מן הגורן ומן היקב: למה השחקנית ליאת גורן מרגישה כמו סינדרלה?

אחרי שהתקבעה בתודעה כשחקנית משנה נצחית, גורן משחקת בתפקיד קשישה בהצגה "הרולד ומוד". וגם על מעגל שנסגר עם הבמאי רפי ניב, שפנה אליה בטיימינג מושלם, ועם תום אבני, המאהב הצעיר בהצגה

יעקב בר-און צילום: ללא
ליאת גורן ותום אבני
ליאת גורן ותום אבני | צילום: מעיין קאופמן

בראשית שנות ה־80 שימש נער מדימונה כסדרן בתיאטרון באר שבע. כשהגיעה לשם שחקנית צעירה מלימודיה בבית צבי, אהבת התיאטרון של שניהם גישרה על פער השנים ביניהם. שיחותיהם על הנושא נפסקו כשהנער התגייס לצה"ל. באחרונה סגרו השניים מעגל, כשאותו נער הציע לשחקנית שהכיר לפני למעלה מ־30 שנה את תפקיד חייה.

שמו של הנער: הבמאי רפי ניב, שמאז קיבל לפני חמש שנים לידיו את הניהול האמנותי של התיאטרון הבאר שבעי, לא הפסיק לשאוף לחדש את "הרולד ומוד", הצגה בלתי נשכחת שראה שם בגיל 12 בהופעתם המרגשת של ג'טה לוקה ודורון תבורי. הרולד היה לו מהמוכן, לאחר שתום אבני, מוגלי של פעם, תקע יתד בתיאטרונו. ובאשר למוד? – הוא רצה שליאת גורן, השחקנית הצעירה שהכיר כנער, תיכנס לנעליהן הגדולות של לוקה ושל ליא קניג, שלפני 20 שנה גילמה את התפקיד בבית ליסין.

"הופתעתי לקבל פתאום טלפון מרפי", מודה גורן, המשחקת בשנים האחרונות בבית ליסין. "אומנם התרגשתי מעצם חידוש הקשר אחרי כל כך הרבה שנים, אבל נלחצתי מהתפקיד שהוצע לי וברגע הראשון לא הייתי בטוחה שאני מתאימה לו. לקח לי זמן להבין שכאן אני – ילדה טובה בחיים – קיבלתי מתנה להשתולל על הבמה כמה שאני רוצה".

גורן, עתירת הניסיון, שיחקה כמעט בכל התיאטראות. כעת זה הגלגול הרביעי בתיאטרון באר שבע. לדבריה, בניגוד למוד, הנוודת בנשמתה, היא איננה להוטה לנדוד בין התיאטראות השונים. "במהות אני בן אדם של בית", מציינת גורן. "כעת, כשחזרתי לבאר שבע אחרי כמה שנים, התקבלתי בכזה חום, שמיד הייתה לי הרגשה של בית".

את בעלה, רוני תורן, הכירה בשנות ה־80 בתיאטרון באר שבע, איך לא. היא הייתה אז גרושה טרייה, אם לשתי בנות קטנות, שבאה להופיע שם בקברט שירי ברכט, שעה שהוא, אז עדיין רווק, עיצב במקום את תפאורת ההצגה "אליל ההמונים". "רוני הגיע אלי לדירה בבאר שבע עם מזוודה ונשאר", היא נזכרת. איכשהו כמעט לא יוצא לה לשחק בהצגות שהוא מתפאר. בנם, איתמר (25), לומד עיצוב חזותי בבצלאל בעקבות אביו.

לדבריה, מילדותה בגבעתיים הייתה "מציגנית" ו"גם הייתי ביישנית וסגורה, הכי הפוך ממוד בהצגה החדשה". הניגוד הזה קצת עיכב לה את הקריירה, והיא הגיעה לבית צבי בגיל 27 כשהיא כבר נשואה ואמא. "כשבאתי לשם, לאחר שנת התמחות בתיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, נראיתי כאחת מהמאה ה־19", היא נזכרת.

"השתחררתי ממנה עם השנים. אם לא כן, אני לא יודעת איך הייתי מתמודדת כיום עם התפקיד של מוד".

תגיות:
תאטרון
/
ליאת גורן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף