותר ויוצאת למסע חיפוש אחריו. במהלך החיפוש היא מגלה שכוחותיה הפנימיים, טוב לבה ואמונתה בחברות אמת יובילו אותה לפתרון המיוחל. אנחנו מאמינות שהילדים של היום, למרות כל הקדמה והטכנולוגיה המשתדרגת, יזדהו, יתחברו לסיפור עם מסרים חזקים ואותנטיים ויסכימו לקחת טיים אאוט מהסמארטפון לטובת שעה וחצי של תיאטרון קרקס איכותי. כנ"ל ההורים שלהם".



למה הלכתן דווקא על "מלכת השלג" מאת הנס כריסטיאן אנדרסן?


"'מלכת השלג' הוא סיפור טוב ובעל מסרים חשובים ונצחיים. מעבר לכך, יש בו אלמנט מרכזי של פנטזיה וקסם, שאפשרו לנו לשלב את עולם הקרקס בתוכו ולהמציא את הסיפור מחדש, בשילוב הרעיונות, היצירתיות והדמיון שלנו. הסירה שבה הגיבורה מפליגה למסעה, לדוגמה, היא סירה מרחפת המשמשת לאקרובטיקה אווירית וגם מעבירה סיפור של סערה. הסירה הזאת הופכת אחר כך לכרכרה שבה הגיבורה תמשיך את מסעה. הארמון שלנו הוא ארמון מטריות ענקי, שעליהן מרחפים נסיך ונסיכה. מלכת השלג מרחפת על חישוק, והשודדים שלנו מטפסים ומתנדנדים על חבלים. את יודעת איזה כיף זה?".



"מלכת השלג", 10.10, שבת, 10:00, הבימה, תל אביב