חלפו כמעט שבע שנים מאז התאבד דודו טופז בתא המעצר לאחר שנחשד שהזמין ביצוע מעשי אלימות באנשי תקשורת. היום (רביעי) הוא עלה שוב לכותרות לאחר שבית הספר "בית צבי" חזר בו ממתן מלגה ע"ש דודו טופז. אחיו, מיקי גולדנברג, רצה להעניק מלגה לתלמידים על שם טופז בבית הספר לאמנויות הבמה. יום לפני טקס חלוקת המלגה, הודיעו לו כי הם חוזרים בהם בשל לחצים שהופעלו עליהם מטעם גורמים שככל הנראה קשורים לנפגעי התקיפה של טופז.



בשיחה עם "מעריב אונליין" גולדנברג הדגיש כי לא רצה לפגוע באף אחד ובסך הכל רצה לסייע לתלמידים: "אם זה פגע במישהו, אני נורא מתנצל בשם מי שנפגע. אני מאוד מצטער אם זה עשה למישהו רע ואני מושך ידי מהדבר הזה".



גולדנברג סיפר כי לפני כחודש פנו אליו והציעו לו לקיים מלגה על שם אחיו. "אני נתתי את הצ'ק למלגה והיום טלפנו אליי ואמרו לי שיש התנגדות לדברים האלה. לא הבנתי למה ולא הבנתי גם למה מודיעים יום לפני", הוא אמר. "כששאלתי מי הגורמים נאמר לי 'גורמים מסוימים', לא אמרו מי", הוסיף.



לגולדנברג הוצע לבטל את המלגה ולקבל את הכסף בחזרה או לשנות את שמה ולהציגה כמלגה על שם אביו או על שמו. "אמרתי שזה רעיון נהדר", הוא הסביר, "אבל על שם אבא שלי אני מעדיף לעשות מלגה אחרת ונפרדת ואני לא צריך מלגה על שמי". גולדנברג החליט לבסוף לבטל את המלגה ואמר כי בשנה הבאה יעניק מלגה על שם אביו, אליהו גולדנברג. לדבריו, "אולי זה יחזיר את הדימוי החיובי למשפחה. אבא שלי היה לא רק שחקן ענק אלא גם במאי גדול ובעיקר איש חינוך ממדרגה ראשונה. במותו גילינו שיש 18 ספריות שהוא פתח ברחבי הארץ למקומות שאין להן ספר אחד ולא ציין את שמו בכלל. גילינו את זה כי מאות אנשים הגיעו להלוויה וסיפרו לנו על זה. אין היום אנשים כאלה".



מיקי גולדנברג בשם האח. צילום: אריאל בשור
מיקי גולדנברג בשם האח. צילום: אריאל בשור




"דודו לא היה שטן"


כשנשאל גולדנברג אם בעבר נתקל בהסתייגויות להעניק מלגות על שם אחיו הוא אמר: "תרמנו בעבר ל'צוותא' וגם שם עשו מהומות ומנכ"ל צוותא בזמנו, משה טנא, נאלץ לעמוד בחזית מול האנשים שעמדו נגד הדבר הזה. הענקנו מלגה גם לאמ"י (איגוד אמני ישראל), ויושב הראש, יענקל'ה מנדל, נאלץ לעמוד מול גלי התנגדות. אני לא רוצה לשפוט אבל כנראה שהלחצים פה היו יותר גדולים".



"אין ספק שדודו עשה דברים איומים שבגללם הוא סיים את חייו", הבהיר גולדנברג, "אבל הוא לא יצא אשם כי לא עשו לו משפט. הוא הרגיש כל כך אשם כנראה שהוא החליט לסיים את חייו". למרות ששבע שנים כאמור חלפו, חשוב לגולדנברג להגיד כי "דודו לא היה שטן, הוא לא היה איש רשע, הוא גרם הרבה אושר ושמחה וכנראה מה שנתנו לו לתוך הגוף, לתוך המוח פעל הפוך והוא הגיע למצב קשה מאוד ועשה דברים איומים. אבל הוא נתן לעצמו עונש שגם בית משפט שהיה הכי מחמיר לא היה נותן לו ועכשיו הוא לא איתנו".



מבית צבי נמסר בתגובה: "הנהלת בית הספר שקלה בשנית את קבלת המלגה ממשפחת גולדנברג ומיוזמתה, פנתה לגולדנברג וביטלה את המלגה. הכסף יוחזר ולא ייעשה בו כל שימוש".