ב-14 בספטמבר ייפתח שבוע "ימי תרבות" של מפעל הפיס. 121 יישובים ברחבי הארץ ייהנו מ-450 מופעים בתחומי המוזיקה, התיאטרון והמחול. ילדים, מבוגרים, חרדים, ערבים. מי אמר אני ולא קיבל, כשהמחיר שווה לכל נפש, 20 שקל לכרטיס.



"תרבות מתחילה בבית, מגיל צעיר", אומר יו"ר מפעל הפיס, האלוף במיל' עוזי דיין. "תמיד מסתכלים על התרבות כקצפת על עוגת החינוך, כתוספת. אני חושב שההפך הוא הנכון. החינוך מתחיל מהתרבות. ההצגה הראשונה שראיתי הייתה בגיל 6, 'זעקי, ארץ אהובה'. אומנם היא לא בדיוק התאימה לגילי, אבל אני זוכר אותה לפרטי פרטים".



יפתחו בדרום, הדג נחש. צילום: יח"צ
יפתחו בדרום, הדג נחש. צילום: יח"צ



"ימי תרבות" של מפעל הפיס הם לא תוכנית כבקשתך. להקות מחול נשלחות למקומות שמעולם לא ביקרו בהם, תיאטרון פרינג' מעלה הצגה באולם שלא חשב שיופיע בו.



"אנחנו מקווים שכמה שיותר אנשים יצפו בדברים שהם לא ראו אותם קודם", הסבירה את הרעיון דולין מלניק, ראש אגף תרבות במפעל הפיס. "צופים יוכלו להרשות לעצמם להתנסות בתחומי אמנות שהם בדרך כלל לא מנסים, ואולי בפעם הבאה יבואו גם כשהמחיר יהיה מלא. אנחנו לא מחנכים, אבל יש כוונה לאפשר טעימות, סקרנות. מנטרלים את עניין המחיר שאולי מעיק, ומקווים שהציבור יוכל לראות דברים חדשים וליהנות מהם".




לצאת מהבועה



שבוע "ימי תרבות" רץ כבר שנה רביעית ברציפות. היו אלה מנהלי מוסדות התרבות שהגו את הרעיון לצאת לקהלים חדשים ולהפיץ את הבשורה התרבותית קצת מחוץ לבועה התל אביבית. תיאטרון, מחול מודרני, ספרות, שירה.



יחד עם אנשי מפעל הפיס הם בדקו מה קורה בעולם, מה מתאים לנוף המקומי, ויצאו לדרך. "אנחנו עושים מאמץ להגיע לכלל הקהלים", מספרת שירי לאופר, מנהלת מחלקת תרבות במפעל הפיס. "מופעים שמתאימים למגזר החרדי, למגזר הערבי".



השנה צמצמו קצת את מספר היישובים ביחס לשנים שעברו. הגיעו למסקנה, גם מבחינת ההפקה וגם מבחינת השגת המטרה, שמוטב למקד במקום אחד מספר מופעים ולהגיע בו למספר רב ככל האפשר של צופים.



לבית שאן, למשל, תגיע הצגת הילדים "מחסן השטוזים של דתיה", השייכת לרפרטואר של תיאטרון אורנה פורת. בשוק המקומי מרימים את "אופרת סבון", מופע רחוב צבעוני המשלב ליצנות, פנטומימה, מוזיקה והרבה בועות סבון. "אופרת סבון" יועלה במסגרת ההופעות במרחב הציבורי, שיתקיימו גם הן ב"ימי תרבות". הופעות בשווקים, טיילות, מרכזי ערים, חינם ולכל המשפחה.



"אתה לא בהכרח חייב לבוא לאולם ולרכוש כרטיס", הסבירה מלניק ממפעל הפיס. "הכוונה היא שהאמנות והאירועים האלה יפגשו אותך במקומות שבהם אתה מסתובב באופן קבוע".



"ימי תרבות" מיועדים ליישובים המדורגים במקום השביעי ומטה בסולם הסוציו-אקונומי. תל אביב חריגה בנוף, משום שהיא מאכלסת את רוב מוסדות התרבות, שחלקם יפתחו את שעריהם בפני הקהל הרחב. בשבוע זה אפשר יהיה לקנות כרטיס להצגה "קזבלן" ב-20 שקל. אמפי וואהל, בפארק גני יהושע, יארח מדי ערב קומדיה פופולרית אחרת.



באמפי וואהל יבקרו בין היתר "אילוף הסוררת" של תיאטרון בית ליסין, "מה עושים עם ג'ני" של תיאטרון הבימה ו"על האש" של תיאטרון הקאמרי. גם הכרטיסים להצגות אלה יעלו 20 שקל, וניסיון העבר מלמד שהם ייחטפו במהירות.



במפעל הפיס יודעים שלא תמיד לאוכלוסיות החלשות יש יד מהירה על המקלדת כדי להשיג כרטיסים שמוצעים למכירה באתר האינטרנט. לכן חלק מהכרטיסים מועברים לגורמי הרווחה, שנותנים עדיפות לאותו ציבור.



במפעל הפיס מספרים שתיאום ההופעות נעשה בהתייעצות עם רכזי התרבות ביישובים, אבל הכוונה היא להכיר דברים חדשים. "אנחנו רואים שינויים בהרגלי הצריכה של הרשויות המקומיות", מספרת מלניק. "בהתחלה היינו ממש צריכים לשכנע אותן לקחת תיאטרון פרינג', ופתאום השנה הם בוחרים בעצמם דברים שלא מוכרים להם, מוכנים להתנסות, הרבה יותר פתוחים. הציבור מאוד מרוצה. אנחנו מקבלים פידבקים כמו 'לא ידעתי שאני יכול ליהנות ממחול'. זה היה הרעיון".



