בימים אלה, כשההצגה “אנה" רצה על במת תיאטרון הקאמרי, מן הראוי להזכיר שהרבה לפני שכוכבת ההצגה, דנה מיינרט, באה לאוויר העולם, כיכבה שחקנית ישראלית בהפקה המקורית של “יומנה של אנה פרנק" בברודוויי. על אף הזמן שעבר, השחקנית הזאת, דינה דורון התוססת, רחוקה מאוד מלהיות דמות מוזיאונית. ממש בימים אלה היא מופיעה, עם כל המרץ שבו התברכה, בתפקיד המרכזי של סבתו של בילי במחזמר “בילי אליוט”.



“אני אנה הראשונה”, אומרת דורון, שלפני שנים אחדות גילמה בסרט האמריקאי “אל תתעסק עם הזוהן" את אמו של אדם סנדלר. “כשאך הופיע היומן המפורסם, הורי שלחו אותו אלי לארצות הברית, שם למדתי, ובתסכית רדיו, שכתב מיכאל אוהד ושודר ב'קול אמריקה' הצגתי את דמותה של אנה. זמן לא רב לאחר מכן, שעה שלמדתי בסטודיו של לי שטרסברג, התקבלתי להצגה כמחליפה של בתו, סוזן שטרסברג. כשסוזן חלתה, מילאתי את מקומה לימים אחדים, ובעיתונים עשו סנסציה מהשחקנית הצעירה מישראל שהוקפצה לתפקיד ראשי בברודוויי”, היא משחזרת. “כעבור חודשים, כשסוזן עזבה לטובת בניית קריירה בהוליווד, היה טבעי שיקדמו אותי, המחליפה, לתפקיד של אנה, כפי שהבמאי והשחקנים שאהבו אותי, רצו. אבל מה לעשות, לא הייתי מספיק מפורסמת לתפקיד ראשי. כך מצאתי את עצמי עדה למצעד של כוכבות שבאו להיבחן לתפקיד, בהן נטלי ווד ואודרי הפבורן. בסוף, לאחר כל השמות הנוצצים, חזרו אלי, ובמשך שנה וחצי שיחקתי את אנה בברודוויי”.





זה נשמע מאוד פשוט.


“כך אולי נדמה לך. איגוד השחקנים האמריקאי התערב וכמעט מנע ממני את התפקיד. אצלם יש סדר. מחליפה היא מחליפה. כל אחד במעמד שלו. כאן התערבה לטובתי יו”ר האיגוד, השחקנית הדגולה הלן הייז. ‘תגישי בקשה לאזרחות אמריקאית וזה יסתדר', אמרה. כמעט התמרדתי מרוב פחד שבארץ ידעו שאני, אחת שבאה מבית ציוני, עושה צעד כזה. איזו בושה. מההפקה עשו תרגיל והטיסו אותי לקנדה הלוך וחזור כדי לעקוף את האיסור ולהיות אנה, תפקיד שראיתי בהופעה בו שליחות”.



דומה שאין שחקנית בארץ, פרט לדורון, שהקריירה שלה חובקת מקבץ כמעט בלתי אפשרי של שמות; ממרלון ברנדו ומרילין מונרו ועד חנה רובינא וקרן פלס. את ההיכרות עם קרשי הבמה בהבימה ערכה בעודה תלמידת גימנסיה “הרצליה”. כשגרטרוד קראוס יצרה את הכוריאוגרפיה להצגת “חלום ליל קיץ”, היא הביאה אליה את חניכות המחול מהסטודיו שלה. דורון התבלטה ביניהן וכשהשחקנית ששיחקה את הפיה יצאה לחופשת הריון, דורון הוקפצה במקומה. “כל מה שרציתי אז זה להיות שחקנית”, היא נזכרת.



דורון המשיכה לשחק בהבימה לצד שירותה הצבאי וב־52' הופיעה ב”קריה נאמנה”, הסרט השני שהופק במדינת ישראל העצמאית, בבימויו של יוסף לייטס, על בני נוער ניצולי שואה בצל מלחמת העצמאות. הסרט דובר האנגלית דרבן אותה לצאת ללימודי משחק בארצות הברית, אך ההתחלה הייתה ברגל שמאל. היא התקבלה לבית הספר היוקרתי למשחק “נייבור פלייהאוז”, שבו נאסר על התלמידים לעבוד לצד הלימודים. כשתפסו אותה משדרת בשעה העברית של “קול אמריקה”, היא קיבלה מכתב הדחה. עמה הודח, בגלל מה שהוגדר כהתנהגות לא טובה, הכוכב לעתיד של הסרט “הבריחה הגדולה”, סטיב מקווין, שהיה, לדבריה, “שובב גדול וחצוף לא קטן”.



ואכן סולקת?


“מה פתאום. טענתי שנאלצתי לעבוד בתחנה כדי שיהיה לי מה לאכול. כשעיני זולגות דמעות, ביקשתי מהמורה האגדי שלנו, סאנפורד מייזנר, שיעזור לי. והוא, שדי חיבב אותי, אמר לי בערמומיות - ‘תמשיכי לבוא לשיעורים, אבל תשתדלי לא לעבור ליד המזכירות'”.



בהמשך פגשה דורון בסטודיו של שטרסברג שחקן צעיר שהיא התפעלה ממנו, ולדבריה הופעתו הייתה ממגנטת. זה היה מרלון ברנדו. את מרילין מונרו פגשה בנסיבות אחרות: “כששימשתי מחליפה לתפקיד של אנה פרנק, המחליפה בתפקידים הנשיים האחרים הייתה ג'ואן, אחותו של המחזאי ארתור מילר. היא נהגה להביא אותי לסעודות ליל שבת אצל הוריה ושם פגשתי לצד האח ארתור את מרילין מונרו, אז אשתו”.



איך היא הייתה?


“היה משהו קסום באישה הזאת. היא עטפה את ארתור במין מבט של הערצה כאילו היה אלוהים. כמה שהייתה כוכבת גדולה, היא לא התנשאה ואפילו ניכרה בה איזו עצבות. פתאום היא מתה”.



ומאגדה לאגדה. בהצגת “הסוחר מוונציה”, גם כן בברודוויי, שם שיחקה את ג'סיקה, נרקמה לה ידידות לא צפויה עם לא פחות מאשר קתרין הפבורן, שכיכבה בתפקיד פורציה. “אגב הארוחות המאולתרות בחזרות, היא הייתה מספרת לי על אהבתה לספנסר טרייסי ואני סיפרתי לה על ישראל”, נזכרת דורון, “לקראת סוף המרוץ של ההצגה, אחרי שבע שנים באמריקה, כבר הייתי על קוצים מרוב געגועים ארצה. ‘תישארי עוד קצת', אמרה לי קתרין. אז שיחקתי לצדה גם ב'מהומה רבה על לא דבר'”.



השחקנית הנודדת


כששבה ארצה בשלהי 58', השתלבה בהצגת “הערב אימפרוביזציה" בתיאטרון הקאמרי. הצגה זו הביאה לה לא רק ביקורות מפנקות, אלא גם משלחת מכובדת של כוכבי הבימה - התיאטרון שבו עשתה את צעדיה הראשונים על הבמה - שהגיעו לצפות בה. בין כוכבים אלה היה גם רפאל קלצ'קין, שהגיע למקום כדי לחפש את מי שתגלם את אהובתו המיועדת, מרתה איזבל, בהצגה “העצים מתים זקופים" שעתידה הייתה לעלות בהבימה. דורון, כאמור “החברה של הפבורן”, קיבלה את התפקיד ובהצגה זו זכתה להתיידד עם “מונומנט" נוסף: “מהר מאוד הגעתי לשיחות נפש עם רובינא”, היא מספרת.


דורון המשיכה בהבימה והופיעה בזה אחר זה בתפקידים הראשיים בהצגות הלהיט “ג'יג'י" ו”אירמה לה דוס”. “כרגיל, תיאטרון הבימה היה בחובות ועלי הוטל להציל את התיאטרון”, היא מעירה.



ב”אירמה" היא המיסה את הקהל עם אריק איינשטיין, ששבה לבבות בתפקיד נסטור. “מההצגה ההיא אני זוכרת את אריק כקסם של איש שנפתח תוך כדי עבודה על הבמה וידע לפרגן”, מעידה דורון, שלאחרונה הייתה בין האמנים הוותיקים שהתכבדו בפרס על שמו. “לצד הכישרון שלו, הייתה בו צניעות בלתי רגילה, כמעט ביישנות. כששמעתי כעבור שנים על פרישתו מהבמה, הבנתי אותו. היה לו קשה בהופעה מול קהל”.



דינה דורון ואריק איינשטיין, צילום רפרודוקציה: אלוני מור.
דינה דורון ואריק איינשטיין, צילום רפרודוקציה: אלוני מור.



אז, כשדומה היה שתוכל להשיג כל תפקיד שבו תחפוץ, לקחה פסק זמן לטובת בניית הקן המשפחתי שלה. זאת, לאחר שיום אחד, כשבאה להחזיר ספר למרגוט קלאוזנר, בעלת אולפני הרצליה, פגשה בחדר המדרגות את הבמאי אילן אלדד, שגר קומה מעליה. “זה היה מאלוהים איך שנפגשנו שם”, סבורה דורון,”על המקום התפתחה בינינו שיחה שנמשכת עד היום”.



בטרם התייצבו מתחת לחופה, ליהק אותה אלדד לתפקיד הראשי של בדואית בסרטו “סיניה”. דורון, הזכורה מהופעתה המכשפת שם, איננה שוכחת את הילד שהופיע שם כבנה. “אודי'לה”, היא אומרת על אהוד בנאי, “הוא היה ילד ממושמע להפליא, שהתנהג בהסרטה כמו מקצוען קטן”. כשתם פסק הזמן, שיחקה עם עודד תאומי ב”יחפים בפארק”, ועם גדעון שמר בהצגות “בודדה באפלה ו”נדנדה לשניים”. דורון, שעבדה כל חייה כפרילנסרית, הפכה לשחקנית נודדת, ששיחקה כמעט בכל התיאטראות. לדבריה, היא שיחקה למעלה מאלף פעם בהצגת היחיד “מיטה מטבח, מיטה מטבח”, שבעלה ביים בתיאטרון הכיס שלו, “בימות ובדים”.



“היה לנו נהדר לעבוד ביחד”, היא מציינת, “אם היה לנו טוב עד התיאטרון הזה, נהיה לנו עוד יותר טוב תוך כדי יצירה משותפת. אומנם הפחידו אותי שזה עלול להיות נורא והרפתקאות כאלה הרסו זוגות, אבל לא במקרה שלנו. שנינו אוהבי תיאטרון ופועלים בו בעיסוקים שונים ללא תחרות”.



אמא של


אף שפה ושם שיחקה בסרטים, נדמה כי בקולנוע הישראלי לא ידעו במיוחד לנצל את כישוריה של דורון. היא, שכדי לחזור לארץ סירבה לפני שנים רבות בלי למצמץ לחוזה ארוך טווח שהוצע לה מחברת “פאראמונט”. אבל דורון סגרה מעגל עם הוליווד, כשנבחרה לשחק את אמו של אדם סנדלר בסרט “אל תתעסק עם הזוהן”. “אדם סנדלר הוא בחור מאוד חביב וסימפתי, ילד של אמא כזה ועם חוש הומור בלתי רגיל”, היא מדווחת, “ברגע שנפגשנו, הוא אמר ‘היי מאם!' ובתור אחד משלנו גם גלגל כמה משפטים בעברית. אולי לטובת טיפוח המשפחתיות בינינו הוא הציג בפני את התינוקת שלו, שאז התחילה ללכת”.



דינה דורון ואדם סנדלר, צילום רפרודוקציה: אלוני מור.
דינה דורון ואדם סנדלר, צילום רפרודוקציה: אלוני מור.



אשתקד שיחקה את החותנת של נטלי פורטמן בסרט “סיפור על אהבה וחושך”, שזו ביימה על פי ספרו של עמוס עוז. “הייתה לי חוויה מאוד גדולה לעבוד איתה”, היא מספרת, “נטלי בחורה יוצאת מהכלל, עמוקה ורגישה, עם הרבה כבוד למה שעמוס עוז כתב. מאוד התחברנו. ביום האחרון גילתה לי - ‘גם אני שיחקתי את אנה פרנק בברודוויי”.



מה הקשר של קרן פלס אלייך?
“קרן בחורה מאוד מוכשרת. היא אחת מתלמידי המשחק הרבים שלי במרוצת השנים, כשגם רוני דלומי, שי גבסו וגל גדות למדו אצלי בסדנאות שבהן אני מלמדת בשיטה שרכשתי מהמורה שלי באמריקה. אני אוהבת את הוראת המשחק, שגורמת לי הנאה רבה”.



עכשיו אנחנו יודעים בזכות מי זוכה כעת גל גדות לתהילה עולמית.
“גל גדות פשוט בחורה מהממת. היא הגיעה אלי כדוגמנית, שנשלחה מהסוכנות שלה כדי ללמוד אצלי משחק, והייתה רצינית ביותר בשיעורים. אבל מוגזם לומר שבזכותי היא הגיעה לתהילה. אני לא רוצה קרדיט מיוחד. גל רק התחילה אצלי ולמדה ממני איך לעבוד מבפנים”.



עכשיו את בדרך לגלות את הכוכבת הבאה?
“הלוואי. עכשיו אני מוקפת בחבר'ה צעירים בחזרות למחזמר ‘בילי אליוט' ונהנית מכל רגע, בצוות שחקנים שכולל בין השאר את אבי קושניר, דפנה דקל ואושרי כהן. מתאים לי. אני אוהבת מיוזיקלס, מאז ‘אירמה לה דוס' ועד היום”.