כבר 19 שנים ברצף פסטיבל בת ים הבינלאומי לתאטרון ואמנות רחוב מתייצב בגאון, ומציג למעלה מ-30 מופעים מקומיים ובינלאומיים של תיאטרון, קרקס, מחול, ליצנות, אקרובטיקה, מיצגים, תהלוכות מוזיקה ועוד. לצד שפע מופעים מחו"ל, יעלה בפסטיבל ים של בכורות ישראליות. ביניהן: "זוג", מופע אקרובטיקה על מערכת יחסים; "ג'ונגל אורבני", מופע מחול שיצרה עדי לגזיאל, עם תלבושות מרהיבות של עדר חיות; "גמר גביע" של קבוצת סטנגה; מופע רחוב של קבוצת אלומיניום; ומיצב ארכיוני המציג אוספים ייחודיים של בת ים לדורותיה לכבוד חגיגות ה-90 ועוד.



המנהל האמנותי של הפסטיבל הוא השחקן אמיתי יעיש, הזכור מתפקידו כאחיו של זהר ארגוב בסרט "זהר", הסדרות "האלופה", "מתים לרגע", "חברות" ועוד; ומשפע תפקידיו בתיאטרון ("כריתת ראש" של חנוך לוין ועוד). כיום הוא משחק ב"השימוע" של רננה רז.



במה שונה הפסטיבל ה-19 משנים עברו?
"השנה, יותר משנים קודמות, יעלו פרויקטים שנוצרו במיוחד לפסטיבל, כתוצאה משהות האמנים במהלך השנה במתחם הפסט'פקטורי בבת ים, שבו האמנים עבדו במשך כל השנה על פרויקטים אמנותיים בהשראת המפגש עם הקהילה. הכוריאוגרפית ענבל אושמן יצרה עבודת מחול המבוססת על שירי ערש שנאספו מקהילות שונות בבת ים; ליאוני שיין, אמנית הארכיון, תקים ארכיון אוספים מקורי; הצלמת ענבר רוטשילד תציג תערוכת צילומים שתוצג בצורה מקורית; אמילה ויובל כהן יצרו עם נשים מהקהילה את המופע "אשת לפידות" ועוד.



"הפסטיבל מחזיר לרחוב את תפקידו המסורתי. הכל נעשה ברחוב והכל נגיש וזמין לכולם. זאת אומרת שהמרחב הציבורי חוזר לציבור", מסביר יעיש מדוע הצמידו לתיאטרון את אמנות הרחוב.



"במשך שלושה ימים בת ים מפנה את הרחוב מכלי הרכב, וכולם יכולים לחוות מחדש את המרחב הציבורי, על כל האפשרויות הטמונות בו. כל שביל, כביש, מדרכה, פיסת דשא, חוף או חורשה הופכים להיות מקום היכול לאצור בתוכו מופע, תהלוכה, מיצג או תערוכה. כך חוזר הרחוב להיות זירת ההתרחשות המרכזית.



"גם האמנות, שלרוב שוכנת במוזיאונים, בגלריות או באולמות חשוכים יוצאת לשלושה ימים למרחב הפתוח והציבורי, ומצטרפת להתרחשות המרכזית ולחגיגה. היא מתמודדת עם הקהל המזדמן מתוך מחויבות בסיסית ופשוטה: לסקרן, לתקשר ולייצר חוויה לכל צופה וצופה.



"דווקא היום, כשכולם צועקים 'תרבות לכולם', בת ים מוציאה את המופעים מהאולמות הממוזגים ואת האמנות מהגלריות ומהמוזיאונים, ומנגישה את הכל לכולם חינם".



מה צריך לקרות כדי שהפסטיבל יוכתר על ידיך כהצלחה?
"הצלחה מבחינתי היא לייצר חוויה כוללת של חגיגת אמנות שמקיפה תחומים שונים, ומאפשרת לקהל ליהנות מעושר של צורות חוויה שונות. אקרובטיקה ותיאטרון, מחול ומוזיקה, אמנות פלסטית וקרקס עכשווי. מעבר לכל זה, הפסטיבל יוזם כנס ארצי של מנהלי תרבות בנושא 'אמנות במרחב הציבורי', במטרה לפתח ולהעשיר את האפשרויות ליצירת אמנות במרחב הציבורי בארץ.



"עוד יוזמה שקרובה ללבי: שילוב של בעלי מוגבלויות על כיסאות גלגלים כעמדות מודיעין ממונעות, מתוך מטרה להעצים את האוכלוסייה הזאת כתוצאה מהאינטראקציה עם הקהל".



פסטיבל בת ים הבינלאומי לתיאטרון ואמנות רחוב, 27-24 באוגוסט, טיילת בת ים, הכניסה חופשית. לפרטים נוספים.