בשביל אמנים רבים הופעה ב"ימי תרבות" היא לא רק עבודה ופרנסה, אלא גם חשיפה למקומות שלא היו מגיעים אליהם בלי הסיוע והסבסוד של מפעל הפיס. הסופרת יהודית רותם, למשל, יוצאת לספריות של היישובים בני עי"ש וקריית עקרון למפגש בשעות הערב, בחינם, עם תושבי המקום.



כדי להשתתף במיזם פרסם מפעל הפיס קול קורא לאמנים שמעוניינים - והביקוש היה גדול מההיצע. כל אמן התבקש לשלוח קטע מצולם מעבודותיו, קורות חיים, את האני מאמין שלו, וועדה קבעה אם הוא אכן מתאים.



"לא זכור לי שהיה משהו שנפסל. אנחנו משתדלים לא להתנהל כאח הגדול", מלניק חייכה. "המועצה לתרבות ואמנות במפעל הפיס מנותקת משיקולים מסחריים. יש לה תפקיד אחד והוא לסייע לתרבות ולרשויות המקומיות שעוסקות בתרבות. לעודד אותן, לתמוך בהן ובמיוחד לקרב קהלים. זו האג'נדה. אנשי המועצה הם אמנים".



מבחינת מפעל הפיס והעומד בראשו, עוזי דיין, הפרויקט הוא אחד האירועים השנתיים הגדולים שהוא מקיים. לא סתם בחרו להשקיע בו 10 מיליון שקל, והוא נוחל הצלחה מסחררת. "תרבות צריכה כישרון", מסביר דיין. "המופעים האלה מראים כמה כישרון יש בארץ. תרבות צריכה לב רחב שיכיל את כל הטעמים, הרבדים, והיא צריכה גם כסף כדי להתקיים. אם יש דבר שהתרבות לא צריכה, זה מלחמות פנימיות".



בשנה שעברה הוצעו למכירה 128 אלף כרטיסים, נמכרו 103 אלף - 81% תפוסה באולמות - וכדאי לזכור שחלק מהאמנים אינם מפורסמים ולא נעזרים ביחסי ציבור. מדובר באהבת האמנות, סקרנות טבעית, ובעיקר צמא לתרבות.



"יש יישובים שמחכים לפרויקט ומקפידים להגיע אליו", מספרת שירי לאופר, מנהלת אגף תרבות. "יש להם לו"ז כל יום מה הם הולכים לראות, נערכים מראש, מגיעים יותר מפעם אחת. הייתה משפחה מהמרכז שנסעה עד עפולה כדי לראות את ההצגה 'בוסתן ספרדי'".



מלניק ולאופר, שעומדות מאחורי ההפקה הגדולה, מספרות שהן עובדות עליה במשך שנה. אין עוד פרויקט ארצי שמגיש 450 מופעים ב־121 יישובים, כשהרוב נערך במהלך חמישה ימים, משום שבשישי-שבת העסק שובת".



הנוסחה המושלמת


יש כאן עניין של התאמת מופעים ליישובים, מופעים לאולמות, קשר עם אמנים, לו"ז צפוף. כל מופע צריך להתחיל בזמן ולהסתיים בשלום. "ככל שחולפות השנים אנחנו רוצים להאמין שמייצרים כאן חג חדש שהוא חג תרבות, שחוזר על עצמו מדי שנה", אומרת מלניק. "בשנתיים האחרונות בחרנו את המועד בספטמבר וגם השנה אנחנו חוזרים לפני החגים. חגיגה שתגיע גם לרחובות ולא רק לאולמות".



כל מי שלא מעודכן ברשימת המופעים והמקומות הפעילים מוזמן לאתר מפעל הפיס. יש שם רשימה מסודרת של לוחות הזמנים והסברים על כל מופע. בשנה הבאה, מלניק מגלה, תהיה רוטציה והם יגיעו גם ליישובים אחרים.



"מה שנבחן זה מאמץ ההפקה לעומת התוצר. כמה צריך להשקיע ולכמה אנשים אתה מגיע", מסבירה מלניק. "את המינון הזה אנחנו מחפשים, ומקווים שהשנה מצאנו את הנוסחה המתאימה".



מה שסיפרנו כאן הוא רק קצה המזלג. המוזיאונים הגדולים יהיו פתוחים ללא תשלום במשך יומיים. יום אחד יחגגו את חג הקולנוע הישראלי, כרטיסים ב־10 שקלים לשלל סרטי כחול-לבן חדשים.



בשבע ערים תהיה מסיבת "רוקדים ברחובות", אירועי מחול פתוחים לקהל הרחב. מי שלא מכיר, מי שאף פעם לא חשב שהוא יתחבר, מי שרק אוהב כדורגל, מוזמן לטעום, זה במיוחד בשבילו.



יריית הפתיחה הגרנדיוזית לפסטיבל "ימי תרבות" של מפעל הפיס תהיה כאמור ב-14 בספטמבר, בשני מרכזים בדרום. בבאר שבע הדג נחש יארחו את דיקלה ואת אהוד בנאי. ברהט תהיה הופעת ענק של אמנים מהמגזר הערבי, כולל אמנים בדואים מהסביבה. אז באווירת חוף הים של הקיץ, נשאל: מי אמר תרבות ולא קיבל?