כבר כשהייתה בת תשע מצאה את עצמה דורין גלעדי על הבמה יחד עם אביה, מפטפטת ביידיש, בלי שהבינה מילה בשפה הנושנה. אם לשפוט על פי הוריה, מוטי גלעדי ואשתו הראשונה, אורנה ז"ל - התפוח לא נפל רחוק מהעץ, ודווקא אצל בת זקוניהם.



גלעדי ג'וניורית עברה את כל מסלולי המשחק: מלהקה צבאית, דרך לימודי משחק בסמינר הקיבוצים ועד למשחק בתיאטרון. אבל בסופו של דבר החליטה לקחת צעד אחורה לטובת בית חם ומשפחה. בשנה האחרונה החזיר אותה אביה מוטי לבמה, למסע השלישי שלהם במחוזות היידיש, עם "יידיש מיין אוצר" של תיאטרון יידישפיל.



"במקביל לזה שהתחתנתי ובחרתי להקדיש את זמני לגידול ילדי ולהיות עצמאית בתחום עיצוב הפנים, התחיל לחלחל לתוכי געגוע לבמה", היא מספרת. "דיברתי על זה עם אבא, ואז עלה רעיון למופע. בכלל, אני בדיאלוג מתמיד עם היצירה. כמו ספר ילדים שאני כותבת".



אף על פי שאת בעצם לא מדברת יידיש, את נשמעת על הבמה אותנטית לגמרי.
"כנראה שהיידיש טבועה בנשמתי. אגב, אני שרה ביידיש יותר טוב מבעברית. אבא מכין את הטקסטים מראש לפני כל מופע ונותן לי ללמוד אותם. כילדה, הכמות המסיבית של התכנים הייתה בהחלט מפחידה, אך צלחתי את זה. בהמשך, בדרך להופעה, כבר הייתי לומדת בעל פה דברים נוספים, ועולה עם עוד כמה שורות חדשות לבמה. זה מה שקורה היום".



קורה שאת שוכחת מילים כשאת פתאום מול הקהל?
"באופן כללי קשה לי לאלתר ביידיש, מאחר שאני לא דוברת את השפה על בוריה, אבל יש מאגר מילים שאני יכולה לתמרן איתו. חוץ מזה, אני ואבא מתקשרים המון דרך העיניים, והוא עוזר לי לצאת מהבלקאאוט, אם דבר כזה קורה".



איזה סוג קהל מגיע להצגות שלכם?
"להפתעתנו מגיעים גם דורות צעירים יותר של דוברי יידיש, ולצדם אנשים מכל עדות ישראל. לאורך כל המופע יש תרגום סימולטני בעברית וברוסית, ככה שגם מי שלא מבין את השפה יכול להבין על מה אנחנו מדברים, גם אם ביידיש זה כמובן מצלצל יותר טוב, ואי אפשר לתרגם הכל לעברית".



"יידיש מיין אוצר", שכתב וביים מוטי גלעדי, כולל לא רק שירים וקטעי בידור, אלא גם חיקויים אקטואליים. לצד נכסי צאן הברזל מתרבות הזמר היידי לדורותיו, אפשר לחזות למשל בשמעון פרס דובר יידיש עסיסית, בלאונרד כהן שר ביידיש את Dance Me to the End of Love, בפרנק סינטרה את My Way, וגם את טוביה החולב מתלונן על זה שתקעו אותו על הגג.



אגב להיתקע, קשה לשכוח את ההבלחה הצבעונית של גלעדי ב"האח הגדול VIP". עוד לפני שנכנס לשם, הייתה בתו דורין בהריון שלישי (מה שלא הפריע לה להופיע עם אביה במופע החדש, ממש עד כניסתו לבית "האח הגדול"), ובתוך כל ההמולה בבית הטלוויזיוני - העניקה לו נכדה נוספת.



מה דעתך על החיקוי שערן זרחוביץ' עשה לאביך ב"ארץ נהדרת"?
"כל אחד שבן משפחתו הולך לתוכנית ריאליטי חושש מפדיחות. לשמחתי אבא צלח את התוכנית בצורה מכובדת ואני גאה בו. החיקוי שעשו לו ב'ארץ נהדרת' נפלא ומשעשע. אבא שלי הוא שואו מן, שמופיע רוב שעות היממה. זה בדמו. אולי לחלק מהאנשים זה ירגיש יותר מדי, אבל הוא באמת כזה, לצד צדדיו הרציניים. אם הוא היה משעמם, הוא לא היה זוכה לחיקוי".



את מרגישה שההצגה הזאת מביאה אותך לסוג של קרבה מחודשת איתו?
"בתור ילדה, הקרבה בינינו נבנתה בעיקר דרך הבמה, כי הוא היה ועודנו אמן במשרה מלאה. לא יצא לו לעשות את הדברים היומיומיים של לקחת אותי מבית הספר או להביא לחוגים, מפאת קוצר זמן. הכימיה על הבמה חיברה בינינו מחדש, גם במקומות של אב וילדה, חוץ מזה שאנחנו פרטנרים לכל דבר. אני יודעת מתגובות הקהל, שמרגיש את הכימיה הטובה הזאת". 



"יידיש מיין אוצר", 8.12, שלישי (היום), היכל התרבות נתניה; 19.12, היכל התרבות רחובות